Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +17 °C
Skaidrs
Trešdiena, 25. septembris
Rauls, Rodrigo

Pietrūkst diskusijas ar nozares uzņēmējiem

Valdība septembrī akceptēja akcīzes nodokļa paaugstināšanu autogāzei jau 2014. gadā. Savukārt vairāk nekā 12 tūkstošu iedzīvotāju divu nedēļu laikā parakstījušies pret minētās akcīzes nodokļa likmes celšanu. Savāktos parakstus Latvijas Gāzes asociācija plāno iesniegt Saeimā, lūdzot deputātus akcīzes nodokļa likmi autogāzei tomēr nepaaugstināt.

Patlaban nopietni cīnāties pret akcīzes nodokļa paaugstināšanu autogāzei, apgalvojot, ka nodokļa likmes palielināšana sagraus nozari. Ja autogāzes cena pieaug, piemēram, no 40 santīmiem līdz 41,5 santīmiem par litru, tās tomēr nav radikālas izmaiņas. Kāpēc tik lielas bažas?

Vērojams, ka samazinājusies benzīna izmantošana, dīzeļdegvielas izmantošana palikusi iepriekšējā līmenī, bet autogāzes izmantošanā redzam stabilu augšanas tendenci. Jāpiebilst, ka globālā mērogā autogāzes popularitātes kāpums saistīts arī ar to, ka pēdējā laikā tiek ražotas drošākas autogāzes iekārtas. Patlaban jau daudzas markas automašīnas ražo, iebūvējot autogāzes dzinējus, un tas nozīmē, ka arī autobūves nozare atzīst šādu degvielas veidu.

Latvijā autogāze popularitāti ieguvusi tikai pēdējos gados, tas saistīts ar augstajām degvielas cenām, ekonomiskās krīzes ietekmi, kā arī ar cīņu pret ēnu ekonomiku, respektīvi, pret kontrabandas degvielu. Tomēr, piemēram, Lietuvā, Polijā un Somijā autogāzes izmantotāju skaits ir ievērojami lielāks nekā Latvijā. Eiropas Savienībā ir arī tādas valstis, kurās pat tiek subsidēta autogāzes iekārtu uzstādīšana un tiek nodrošināts finansiāls atbalsts tiem mazajiem komersantiem, kuri izmanto autogāzi savā autoparkā, ir valstis, kurās pašvaldības iepērk pilsētas transportu, kas darbināms tieši ar autogāzi. Beļģijā un Somijā akcīzes nodokļa likme autogāzei ir nulle procentu.

Savukārt Latvijā pat pusotru santīmu liels cenas pieaugums negatīvi ietekmēs nozari, jo, lai automašīna sāktu braukt ar autogāzi, jānopērk speciāla iekārta, kuras cena ir no 300 līdz 900 latiem, vidēji 500-600 latu. Gan privātpersonām, gan juridiskajām personām tā ir liela summa. Nenoliedzami šis pusotrs santīms pamatīgi «sitīs» pa to uzņēmēju makiem, kuri šādi investējuši savā autoparkā. Un tie ir gan eksportējošie uzņēmumi, gan loģistikas uzņēmumi, gan taksometru kompānijas, kas ieguldījušas pāri par 100 tūkstošiem latu autogāzes iekārtās un zaudēs 30 tūkstošu gadā, ja būs pat neliels sadārdzinājums.

Savukārt, ja mēs paskatāmies uz nodokļa izlietojumu, Ekonomikas ministrijas (EM) arguments bija, ka, paaugstinot akcīzes nodokli autogāzei, par šo naudu tiks labākā kārtībā uzturēti ceļi, bet Latvijā jau ir autoceļu nodeva, ko arī plānots paaugstināt, turklāt tam autotransportam, kas brauc ar autogāzi, šī autoceļu nodeva ir augstāka.

Turklāt cenas pieaugums tieši pusotra santīma apjomā minēts Finanšu ministrijas (FM) preses relīzē. Bet sākotnēji akcīzes nodokļa paaugstināšana autogāzei bija EM priekšlikums, un ir dzirdēts, ka tika apspriests plāns atkārtoti par pusotru santīmu paaugstināt cenu vēl pēc gada un vēl par pusotru santīmu pēc tam atkal. Tikpat labi cenas kāpums var būt pieci santīmi vai desmit santīmu. Diemžēl mēs šobrīd operējam ar nepārbaudītiem skaitļiem. Tā arī ir nozares lielākā sāpe, ka mēs gan zinām, ka ir plāns paaugstināt akcīzes nodokli, bet neesam redzējuši pamatotus aprēķinus.

Tātad lielākās grūtības varētu būt uzņēmējiem, kuriem ir savi autoparki, nevis privātpersonai, kam ir viena ar autogāzi aprīkota automašīna?

Gan uzņēmējiem, gan privātpersonām. Autogāzi parasti izvēlas mazie un vidējie uzņēmumi, firmas, kurās ir piecas, desmit automašīnas. Ja uzņēmējiem būs pieejama lētāka degviela, viņi varēs vairāk naudas ieguldīt sava biznesa attīstībā un ražot produktus ar augstāku pievienoto vērtību. Bet autogāzi izvēlas arī daudzi reģionu iedzīvotāji, kuri noteikti nav tā turīgākā sabiedrības daļa.

Degvielas tirgotāji jūsu iebildumus pret akcīzes nodokļa paaugstināšanu autogāzei atbalsta?

Jā, atbalsta, jo paralēli citiem produktiem tirgo arī autogāzi.

Tirgotājiem principā vienalga, kuru piedāvāto produktu patērētāji pērk - benzīnu, dīzeļdegvielu vai autogāzi.

Jā, bet degvielas tirgotāji grib atpelnīt investīcijas, kas iztērētas, lai varētu tirgot autogāzi. Turklāt arī tirgotāji redz, ka viss notiek haotiski, un saprot, ka jebkāda veida akcīzes nodokļa paaugstināšana vērtējama negatīvi.

Nākamā gada budžeta veidošanas gaitā bija redzama tendence - samazināt darbaspēka nodokļu slogu, bet palielināt nodokļus, kas attiecas uz konkrētām nozarēm. Atbalstāt viedokli, ka darbaspēka nodokļi jāmazina, bet citi nodokļi var augt?

Latvijas Gāzes asociācija (LGA) noteikti atbalsta to, ka darbaspēka nodokļi tiek samazināti, bet atbalsta arī uz aprēķiniem un pamatojumiem balstītu nodokļu politiku. Tas, ir vai nav iespējams pieaugums vienā vai otrā nodoklī, valdībai jāspriež kopā ar industrijas pārstāvjiem.

Industrija vienmēr teiks «nē» nodokļu paaugstināšanai. Ļoti grūti iedomāties, ka industrijas pārstāvji saka politiķiem un ierēdņiem: «Jā, paaugstiniet nodokli.»

Industrija savu viedokli vienmēr balstīs uz aprēķiniem un vienmēr būs par izdevīgāko proporciju. Ja mēs redzam, ka vienā jomā mums ir 25% pieaugums, citos nodokļos - tikai 5% samazinājums, tas, protams, nav izdevīgi un nav arī loģiski.

Normāls process būtu, ka tad, ja ierēdņi vēlas paaugstināt kādu nodokli, vispirms izrēķina nodokļa paaugstināšanas ietekmi uz tautsaimniecību un saskaņo ar nozari. Gan autogāzes nozare, gan es personīgi - mēs esam ļoti satraukti par lēmumu pieņemšanas procesu, jo apspriešanās ar nozari nenotiek.

Jūsuprāt - kuriem nodokļiem būtu jāmazinās, bet kuri varētu tikt paaugstināti?

Politika, kas vērsta uz darbaspēka nodokļu samazināšanu, protams, ir laba un pareiza. Latvijā nenoliedzami ir viens no lielākajiem darbaspēka nodokļu slogiem Eiropā, bet tas vērtējams klaji negatīvi un mazina konkurenci. Raugoties uz patēriņa nodokļiem, jāņem vērā nianse, ka jārēķina nodokļu likmju ietekme uz reālo patēriņu. Ja patēriņš ir ar tendenci augt, tad, paaugstinot nodokļus, iegūsim tikai negatīvu tendenci, jo patēriņš samazināsies un valsts tāpēc negūs ienākumus. Arī FM paustais skaitlis - 2,8 miljonus latu lieli ienākumi no akcīzes nodokļa paaugstināšanas autogāzei - nav viennozīmīgi uztverams. Ja patēriņš pieaugs, arī naudas summa, kas ienāk valsts budžetā, pieaugs. Ja patēriņš samazināsies, tad nebūs iespējams iegūt plānoto naudas apmēru.

Kāds ir jūsu viedoklis, kur atrast finanšu līdzekļus, ko novirzīt autoceļu sakārtošanai?

Patlaban ceļu sakārtošanai Latvijā nauda ir, bet es personīgi uzskatu, ka šī nauda ne vienmēr tiek pārdomāti izlietota. Nedomāju, ka biežie ceļu remonti rodas no tā, ka mūsu valstij trūkst naudas ceļu remontiem. Vienkārši rūpīgāk jāskatās uz naudas izlietojumu. Būtu vajadzīga izmaksu lietderības kontrole, arī kvalitātes kontrole. Jautājums ir arī par to, kas tiek darīts, sastopoties ar nekvalitatīvu darbu veikšanu, - vai tiek sludināts jauns iepirkums un meklēts cits ceļu remonta veicējs vai arī tiek prasīta atbildība no tiem, kas ceļa remontu veikuši.

Kam būtu jāveic uzraudzība un kvalitātes kontrole?

Tā ir pasūtītāja - konkursa organizatora - atbildība. Tagad normatīvajos dokumentos, kas regulē publiskos iepirkumus, paredzēta atbildība tiem, kas veic pasūtījumu. Paskatīsimies, kā šis princips strādā, bet, manuprāt, minētā problēma ir ļoti ieilgusi. Turklāt censties risināt autoceļu kvalitātes jautājumu, paaugstinot nodokļa likmi vienai nozarei un vienam iedzīvotāju slānim, kas nebūt nav tas bagātākais, ir nepareizi.

Ar kādiem mehānismiem cerat ietekmēt politiķu viedokli, lai akcīzes nodoklis autogāzei tomēr netiktu paaugstināts, kā panāksiet, lai LGA viedoklī ieklausās?

Nozares uzņēmējiem jau nav citas iespējas, kā iet un pārliecināt, un stāstīt par nozares situāciju to, ko politiķi nav dzirdējuši vai arī par ko dzirdējuši tikai vienpusēju ierēdņu viedokli. Tāpēc izšķīrāmies par radikālu soli - vākt iedzīvotāju parakstus, lai varētu Saeimā iesniegt priekšlikumu nepaaugstināt akcīzes nodokli. Mums jau nekas cits neatliek, kā vērties pie Saeimas deputātiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Latvijas Gāzes asociācija

Apvieno astoņus autogāzes mazumtirdzniecības uzņēmumus, kas pārstāv 70% no tirgus.
Pērn sašķidrinātās naftas gāzes nozares kopējais apgrozījums bija vairāk nekā 70 miljonu latu, tai skaitā autogāzei - 24,8 miljoni latu, savukārt nodokļos samaksāts vairāk nekā 10 miljonu latu.
Pēdējā pusotra gada laikā uzņēmumu un mājsaimniecību investīcijas, uzstādot automašīnās autogāzes iekārtas, sasniedza 10 miljonus latu.
Vairāk nekā 12 000 parakstu pret akcīzes nodokļa celšanu autogāzei tika savākti divās nedēļās no 2. līdz 15. septembrim. Parakstīties varēja Latvijas Gāzes asociācijas biedru autogāzes uzpildes stacijās.

Avots: Latvijas Gāzes asociācija

Izmaiņas

Ar grozījumiem likumā Par akcīzes nodokli, kas vēl jāpieņem Saeimā, plānots paaugstināt akcīzes nodokli no 90 latiem līdz 113 latiem par 1000 kubikmetriem gāzes.
Palielinot nodokli, autogāzes cenas pieaugums varētu būt 1,54 santīmi par litru.
ES noteiktais minimālais nodokļa līmenis autogāzēm ir 88 lati par 1000 kilogramiem, taču paredzēts to palielināt.Avoti: EM un FM

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?