Piekritīsiet - šie ir jautājumi, ar kuriem jāsastopas uzņēmumu vadītājiem. Taču kopš oktobra jaunajā mācību spēlē Uzņēmuma vadības izaicinājums tos risināt var arī skolēni. Spēle ir papildmateriāls skolu ekonomikas stundām, to izstrādājuši konsultāciju uzņēmuma EY (agrāk Ernst&Young) darbinieki sadarbībā ar Iespējamās misijas (IM) ekonomikas skolotājiem. Biznesa izglītības biedrība Junior Achievement-Young Enterprise Latvija (JA-YE Latvija) nodrošinās tās pieejamību 150 JA-YE Latvija partnerskolās visā Latvijā - 165 skolotājiem un aptuveni 40 000 10.-12. klašu skolēnu.
Spēle sastāv no 14 reālās dzīves situācijām, kas balstītas uz izdomātiem faktiem, tomēr iekļauj atpazīstamus notikumus un tikpat labi var skart jebkuru reālu uzņēmumu. (Daudzas firmas taču saskaras ar nepieciešamību piesaistīt papildu kapitālu, biznesa ētiku, tiesvedību utt.) Skolēnu uzdevums ir, strādājot grupā, izvest cauri šīm situācijām izdomāto SIA A4U, kas ražo, attīstās un piedāvā plašu ābolu produktu klāstu. Skolēniem katrā situācijā dota arī papildu informācija par uzņēmumu un attiecīgo terminu skaidrojums, un viņiem jāpieņem racionāli un pamatoti lēmumi. Spēles veidotāji norāda, ka šāds case study skolēniem palīdz izprast uzņēmuma vadītāja ikdienu, risku klātbūtni biznesā, vienu lēmumu saikni ar citiem.
«Ekonomika kā mācību priekšmets nedrīkst būt teorētisks. Šis jaunais mācību materiāls ir par to, kā uzņēmējdarbība notiek reālajā dzīvē,» saka JA-YE Latvija valdes priekšsēdētājs Jānis Krievāns un piebilst, ka, piemēram, veidojot mācību uzņēmumus, skolēni līdz šim gan sajutuši, ko nozīmē savs bizness, taču nav dabūjuši saprast, kā biznesu ietekmē valsts pieņemtie lēmumi. Jaunā spēle šo sapratni radīs.
EY šāda mācību materiāla ideju lolojis jau labu laiku, jo vēlējies dalīties savu darbinieku zināšanās un parādīt jauniešiem, kā teoriju var izmantot praktiski - galu galā tieši par to skolēniem stundās bieži rodas jautājumi. EY Vadības konsultāciju nodaļas direktore Renāte Strazdiņa stāsta, ka pirmais EY mācību materiāla variants skolēniem nav paticis, jo bijis pasauss, bet talkā nākuši IM ekonomikas skolotāji, spēle arī testēta un slīpēta klasēs. «Eiropā cīnās pret jauniešu bezdarbu, bet pārsvarā ar programmām, kas domātas riska grupām. Redzam, ka trūkst atbalsta tiem jauniešiem, kam viss ir kārtībā un kas visu var paši, tikai viņiem mazliet jāpalīdz. Spēlē iestrādāta praktisko biznesa vadības iemaņu trenēšana, jo neviens nepiedzimst par profesionāli, - to var tikai iemācīties trenējoties. Spēles vidē drīkst kļūdīties,» saka R. Strazdiņa.
Savukārt IM ekonomikas un matemātikas skolotājs Ozolnieku vidusskolā Edvīns Elferts, kurš pats arī piedalījies spēles tapšanā, uzsver, ka Uzņēmuma vadības izaicinājums veidots tā, lai ekonomikas priekšmetā būtu ne tikai papildmateriāls, bet arī pamatprogrammas apguves rīks. «Spēli var izmantot arī kā daļu no eksāmena, kontroldarba, tāpēc tajā ir arī vērtēšanas kritēriji. Taču - tas viss ir tikai virziens. Katrs skolotājs materiālu var izmantot pēc saviem ieskatiem. Ekonomika ir ideāls priekšmets, kurā mācīt un mācīties sadarbību, komunikāciju, argumentāciju, te ir daudz vietas interpretācijai. Spēle ļauj padiskutēt par jautājumiem, uz kuriem nav vienas atbildes,» tā E. Elferts.