Pirms vairāk nekā pusgada izsludinātajā iepirkumā par vilcienu nomu tika ietverta prasība, ka vilcieniem jābūt piemērotiem braukšanai divās sistēmās - ar trīs kilovatu līdzstrāvu un 25 kilovatu maiņstrāvu. Tomēr šajā laikā, Eiropas Savienībai apstiprinot struktūrfondu līgumu, Latvijas dzelzceļam paspīdējusi acīmredzot negaidīta veiksme - līdzekļi dzelzceļa tīkla modernizācijas projektam jeb elektrifikācijai tiks saņemti agrāk, nekā iepriekš plānots, proti, sākot no 2016. gada līdz 2022. gadam. Tas nozīmē, ka sistēma, kas ļauj vilcieniem darboties trīs kilovatu līdzstrāvas režīmā, pēc būtības vairs nebūs vajadzīga.
«Iekārta, kas nodrošina, ka sistēma strādā gan vienā, gan otrā režīmā, ir dārga. Atsevišķu pretendentu gadījumos šī iekārta izmaksā 20% no pašu vilcienu vērtības,» skaidro PV jaunās valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns. Runājot par turpmākajiem soļiem, viņš teic, ka iepirkums tiks saskaņots ar Latvijas dzelzceļa elektrifikācijas plānu. Līdz ar atteikšanos no dubultās sistēmas iepirkuma summa samazināšoties pat par vairākiem desmitiem miljonu eiro.
Uz jautājumu, ko par notiekošo viņiem saka Stadler pārstāvji, A. Lubāns atbild, ka nekādas tikšanās ar pretendentiem nenotiekot. Komunikācija noris dokumentētas sarakstes formā. Jautāts par sarakstes saturu, PV valdes priekšsēdētājs detaļās neieslīgst un uzsver: «Mūsu lēmums nav orientēts uz vienu vai otru piegādātāju. Tas ir orientēts uz iepirkuma procedūru kā tādu. Mēs redzam, ka izvēlētais modelis dod pārāk dārgu rezultātu, arī tehniskā specifikācija neatbilst uzņēmuma interesēm ilgtermiņā.»
Pagaidām vēl nav īstas skaidrības par to, kā situācija tiks atrisināta. Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība) komentārā ir visai skops: «Valde mani ir informējusi par lēmumu pārtraukt elektrovilcienu nomas procedūru, kā galveno pamatojumu minot finanšu nepietiekamību. Esmu uzdevis mēneša laikā izstrādāt modeli, kā iegādāties jaunus vilcienus par adekvātu cenu ar nosacījumu, ka pirmo vilcienu piegādei jānotiek 2016. gada laikā.»
Par jauno modeli skaidrības gan vēl nav. A. Lubāns teic, ka ir grūti pateikt, vai tiks izsludināts jauns iepirkums vai notiks kāda sarunu procedūra. «Tā kā līdz šim jau bijušas divas neveiksmīgas procedūras - viena par iegādi, otra par procedūru -, mūsu iespējas ir stipri ierobežotas. Ir jāskatās no likumdošanas viedokļa, kā mēs varam rīkoties, lai tomēr nonāktu līdz jauniem vilcieniem.»
Uz jautājumu, vai nebūtu taisnīgi konkursa uzvarētājam tomēr ļaut pamainīt tehnisko specifikāciju, A. Lubāns atbild noraidoši: «Diemžēl esošā likumdošana un iepirkuma procedūra, ko mēs esam izmantojuši, praktiski neparedz nekāda veida izmaiņas pretendenta iesniegtajā piedāvājumā. Tā neļauj mainīt ne iepirkuma priekšmetu, ne finanšu piedāvājumu, jo tas var radīt tālākas sekas. Ja mēs ko tādu darītu, noteikti iedzīvotos ļoti lielās nepatikšanās.»
A. Lubānu nebiedē arī iespējamās tiesvedības. «Katram pretendentam ir tiesības, kas noteiktas likumdošanā, un tas ir viņu ziņā, vai viņi tās izmanto vai neizmanto.»
Tikmēr Stadler Dienai neslēpj sašutumu. «Mēs esam nepatīkami pārsteigti un vīlušies par PV valdes lēmumu. Līdz šim neesam saņēmuši oficiālu informāciju, tādēļ uzņēmumam nav saprotams un zināms, kāds ir juridiskais pamatojums šādam lēmumam. Protams, Stadler saprot PV un Satiksmes ministrijas vēlmi darboties sabiedrības labā un panākt pilnīgu drošību un pārliecību par finansējuma pietiekamību. Vienlaikus nav izprotama situācija, ka iepriekšējā valde, paziņojot rezultātus, apstiprina finansējuma pietiekamību, bet jaunajai valdei ir diametrāli pretējs viedoklis. Mēs nesaprotam, kas pēkšņi ir mainījies PV finansiālajā situācijā, kopš Stadler tika pasludināts par iepirkuma uzvarētāju,» saka Stadler pārstāvis Oskars Fīrmanis. Kompānija joprojām uzskata, ka iepirkums noticis atbilstoši visiem noteikumiem un ka Stadler atzīts par likumīgo uzvarētāju. Tagad uzņēmuma juristi vērtē lēmuma leģitimitāti, lai lemtu par tālākām darbībām.