Bankas šobrīd koncentrējas, lai pēc iespējas vairāk pakalpojumu sniegtu attālināti, jo, pateicoties mūsdienu tehnoloģijām, daudzus pakalpojumus beidzot iespējams droši sniegt arī virtuālajā vidē. Viens no pēdējiem jaunumiem, kas ievērojami atvieglo dzīvi bankām un potenciāli arī jebkuram citam uzņēmumam, ir elektroniskais zīmogs jeb eZīmogs. Ar tā palīdzību uzņēmums var kļūt ne tikai mūsdienīgāks, dabai draudzīgāks un inovatīvāks, bet arī objektīvi ietaupīt finanšu resursus - nepieciešams mazāks darbinieku skaits, nav jātērē papīrs printēšanai, nav jātērē pats dārgākais resurss - savs un klienta laiks!
Lūk, piemērs tam, kā ar eZīmoga palīdzību tiek ekonomēts laiks gan uzņēmējam, gan klientam, - veiksmīgai darījuma norisei aptuvenais laiks, kuru klientam nepieciešams pavadīt ceļā uz banku, ir 25 minūtes, pēc tam nepieciešams gaidīt aptuveni 15 minūšu rindā, lai saņemtu nepieciešamo papīra izziņu, un vēl aptuveni 25 minūtes jāpavada atkal ceļā. Nemaz nerunājot par scenārijiem, ka jābrauc uz citu pilsētu, ir «palaimējies» uz banku doties sastrēgumu laikā vai vienkārši apstākļu sakritības dēļ bankas filiālē izveidojusies pagara rinda. Sanāk, ka bankas klients, pats par to piemaksājot, pilda kurjera pienākumus. Savukārt, ja banka lieto eZīmogu, lai saņemtu atbilstoši apstiprinātu maksājuma uzdevumu, nepieciešamas vien desmit sekunžu un viens datorpeles klikšķis. Nepārspīlējot var apgalvot, ka tas ir vairākus tūkstošus reižu ātrāk.
Jautājums - ja jau elektroniskā dokumentu aprite ir risinājums rindām, izdevumiem un nežēlīgajam papīra patēriņam mūsu valstī, kāpēc vēl visi uzņēmumi nav sākuši to izmantot savā labā? Drošu elektronisko parakstu un eZīmogu savā ikdienas darbā ieviest ir samērā viegli, jo ieviešana atkarībā no resursiem un iekšējiem procesiem aizņem tikai pāris dienu, bet ieguvums turpinās daudzus gadus.
Visbiežāk uzņēmējus vienkārši biedē jaunais-nezināmais, kas dažkārt ļauj ieslīgt tik ierastajā domā «ir labi tā, kā ir». No biznesa viedokļa, šis pat nav īsts arguments, jo, izprotot reālo pienesumu ikdienas procesu optimizēšanā, ir skaidrs, ka ar nelielām pārmaiņām iespējams panākt lielisku rezultātu. Tieši tik vienkārši - pēc eZīmoga ieviešanas klientam vairs nebūs jātērē vairākas stundas laika un uzņēmums ietaupīs apjomīgus finanšu un cilvēkresursus.
* Va/s Latvijas valsts radio un televīzijas centrs valdes priekšsēdētājs