Investē 1,5 miljonus
Par vienu no veiksmīgākajiem Latvijas pārtikas ražotājiem uzskatītā augļu, ogu un dārzeņu pārstrādātāja SIA Pure Food pārdošana Beļģijas pārtikas koncernam Puratos 2011. gadā kļuva par pārsteigumu daudziem. It īpaši tāpēc, ka jau ekonomiskās krīzes laikā uzņēmuma iepriekšējiem saimniekiem, no kuriem pazīstamākais ir Aivars Žimants, izdevās palielināt gan apgrozījumu, gan peļņu (2010. gadā apgrozījums, salīdzinot ar 2009. gadu, auga par 13,6% un sasniedza 12,5 miljonus latu, peļņa auga par 65% līdz 664 tūkstošiem latu). Turklāt Pure Food izdevās iekarot arī eksporta tirgus kaimiņvalstīs un Tuvajos Austrumos.
SIA Pure Food kādreizējie īpašnieki lēmumu pārdot uzņēmumu skaidro ar to, ka - lai saglabātu uzņēmuma izaugsmi, bija nepieciešams palielināt ražošanas jaudas un ātrākais ceļš, kā to izdarīt, bija uzņēmuma pārdošana vienam no tā lielākajiem sadarbības partneriem. (Jāpiebilst, ka Pure Food bijušie īpašnieki samērā īsā laikā izveidojuši Latvijā atzītu šokolādes ražošanas uzņēmumu Pure Chocolate.)
Raksturojot to, kā kopš īpašnieku maiņas klājies uzņēmumam, kurš strādā jau ar māteskoncerna Puratos vārdu, uzņēmuma ģenerāldirektors Aigars Balodis Dienai izklāsta, ka uzņēmums kļuvis par vienu no galvenajām konditorejas produktu ievārījumu ražotnēm Eiropā un tie tiek eksportēti uz visām Eiropas un Āzijas valstīm, kurās pārstāvēta Puratos grupa. Jaunie uzņēmuma īpašnieki investējuši aptuveni 1,5 miljonus latu jauna, ievērojami jaudīgāka ievārījuma katla būvniecībā. Turklāt pabeigti arī investīciju projekti jaunas taras noliktavas būvniecībā, kā arī maizes un konditorejas inovāciju centrā, kas, pēc uzņēmuma ģenerāldirektora teiktā, ir modernākais Ziemeļeiropā.
«Uzņēmuma īpašnieku maiņa ir veiksmīga gan jaunajiem, gan vecajiem īpašniekiem - jo abas puses joprojām ir apmierinātas ar notikušo darījumu,» uzskata A. Balodis un norāda, ka Puratos mērķis ir kļūt par vadošo sadarbības partneri saviem klientiem Ziemeļvalstu reģionā.
A. Balodis ir pārliecināts, ka «ieguvēji ir arī uzņēmuma darbinieki, kuriem nodrošināta iespēja strādāt starptautiskā, mūsdienīgā un stabilā pārtikas ražošanas uzņēmumā ar ambicioziem attīstības plāniem».
Tomēr skaitļi rāda, ka pēc īpašnieka maiņas 2011. gadā uzņēmumam izdevies kāpināt apgrozījumu par 23% - līdz 15,47 miljoniem latu, bet vienlaikus ciesti zaudējumi 279 tūkstošu latu apjomā. Uzņēmuma zaudējumi gan tiek skaidroti ar ilgtermiņa aktīvu nolietojuma perioda maiņu, lai piemērotu ražošanu jauno īpašnieku izvirzītajām normām.
Sola saldējuma centru
Latvijas piena pārstrādes flagmaņu a/s Rīgas Piena kombināts un a/s Valmieras piens situācija pirms darījuma, kurā par uzņēmuma akcionāru kļuva investors no Krievijas Andrejs Beshmeļņickis, bija pretrunīga - lai gan uzņēmumu produkcija bija labi pazīstama, krīzes gadi abiem uzņēmumiem nebija viegli.
Kopš īpašnieka maiņas, kas noslēdzās 2012. gadā ar uzņēmumu apvienošanu ar vienu nosaukumu Food Union, uzņēmuma jaunais īpašnieks jau sācis apjomīgu modernizāciju.
«Pērn Food Union sāka 30 miljonu eiro (apmēram 21 miljons latu) investīciju programmu, kuras pamatā bija investīcijas jaunajā produktu grupā Mana saime, pilnīgā produktu grupas Rasa pārveidē, kā arī jau iecienīto saldējuma zīmolu attīstībā un pilnīgi jauna saldējuma zīmola izstrādē un ieviešanā,» Dienai atklāj uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Sergejs Beshmeļņickis.
S. Beshmeļņickis atzīst: «2012. gada finanšu gads mums ir bijis saspringts, tomēr mums ir izdevies realizēt visus izvirzītos uzņēmuma modernizācijas un attīstības plānus.»
Viņš arī neslēpj, ka būtisku lomu uzņēmuma attīstības plānos ieņem eksporta paplašināšana uz Krieviju un citām NVS valstīm. «Jaunākās paaudzes saldējuma ražošanas un fasēšanas līnijā pērn Food Union ieguldīja vairāk nekā 12 miljonu eiro (apmēram 8,4 miljoni latu),» skaidro Food Union valdes priekšsēdētājs un norāda, ka jaunās investīcijas saldējuma produktu segmentā jau ļāvušas ieviest vairākus jaunus produktus.
«Jau tagad varu droši teikt, ka, pateicoties mūsu jaunākās paaudzes ražošanas iekārtām, kurām nav analogu Baltijā un Eiropā, Rīga kļūst par saldējuma ražošanas centru,» apgalvo S. Beshmeļņickis.
Uzņēmumu apvienošanas procesā kopējais darbvietu skaits gan ir nedaudz samazinājies - patlaban Food Union tiek nodarbināti aptuveni 819 cilvēku pretstatā 855 cilvēkiem 2011. gadā, liecina uzņēmuma dati.
Turpina meklēt investoru
Sabiedrības uzmanības lokā pērnvasar nonāca informācija, ka uzņēmējs Bislans Abdulmuslimovs iegādāsies pazīstamo Aizkraukles apkaimes piena produktu un maizes ražotāju DK Daugava, kas jau iepriekš bija izpelnījies publicitāti saistībā ar uzņēmuma īpašnieka Aigara Vaivara un Swedbank nesaskaņām. Tomēr DK Daugava pārdošanas darījums nenotika.
DK Daugava joprojām ir atvērta investoru piedāvājumiem, atzīst A. Vaivars. Pagaidām viņam izdevies pārdot tikai pārtikas produktu veikalu tīklu Daugavas delikateses, par kuru jauno īpašnieku kļuvis Lietuvas Lauksaimniecības kompāniju asociācijas pārstāvis un uzņēmējs Lietuvas pilsonis Viļus Kaikaris.
Raksturojot, pēc paša vārdiem, nelielo darījumu, kurā tika pārdots no 27 veikaliem sastāvošais tirdzniecības tīkls, A. Vaivars atzīst, ka darījums noritējis un noslēdzies atbilstoši sākotnējiem plāniem. «Manas produkcijas noiets Daugavas delikatešu veikalos samazinājies, tomēr viss noticis atbilstoši tam, kā ar pircēju vienojāmies,» skaidro A. Vaivars.
Atbildot uz jautājumu par iespējamā investora piesaisti pašai DK Daugava, A. Vaivars Dienai atklāj, ka «jaunumi ir», tomēr pagaidām vēl nekonkretizē - kādi.