Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +17 °C
Skaidrs
Otrdiena, 24. septembris
Agris, Agrita

Nākamgad autogāzes cenas vēl būtiski nepieaugs

Nākamgad sašķidrinātās naftas gāzes cenas degvielas uzpildes stacijās nodokļu un nodevu palielināšanas iespaidā sadārdzināsies par aptuveni 2,6 santīmiem litrā jeb par 6,5%. Tomēr valdības nākotnes iecere autogāzes akcīzes nodokļa likmi izlīdzināt ar benzīna vai dīzeļdegvielas likmēm autogāzes lietotājiem draud pat ar cenu kāpumu līdz 70,8 santīmiem jeb 77% dārgāk nekā šobrīd.

Degvielas tirgotāju vidū valdības plāni izraisa pretrunīgu attieksmi - izskan gan pārmetumi valdībai, ka tā ignorējusi iedzīvotāju un uzņēmēju intereses, gan arī viedoklis, ka par autogāzes akcīzes likmes kāpumu ir sacelta pārāk liela ažiotāža.

Paklusām ievieš nodevu

Lai gan sabiedrības uzmanību galvenokārt piesaistīja 13. augusta valdības sēdē atbalstītais lēmums palielināt autogāzes akcīzes nodokļa likmi no 90 līdz 112 latiem par tonnu, tikai dažas nedēļas iepriekš ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts (RP) parakstīja arī rīkojumu par sašķidrinātās naftas gāzes iekļaušanu valsts jēlnaftas un naftas produktu obligātajās drošības rezervēs, piemērojot valsts nodevu 16,63 latu apmērā par tonnu. Diena aprēķināja, ka akcīzes nodokļa kāpums autogāzes litra cenu palielinās par 1,25 santīmiem, bet valsts nodeva par drošības rezervēm - vēl par 0,9 santīmiem. Savukārt pievienotās vērtības nodoklis (PVN), kuru aprēķina no degvielas cenas, pieskaitot akcīzes nodokļus un nodevas, autogāzes litra cenu palielinās vēl par 0,45 santīmiem.

Turpretī autogāzes akcīzes likmes pielīdzināšana benzīna akcīzes likmei, kura pašlaik ir 28,9 santīmi par vienu litru, litru autogāzes sadārdzinās par gandrīz 24 santīmiem. Pieskaitot tam valsts nodevu par naftas produktu drošības rezervēm un PVN summas pieaugumu, kopējais sadārdzinājums veidotu 30,8 santīmus, tā rezultātā autogāzes litrs maksātu 0,708 latus.

Ažiotāža pārāk liela

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Mārtiņš Stirāns norāda, ka asociācijas attieksme pret gaidāmo autogāzes akcīzes nodokļa likmes kāpumu ir neitrāla, jo kopējā degvielas tirgū autogāzes īpatsvars joprojām ir salīdzinoši neliels. Turklāt sagaidāmais kāpums nav tik dramatisks, lai būtiski skartu tirgotājus un arī autogāzes lietotājus, kuru skaits šobrīd valstī tiek lēsts ap 44 tūkstošiem, viņš uzskata. «Šis jautājums ir izraisījis asas diskusijas sabiedrībā, tomēr tās šķiet pārspīlētas. Piemēram, Lietuvā akcīzes nodokļa likme autogāzei ir 2,5 reizes augstāka nekā Latvijā, tomēr gala cena atšķiras tikai aptuveni par 5 santīmiem, arī autogāzes popularitāte lietotāju vidū ir nemainīgi augsta,» atzīst M. Stirāns. Viņš uzsver, ka pat gadījumā, ja autogāzes akcīzes likme tiktu pielīdzināta benzīna likmei, autogāze joprojām būtu stipri lētāka nekā benzīns.

Pēc M. Stirāna domām, asā reakcija sabiedrībā galvenokārt ir saistīta ar satraukumu to uzņēmumu vidū, kuri nodarbojas tikai ar autogāzes tirdzniecību. Nav pamata uzskatīt, ka autogāzes sadārdzinājums varētu atstāt kādu būtisku iespaidu uz cenām citās nozarēs, jo degvielas cenu ietekme uz uzņēmumu izmaksām ir stipri mazāka, nekā dažkārt apgalvo daudzi ražošanas uzņēmumi, viņš piebilst.

Cenai jākāpj samērīgi

Savukārt autogāzes tirdzniecības uzņēmuma SIA Eko gāze finanšu direktors Andrejs Laškovs neslēpj, ka ir noskaņots pret akcīzes nodokļa palielināšanu autogāzei, jo būtiska cenas kāpuma iespaidā patērētājiem nebūs nekāda ekonomiskā pamatojuma izvēlēties šo produktu. Galvenokārt tas izskaidrojams ar faktu, ka autogāzes lietošanai automobiļos to īpašniekiem ir jāveic vērā ņemami ieguldījumi, uzstādot autogāzes iekārtas, norāda A. Laškovs un piebilst, ka cenas kāpums skartu ne tikai iedzīvotājus, bet arī uzņēmējus, kuri pēdējos gados autogāzi sākuši izmantot daudz aktīvāk. Par labu saudzīgākām nodokļu likmēm autogāzei runā arī vides aizsardzības apsvērumi un Eiropas Savienības prakse, jo autogāze ir videi draudzīgāka degviela, saka A. Laškovs. «Akcīzes nodokļa pieaugums nedrīkst paaugstināt autogāzes cenu līdz vairāk nekā 50% no benzīna vai dīzeļdegvielas cenas,» uzskata Eko gāzes pārstāvis.

Komentējot situāciju autogāzes tirgū Lietuvā, A. Laškovs norādīja, ka Lietuvā autogāze ir dārgāka, bet akcīzes nodokļa ietekmi ievērojami mazina apstāklis, ka tirgotājiem ir daudz lētāk iepirkt gāzi tirdzniecībai, jo valstī darbojas naftas pārstrādes uzņēmums un attiecīgi ir mazāki piegādes izdevumi.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?