Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 14. novembris
Fricis, Vikentijs

Preču izskats galvenokārt pašu ražotāju ziņā

Patlaban Latvijā daudzu un dažādu preču, arī pārtikas produktu, ražotāji preces vizuālo identitāti vai, vienkāršāk sakot, iepakojumu var veidot samērā brīvi, nerēķinoties ar valsts noteiktiem ierobežojumiem. Tirdzniecības nozares eksperti uzskata, ka ieviest stingrākus vienotos iepakojuma standartus nav nepieciešams, bet arī atzīst, ka tieši iepakojums līdz ar cenu un kvalitāti var būt svarīgs faktors, kas pircēju pamudina iegādāties vai - tieši pretēji - nepirkt kādu konkrētu preci.

«Nav noslēpums, ka ikviens uzņēmējs vēlas savu ražojumu izcelt citu produktu vidū, tādēļ produkta iepakojumu veido pēc iespējas pamanāmāku - parasti uz produktiem redzams gan uzņēmuma nosaukums, gan produkta nosaukums, gan cita informācija, kas norāda uz produkta kvalitāti,» situāciju raksturo juriste Rūta Olmane, kura specializējusies intelektuālā īpašuma aizsardzības jomā.

Pamatojoties uz Latvijā pastāvošo Eiropas Savienības (ES) līmeņa regulējumu ražojumu iepakojumam, «precēm, kas ir Ekonomikas ministrijas kompetencē esošajās jomās, lielākoties nav noteiktas specifiskas prasības attiecībā uz iepakojumu, kā arī izmēru, formu, krāsu un tamlīdzīgi. Taču mūsu kompetences robežās ir arī atsevišķas jomas, kurām noteiktas specifiskas prasības attiecībā uz marķējuma izvietošanu uz preces vai tās iepakojuma,» norāda Ekonomikas ministrijas pārstāve Evita Urpena un piebilst, ka «attiecībā uz preču marķējumu vispārīgās prasības patērētājam sniedzamajai informācijai noteiktas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.»

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) nav saņēmis tādas patērētāju sūdzības, kas būtu saistītas tieši ar preču vizuālo identitāti iepakojuma jēdziena izpratnē, informē PTAC pārstāve Vineta Ore.

Iebilst pret vienādošanu

«Par to, vai Latvijā vajadzētu ieviest standartizētu iepakojumu pat, piemēram, alkoholam, tabakai un ne īpaši veselīgām pārtikas precēm, es domāju, ka visdrīzāk nē,» apgalvo Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš. Savu viedokli pamato, sakot, ka «papildus prasības vienmēr nozīmē arī papildus izmaksas uzņēmējiem».

J. Endziņš arī uzsver, ka, pat neņemot vērā saspīlējumu ES un Krievijas ekonomiskajās attiecībās, «Latvijā tautsaimniecība neaug tik strauji, kā mēs gribam. Demogrāfiskā situācija ir drūma. Paskatieties, cik daudz cilvēku atstājuši mūsu valsti! Esmu dzirdējis, ka pēc dažiem statistikas datiem aizbraucēju skaits ir ne jau viens, bet daudzi cilvēki dienā. Turklāt šie cilvēki atstāj mūsu valsti ne jau tāpēc, ka viņus neapmierina veloceliņu pārklājums Latvijā vai mūsu valsts klimats, bet tāpēc, ka Latvijā nevar nopelnīt pietiekami daudz naudas, lai apmierinātu savas finansiālās prasības. Loģiski būtu, ka valstiskā mērā tiktu domāts par to, lai Latvijā darbotos pēc iespējas vairāk uzņēmumu, kuros ir labi apmaksātas darba vietas. Tomēr tā vietā, lai valsts mērogā domātu, kā tautsaimniecības izaugsmi kāpināt, tiek strādāts pilnīgi citā virzienā, izplānojot dažādus ierobežojumus uzņēmumiem.». Tādēļ, pēc J. Endziņa domām, «iepakojuma jautājumi būtu atstājami katra uzņēmuma paša ziņā, lai uzņēmumi izpaužas, kā vēlas, jo iepakojuma standarti radītu papildu izmaksas pilnīgi visiem.» LTRK vadītājs arī norāda - LTRK nostāja ir, ka «obligātajām prasībām, ko valsts uzliek uzņēmējiem, vienmēr jābūt samērīgām ar to mērķi, ko valsts grib sasniegt. Ja vienā svaru kausā ir prasības, tad otrā svaru kausā jābūt ieguvumiem, ko valsts no šādām prasībām saņem. Ja otrā svara kausā atsvars, respektīvi, ieguvumi neveidojas, tad nav jēgas ieviest jaunas prasības uzņēmējiem».

To, ka nav nepieciešamas stingrākas standartizētas prasības iepakojumiem, uzsver arī Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs.

«Nedomāju, ka normatīvajos dokumentos vajadzētu noteikt, ka ražotājs nedrīkst ražot, piemēram, tādu pudeli, kāda pēc dizaina liekas pievilcīga, un kāda, pēc ražotāja domām, patiktu pircējiem un arī tehniski atbilst ražošanas līnijai,» teic H. Danusēvičs.

LTA prezidents gan atzīst, ka tirgotājam ir svarīgi, lai, piemēram, «veikala piena plauktā var ielikt visas piegādātās piena paciņas, lai nebūtu tādas piena pakas, kuras būtiski atšķiras no vidējā piena pakas lieluma, jo, ja preces lielums neatbilst vidējam ierastajam un preces īsti nevar izvietot veikala plauktā, tad palielinās izvietošanas izmaksas».

Veikalu tīkla top! līdzīpašnieks Edvīns Bergmanis savukārt bilst, ka arī atšķirīga lieluma piena paciņas un citi atšķirīga lieluma produkti veikalniekiem milzīgas problēmas nerada, un «ja vajag, mēs veikalu plauktos sakrāmējam un turpmāk sakrāmēsim arī dažāda lieluma preces».

Arī E. Bergmanis iebilst pret iepakojuma standartizāciju un norāda, ka ar standartu ieviešanu aizrauties nevajag, jo «pat ES mērogā dzirdēts pat par absurdu vienādošanu un standartiem». Cits jautājums gan ir par nosacījumiem, kādai informācijai par preces sastāvu uz iepakojuma jābūt labi pamanāmai un skaidri saprotamai, jo pircējs ir «tiesīgs zināt, kāds ir preces sastāvs un kāds ir derīguma termiņš,» akcentē veikalu tīkla top! līdzīpašnieks.

«Uz preces jābūt informācijai valsts valodā, un burtiem jābūt tik lieliem, lai pircējs varētu visu normāli izlasīt. Turklāt ir preces, kuras nevajag žēlot, respektīvi, tās preces, kas cilvēkiem ir kaitīgas. Ja cilvēks gatavs sevi bendēt smēķējot, tad risks jāparāda ar iespaidīgu brīdinājumu uz cigarešu paciņas. Ja uz cigarešu paciņas būs labi pamanāms brīdinājums, varbūt līdzcilvēki smēķētājam vairāk aizrādīs,» uzskata E. Bergmanis.

Pēdējo gadu laikā cilvēki arvien lielāku uzmanību pievērš informācijai par preces sastāvu, tādēļ šobrīd ražotāji uz iepakojuma cenšas īpaši izcelt to, ka «preces ražošanā nav izmantotas mākslīgās krāsvielas un E vielas un ka produkts nesatur glutēnu vai satur īpaši daudz šķiedrvielu,» secinājusi Rimi Latvia pārstāve Dace Valnere.

Ietekmē pircēju izvēli

Vērtējot preces vizuālās identitātes (arī iepakojuma) nozīmi pārdošanā, H. Danusevičs uzsver, ka «pircējs izvēlas preces pēc kvalitātes, pēc cenas, pēc uzticības kādam konkrētam produktam, nevis tikai pēc preces izskata».

To, ka iepakojums ir viens no faktoriem, kas ietekmē preces iegādes izvēli, taču noteikti nav visbūtiskākais iemesls, ievērojis arī Maxima Latvija pārstāvis Jānis Beseris. Viņš gan atzīst, ka «produkta iepakojums un tā vizuālais noformējums ir gana svarīgs, piemēram, tirgū piedāvājot jaunu produktu, tam jābūt pamanāmam un vizuāli saistošam. Turpretī jau esoša produkta iepakojuma maiņas gadījumā īpaši būtisks ir tieši produkta nosaukums, lai to varētu atpazīt arī jaunajā izskatā».

Savukārt D. Valnere ir pārliecināta, ka «pircēju izvēli, iegādājoties preces, ietekmē gan preces cena un tās kvalitāte, gan izvietojums veikalu plauktos, un noteikti arī vizuālais izskats, tajā skaitā iepakojums. Piemēram, Rimi privātās preču zīmes kūpinātajai Salami desai bija necaurspīdīgs iepakojums, bet tad, kad iesaiņojums tika mainīts uz caurspīdīgu, tā, lai pircēji tam cauri var redzēt pašu produktu, pieprasījums pēc šīs desas pieauga par aptuveni 50%. Vēl viens piemērs - Fruitland burkānu nektāra stikla pudelēs etiķete sākotnēji bija klasiska un atturīga. Tā kā šis dzēriens pārsvarā tiek pirkts bērniem, dizains tika izveidots vizuāli košāks, piemērotāks tieši bērniem, un tā pārdošanas apjomi ievērojami pieauga.»

Vairāki Dienas aptaujātie iedzīvotāji atzina, ka preces iepakojuma vizuālais izskats minimāli ietekmē izvēli pirkt vai nepirkt jau pazīstamas preces, bet iepakojumam ir būtiska nozīme, lai piesaistītu uzmanību jaunai, iepriekš veikalu plauktos nemanītai precei, vai arī tieši pretēji - liktu jauno preci novērtēt kā ne īpaši pievilcīgu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Ierobežojumi tabakai

Diena jau vakar vēstīja, ka Veselības ministrija līdz 2017. gadam izvērtēs iespēju ieviest standartizēto iepakojumu tabakas izstrādājumiem.
2014. gada februārī Eiropas Parlamenta (EP) deputāti apstiprināja Tabakas direktīvas grozījumus ar mērķi padarīt smēķēšanu mazāk pievilcīgu jauniešiem. Ierastajos tiesību aktos noteikts, ka brīdinājumiem par smēķēšanas kaitīgumu jāaizņem vismaz 30% no cigarešu paciņas vienas - priekšējās - virsmas un 40% no otras virsmas, un obligāti jāsatur attēls. Jaunie noteikumi pieprasa brīdinājumus palielināt līdz 65% gan uz priekšējās, gan aizmugurējās virsmas. Visās dalībvalstīs tiek aizliegs arī iepakojumus, kuros ir mazāk nekā 20 cigarešu, jo tie parasti ir lētāki un tādējādi vieglāk pieejami bērniem.
ES dalībvalstīm direktīvas prasības jāiestrādā valsts likumos divu gadu laikā pēc tās stāšanās spēkā.†
Avoti: Diena, EP informācijas birojs

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?