Vēlais pavasaris par vairākām nedēļām pārcēlis ierasto riepu maiņas brīdi. Lai gan šobrīd gaisa temperatūra paaugstinājusies, zemesceļus mežos un citās ēnainās vietās vēl arvien klāj slidenas ledus gāles. Šī iemesla dēļ ārpus pilsētas dzīvojošie ar riepu maiņu nesteidzas. Tomēr asfaltētie ceļi un pilsētu ielas jau labu laiku ir brīvas no sniega, turklāt strauji tuvojas aprīļa beigas, kad stāsies spēkā liegums braukt ar radžotām riepām. Atkal un atkal atlikt pāreju uz vasaras riepām autovadītājus rosina arī brūkošie ceļi. Vairāki AutoDienas aptaujātie riepu tirgotāji atzinuši, ka krātera lieluma bedres un izirušais asfalta segums šogad var samazināt interesi par dārgām augstas veiktspējas riepām, liekot to vietā izvēlēties modeļus ar augstāku sānu profilu un pastiprinātu konstrukciju, t. s. XL jeb Extra Load.
Regula svarīgāka par saķeri
Jauns izaicinājums kā tirgotājiem, tā pircējiem ir obligātā riepu etiķete, kas stājās spēkā pagājušajā gadā. Atgādinām, ka uz šīs uzlīmes ar burtiem norādīts ekonomiskums un saķere lietū, kur A ir augstākais vērtējums, bet G - zemākais.
Trešais parametrs ir trokšņa līmenis, kas norādīts decibelos, kā arī ar vienu līdz trim iekrāsotām svītriņām. Riepu eksperti visi kā viens apgalvo, ka trīs parametri pat ne tuvu nespēj raksturot riepas veiktspēju, jo pat salīdzinošajos testos tiek izmantots 10-15 parametru, savukārt riepu izstrādē pat 40-50 parametru. Tomēr daudziem etiķete jau sagādājusi galvassāpes, jo iepirkumu organizētāji, kā tas bieži notiek Latvijā arī citos gadījumos, akli vadās pēc Eiropas Savienības regulas. «Viņi pat neinteresējas, cik riepa ir piemērota dažādiem autoceļiem,» sūkstās Atlas Riepas speciālists Pēteris Priede un turpina: «Iepirkumu organizētāji vienkārši pasaka, ka viņiem vajag, piemēram, A un C kvalitātes riepas, un punkts.» Paradoksālākais ir tas, ka riepas testē un atzīmes piešķir pats ražotājs, nevis kāda neatkarīga organizācija vai arī neatkarīgi eksperti.
«Riepu testu rezultāti var krasi mainīties pat atkarībā no trases temperatūras,» norāda Green Tread/Kumho pārstāvis Edgars Vabulis un uzsver, «nepilnība ir tā, ka joprojām nav ieviests mehānisms, kā pārbaudīt ražotāja uzrādītos datus.»
Ideālās riepas meklējumos
Kamēr Brisele jūdz ratus priekšā zirgam, bet patērētājiem atliek paļauties uz ražotāju godaprātu, prestižākie zīmoli uzskata par goda lietu radīt vismaz vienu ideālo riepu, t. i., riepu ar atzīmēm A un A.
Tas ir krietni sarežģītāk, nekā uzkonstruēt ledusskapi ar A+ efektivitāti. Viena no retajām šādām riepām ir Pirelli Cinturato P7 Blue. Argumenti ir dzelžaini - A kategorijas riepa nobremzē par 2,6 m ātrāk nekā B un par vairāk nekā 5 metriem ātrāk nekā C kategorijas riepa.
Savukārt pieci metri, saprotams, ir būtisks attālums, tas ir vesels automašīnas korpuss. A riepas rites pretestība samazināta par gandrīz ceturto daļu, solot ievērojamu degvielas ekonomiju. AA klases riepas izstrādājuši arī citi ražotāji, piemēram, Bridgestone, taču citi eksperti ir skeptiski pret šādu superriepu reālo sniegumu mūsu apstākļos.
Viena no to viltībām ir nedaudz seklāks protektors. 6,5 milimetrus 7-8,5 vietā ar acīm nav iespējams pamanīt, taču šādai riepai draud pastiprināts akvaplanēšanas risks dziļās peļķēs. «Vācijā ar tās ideālajiem ceļiem un lielajiem ātrumiem AA kategorijas riepas tiešām būs pārākas,» atzīst Goodyear Dunlop Baltic tirdzniecības vadītājs Viktors Samusēvičs un piebilst, «taču, braucot pa Latvijas autoceļiem, daudz svarīgāka ir laba saķere un ūdens izspiešana apstākļos, kurus Rietumeiropā uzskatītu par diezgan ekstrēmiem.»
Latvija 99. vietā
Tad kā šajos birokrātijas un marķējuma džungļos piemeklēt īstās riepas? «Bet kā jūs to paveicāt, kad nekādu etiķešu nebija,» retoriski jautā V. Samusēvičs.
Visticamākais, jautājāt pārdevējiem, draugiem, kolēģiem, varbūt izlasījāt medijos kādu testu. Rīkojieties tā arī turpmāk, bet etiķetei atstājiet informatīvu lomu!
Latvijas autoceļu kvalitāte Pasaules Ekonomikas foruma ekspertu vērtējumā ir 99. vietā 114 valstu konkurencē. Ļoti sliktā stāvoklī ir ne tikai skandalozais Vecpiebalgas ceļš P30, bet arī valsts nozīmes šosejas, piemēram, ceļš, kas ved cauri Vidzemei un tautā tiek saukts par Pleskavas šoseju. Brīdī, kad uz neskaidra seguma vajadzēs spēji apbraukt bedri un vēl izvairīties no kokvedēja, kurš tobrīd dara to pašu, jūs izglābs ne jau formāla etiķete, bet spēcīgs, dziļš protektors.
Neviens ražotājs neizstrādā vieglo auto riepas ar aprēķinu par sliktu asfaltētu ceļu vai grants ceļiem. Lietainā laikā uz tiem joprojām labāk noderēs virzienveida, nevis asimetriskais protektors. Ja iespējams, izvēlieties riepas ar augstāku sānu profila attiecību, piemēram, 65, nevis 60. Sevišķi necerot uz ceļu uzlabojumiem, atjautīgākie riepu tirgotāji piedāvā iekļaut riepu cenā savdabīgu apdrošināšanu (Pirelli Tyre Life), kas ļauj bez maksas apmainīt pārsisto riepu pret jaunu.