Barona ielas pārveidē iesaistījusies arī pieredzes bagātā ainavu arhitekte Helēna Gūtmane. Viņa Dienai ar iedvesmu klāsta daudzās idejas, ko iecerēts iestrādāt līdz ar ielas rekonstrukciju. Bruģis, kas tiks ieklāts ietvēs, ir speciāli dizainēts Barona ielai, un tam ir dots pat īpašs nosaukums - Bruģis Barons. Tas ir līdzīgs tam, ko var redzēt pie Dailes teātra, tomēr tā virsmas apstrāde ir pavisam citāda. H. Gūtmane uzsver, ka šajā projektā liels uzsvars tiek likts uz vietējo produktu un vietējiem cilvēkiem. Ne tikai bruģis tiek ražots Latvijā. Patlaban tiek attīstīta sadarbība ar vietējiem dizaineriem, un paredzēts, ka ielai ērtību radīs viņu veidotās ārtelpu mēbeles.
H. Gūtmane stāsta, ka Barona ielas garumā ir daudz tādu telpu, ko var izmantot skvēru iekārtošanai. «Viena no mūsu idejām ir uzrunāt visu šo telpu īpašniekus, lūdzot atļautu tās pārveidot līdzīgas Blaumaņa skvēram,» viņa stāsta. Tiks pārveidota teritorija pie Daugavas sporta nama. Ir izskanējusi iniciatīva tur radīt laukumu, kas būtu veltīts basketbola vēsturei un personībām. Jau ir izveidots šī laukuma mets, un patlaban notiek pārrunas ar pašvaldības pārstāvjiem. Vērienīgas izmaiņas varēs novērot arī pie Latvijas Universitātes Ekonomikas fakultātes, kas atrodas otrpus Nacionālajai operai. Tur paredzēts izveidot lielu skvēru, jo ir pietiekami daudz līdz šim pienācīgi nenovērtētas zaļās zonas.
Iesaistīt cilvēkus
Notiekošās izmaiņas būs ne tikai grūdiens padarīt gaumīgas arī citas ielas, tās reizē veiks arī sociālu funkciju. H. Gūtmane uzskata, ka līdz šim ielu projektēšana notikusi samērā pavirši, neiesaistot plānošanā vietējos iedzīvotājus: «Šoreiz mēs nolēmām rīkoties citādi. Tas ir liels projekts, kas skar ne tikai lielas intereses, bet arī daudzu cilvēku emocionālo pasauli. Ir svarīgi tas, kā cilvēki redz un uztver to vidi, kur atrodas. Arī, ja mēs paši kaut kur izejam, mēs taču gribam izskatīties labi, pērkam jaunākas drēbes, rūpējamies, lai tās būtu tīras. Ja mēs satiekam cilvēku netīrās un vecās drēbēs, mums pret viņu veidojas attiecīga attieksme. Izskata kvalitāte ietekmē attieksmi, mūsu pašu labsajūtu. Līdzīgi ir arī ar ielu, īpaši, ja pa to pārvietojas daudz cilvēku. Ja tā iegūs jaunu drēbi, es ceru, ka cilvēku emocionālais stāvoklis kļūs labāks.»
Pakļaujas pārveidei
Par to, ka pārveide pirmajai būtu jāpiedzīvo Baronai ielai, tika domāts jau sen. «Barona iela telpiski ir ļoti svarīga artērija. Tā savieno Brīvības ielu ar vecpilsētu, tajā nav tik lielas satiksmes kā Brīvības ielā. Tai ir pilsētas centrālās gājēju ielas raksturs, vienlaicīgi tā ir krietni sliktākā stāvoklī nekā lielākā daļa citu Rīgas ielu. Ko tādu izdarīt ar Brīvības ielu būtu ļoti sarežģīti, jo tā par maģistrālo ielu tapa jau sešdesmitajos gados. Tad tā tika izprojektēta un labiekārtota kā iela automašīnām vispirms. Mainīt šo stāvokli būtu ārkārtīgi sarežģīti,» skaidro arhitekte.
Viņa bilst, ka Barona ielas nozīme ir tikpat liela kā Brīvības ielai, tomēr izaicinājumu neesot tik daudz. Šis apstāklis ir devis iespēju samazināt atļauto braukšanas ātrumu līdz 30 km/h. Barona ielai ir paredzēts arī tā sauktais rekomendējošais veloceliņš. Tas nozīmē, ka to varēs izmantot arī mašīnas. Tā platums būs 1,6 metri. Brauktuves plātne no bortakmeņa līdz tramvaja sliedēm būs apmēram trīs metri, vietām arī platāk: «No vienas puses, nav iespējams izveidot tādu celiņu, kāds tas ir Skolas ielā, jo tur ir tramvajs un nav arī domas slēgt satiksmi pilnībā. Ja pilnībā slēgtu satiksmi, būs diezgan grūti uzņēmējiem. Tā nedzīvos tik labi kā ielas, kur ir iespējams piebraukt ar mašīnu.»
No marta līdz novembrim
To, ka Barona iela ir vispiemērotākā pārmaiņām, apstiprina arī uzņēmēji. Latvijas Tirgotāju asociācijas vadītājs Henriks Danusēvičs teic, ka pamatprincipus šīs ielas izbūvei tirgotāji deklarēja jau pirms trim gadiem. «Ideja nav mainījusies, tirgotāji joprojām pārliecināti, ka Barona iela jāveido kā izklaides un tirdzniecības komplekss. Piemēram, no marta līdz novembrim nedēļas nogalēs braukšanai tā tiek slēgta, lai ļautu organizēt šajā ielā dažādus pasākumus,» teic H. Danusēvičs, piebilstot gan, ka pagaidām nejūt Rīgas vadības ieinteresētību šīs ielas attīstībā. «Tirgotāji pat uzrakstījuši oficiālu vēstuli, lai projektu virzītu. Ceru, ka kāda no trim Rīgas vadības personām tomēr izlems kļūt par tādu kā nosacīto krusttēvu Barona ielas attīstībai,» viņš stāsta.
Tirgotāji plāno veikalus izvietot pēc līdzīga sociālā statusa. «Nav pareizi blakus ekskluzīvam veikalam novietot lietoto apģērbu veikalu. Ir jābūt kādai vienotai politikai, kas paredz šo veikalu statusu samazināt pakāpeniski no viena gala,» viņš paskaidro.
Arī H. Danusēvičs stāsta par ielas koptēlu. Tiek runāts par īpašu Barona ielas logo, tāpat arī par to, ka šis logo varētu rotāt iepirkumu maisiņus, ko būtu iespējams nopirkt katrā veikalā. Lai ielu padarītu tūristiem vēl interesantāku, uz Barona ielas ēkām iecerēts izvietot Barona dainas ar tulkojumiem populārākajās tūristu valodās.
Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Ilze Dimante atgādina, ka ielas atdzīvināšana paredzēta trīs posmos. Šogad pilnībā plānots atjaunot bruģa segumu. «Seguma atjaunošanas ietvaros esošais bruģa segums tiks atstrādāts atpakaļ uz brauktuves, kas bija arī viens no svarīgākajiem Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas izvirzītajiem noteikumiem,» viņa skaidro. Nākamgad stāsies spēkā arī Ceļu satiksmes noteikumi, kas paredzēs, ka pa rekomendējošo velojoslu varēs braukt autovadītāji, taču viņiem būs jārēķinās ar satiksmes dalībnieku - velobraucēju. Nākamgad paredzēts veikt ietves seguma atjaunošanu, savukārt 2017. gadā notiks ielas labiekārtošana.
Pēc iepirkuma procedūras rezultātiem, būvdarbus veic uzņēmums Binders, un kopumā visi seguma atjaunošanas darbi izmaksās 2,6 miljonus eiro. Jāpiebilst, ka Binders bija vienīgais, kas piedāvāja veikt seguma atjaunošanu. Pārējo posmu izmaksas būs atkarīgas no nākamo iepirkumu rezultātiem.