Lec biznesā! uzvarētāju vārdi publiskoti www.hipo.lv un www.draugiem.lv/hipo, kopējo konkursantu sniegumu organizatori slavē par biznesa ideju rozīnītēm, kādu pērn bijis stipri mazāk.
Puiši jautāja - un mums?
«Nekā sarežģīta, tikai neviens nebija iedomājies,» savu biznesa ideju raksturo Rasa Štālberga (26), kura konkursā izcīnījusi gan Ls 1000, gan mentora atbalstu. Bezmaksas konsultācijas viņa sauc par lielāko ieguvumu konkursā. Rasa pērnvasar izveidoja SIA BenitoDream, kurā šuj sieviešu pēdu zeķes jeb pēdiņas. Kad paziņas puiši sāka jautāt, kāpēc tādu nav arī viņiem, Rasa iedomājās - tas ir virziens, kurā biznesu paplašināt. «Uztaisīju skices, draugs deva padomus, ko vīrieši valkās un ko ne, uzšuvu izmēģinājumu. Patika.» Lai virzītu šo ieceri, Rasa pieteicās Lec biznesā!. Patlaban viņai uzņēmumā talkā nākusi vēl viena šuvēja, pamazām top pēdu zeķu iepakojums. Bizness Rasai ir vaļasprieks, ko gan gribētos attīstīt līdz iztikas avotam, tomēr patlaban vēl jaunā uzņēmēja dienišķo maizi pelna algotā darbā, viņa RTU ieguvusi maģistra grādu vispārējā kvalitātes vadībā ceļu būvē.
Jautāta, kas biznesa sācējam ir grūtākais, Rasa pieļauj, ka daudziem jauniešiem, kam ideju ir pilna galva, nolaižas rokas, redzot, ka pie starta kapitāla tikt ir pagrūti. «Cilvēks arī baidās sākt ko jaunu - ko teiks citi, vai novērtēs produktu. Loģiski - kaut ko sākot, tu arī kļūdīsies, bet nav jābaidās riskēt.»
Kas dara, tam sanāk
Cits Lec biznesā! uzvarētājs Jānis Lūsis (29), kurš arī tiks pie Ls 1000 un mentora, uzskata - kas dara, tam sanāk. Dzīves daudzveidības vārdā viņš gatavs savienot savu līdzšinējo nodarbošanos ar nesen sākto biznesu. Jānis ir tehnoloģiju žurnālists, bet pērn iedomājies, ka gribētos kaut ko savu, meklējis un nav varējis atrast biznesa ideju, līdz attapies, ka tā tepat acu priekšā jau ir. Jāņa mamma ir biškope, bet līdz šim medus tirgots visai tradicionāli - tirdziņos, no rokas rokā. Nu Jānis radījis zīmolu un uzņēmumu Lūšu drava, kurā rosās arī Jāņa sieva, kas pēc abu bērnu palaišanas dārziņā par šādu karjeras pavērsienu tikai priecājas. «Radījām sev darbavietu,» saka Jānis.
«Lec biznesā! pieteicos, jo mans mērķis ir izveidot nelielu ražošanas un produktu pārstrādes ēku ar iekārtām jaunu produktu veidošanai,» Jānis teic un stāsta, ka Lūšu drava piedāvā ne vien medu, bet arī citus bišu produktus un to maisījumus: ziedputekšņus medū, propolisu medū, medu ar citronu utt. «Ja ir ideja un tu par to dedz, ir vienkārši izmantot iespējas, kas ir visapkārt. Galvenais - zināt, ko gribi panākt, un darīt.» Grūtākais gan esot izdomāt biznesa ideju, par kuru ir sajūta, ka tā ir adekvāta, reāla un pamatota. Bet, ja tā ir un ja ir arī pārliecība, tad pirmajiem soļiem - piemēram, startam Lec biznesā! - pat nauda neesot vajadzīga.
Šogad - krāsaināk
Konkurss notiek jau trešo gadu, kopumā tajā tika iesūtītas 145 biznesa idejas, un labāko autori otrajā kārtā izstrādāja reālu biznesa plānu, par to konsultējoties ar Hipotēku bankas ekspertiem.
Starp gatavo biznesa plānu vērtētājiem bija arī Hipotēku bankas Biznesa uzsācēju kreditēšanas daļas vadītājs Dainis Dembovskis, kurš priecājas - šogad idejas ir krāsainākas, interesantākas, inovatīvākas. «Pārsvarā tā ir sīkražošana un pakalpojumi. Pērn bija vairāk tradicionālu biznesu, krīzes radīto tukšumu aizpildīšana. Šogad jūtams, ka vairāk domāts par rozīnīti, kā atšķirties no konkurentiem,» viņš komentē. Daudzas idejas bijušas ļoti atraktīvas - drošības risinājumi velosipēdiem, interesanta tējnīca u. c. -, tomēr pat labākie biznesa plāni, lai saņemtu finansējumu, vēl jāslīpē. D. Dembovskis vērtē, ka biežākās kļūdas iesācēju biznesa plānos bijušas liekvārdība un pārāk vispārīgas informācijas iekļaušana, šur tur pietrūcis pamatojuma. Gribētos arī vairāk iedziļināšanās iespējamos biznesa riskos un mārketinga pasākumos, tos ne tikai uzskaitot, bet arī izanalizējot. «Jaunajiem uzņēmējiem novēlu vairāk radošas pieejas darbam un skeptiskāk izvērtēt savu biznesu. Rūpīgāk jāpadomā par riskiem, dažreiz jāpiebremzē optimisms, pavisam to tomēr neapslāpējot,» D. Dembovskis iesaka.