Tieši tāpēc aptieku darbiniekiem jau tagad jābūt gataviem iespējamam klientu uztraukumam, ka, Latvijai iekļaujoties eirozonā, turpmāk par zālēm nāksies maksāt bagāto valstu cenas. Viņiem vajadzēs nomierināt satrauktos un prast izskaidrot to, kas mums nozarē šķiet pašsaprotams: Latvija jau tagad iekļāvusies Eiropas zāļu tirgū, jau ilgus gadus lielākā daļa mūsu sadarbības partneru ir no Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, tāpēc cenu politika nemainīsies.
Turklāt aptieku darbiniekiem ir milzīga priekšrocība, salīdzinot ar valdības komunikatoriem, jo viņu teiktajam būs pavisam cits svars, cilvēki aptieku darbiniekiem patiešām uzticas, jo ir viņus iepazinuši ikdienā, dalās ar viņiem savās problēmas. Tādējādi eiro ieviešana neizbēgami kļūs par nopietnu pārbaudījumu jebkurai Latvijas aptiekai, un tām ir jāsāk gatavoties ļoti savlaicīgi.
Tāpat nozīmīgus resursus prasīs kases un informācijas sistēmu pārveidošana atbilstoši visām valsts noteiktajām prasībām, kā arī laika periods, kurā visas cenas būs jānorāda divās valūtās - latos un eiro. Mūsu aptieku tīklam šajā ziņā paveicies, jo tas kā starptautisks uzņēmums darbojas arī Igaunijā, kur pāreja uz eiro jau ir veiksmīgi notikusi. Varēsim izmantot kaimiņvalsts kolēģu pieredzi, bet jau tagad esam brīdināti, ka mūsu nozarei eiro ieviešana tiešām būs tehniski sarežģīts process.
Esam jau ieplānojuši šī gada budžetā investīcijas informācijas tehnoloģiju sistēmu pārveidei, vienojušies ar sadarbības partneriem par veicamajiem darbiem, lai mēs tehniski būtu gatavi eiro ieviešanai no 2014. gada 1. janvāra un cenu norādīšanai abās valūtās. Tāpat šī gada beigās esam ieplānojuši darbinieku apmācību darbam eiro ieviešanas laikā. Tā kā lielākā daļa medikamentu tiek iepirkta no ES valstīm, farmācijas nozares uzņēmumi var cerēt, ka, pazūdot valūtas konvertācijas izdevumiem, tie būs ieguvēji. Ietaupītā nauda, ko tagad zaudējam valūtas maiņā, ar laiku kompensēs eiro ieviešanas radītos izdevumus, bet vēlāk šos līdzekļus varēsim ieguldīt uzņēmumu attīstībā.
Tomēr tehniskās un uzskaites problēmas var izrādīties sīkumi, salīdzinot ar gaisotni, kas aptiekās - ikdienas dialogā starp to darbiniekiem un klientiem - var sabiezēt laikā, kad valūtas nomaiņa jau būs kļuvusi par strauji tuvojošos realitāti. Mums jārēķinās, ka aptiekāriem papildus valūtas nomaiņas radītajai slodzei nāksies būt emociju zibensnovedējiem - palīdzēt cilvēkiem tikt galā ar apjukumu, ko varētu radīt par eiro ieviešanu atbildīgo valsts institūciju komunikācija ar sabiedrību un eiro ieviešanas pretinieku iespējami rīkotā pretkampaņa. It īpaši tad, ja informatīvā kampaņa par eiro ieviešanu izrādīsies neveiksmīga.
Neskatoties uz īslaicīgajām grūtībām valūtas maiņas procesā, būtiskākais ir tas, ka zāļu pārdošanas cenas eiro ieviešana neietekmēs.
* SIA A Aptiekas rīkotājdirektors