Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +17 °C
Skaidrs
Otrdiena, 24. septembris
Agris, Agrita

Starp kruzuļiem un ērtumu

Lielie apakšveļas ražošanas uzņēmumi no finanšu grūtībām atkopjas strauji, daži jau pārsnieguši pirmskrīzes gadu apgrozījumu. Sliktāk klājas mazajiem uzņēmumiem - liela daļa ir vai nu uz iznīkšanas robežas, vai pieslējušies lielajiem tirgus spēlētājiem. Nozares pārstāvji pārmet valdībai, ka tā tekstilrūpniecības nozīmi Latvijas ekonomikā pietiekami nenovērtē.

Viens no lielākajiem apakšveļas ražošanas uzņēmumiem V.O.V.A nodarbina ap 300 cilvēku. Šūšanas cehos, šujmašīnu adatām pa smalko audumu klabot, katra šuvēja darina kādu konkrētu detaļu. Vienā telpā strādā vairāk nekā divdesmit šuvēju, darba vietas ir kompakti izvietotas, katrai sava šujmašīna.

Brīdī, kad Diena ieradās ražotnē, tika gatavota spilgti rozā kolekcija, tāpēc katra sīkākā detaļa, pat diegi un podziņas, bija tieši šajā krāsā. Kāda darbiniece atklāja, ka bieži «vienā krāsā aiziet pat nedēļa».

Darbs nav viegls, jo ir diezgan vienveidīgs - viena šuvēja visu dienu pie auduma piešuj gumiju, cita - lencītes. Vienā dienā V.O.V.A darbinieces saražo apmēram 5000 izstrādājumu. Katram krūšturim vidēji tiek veltītas 15-20 minūtes atkarībā no tā, cik sarežģīta šūšanas tehnoloģija.

250 latu uz rokas

Uzņēmuma V.O.V.A finanšu direktore Viktorija Zozuļa atzīst, ka labas šuvējas vienmēr bijis grūti atrast, arī tagad darbinieču trūkst. Speciālisti, kas kvalitatīvi dara darbu, «ir uz izķeršanu».

«Šuvēja profesija ir ļoti sarežģīta un arī smaga, jaunieši to izvēlas nelabprāt,» nopūšas V.O.V.A. pārstāve un teic, ka saprot jauniešu izvēli, jo algas nozarē nav lielas. Uzņēmuma šuvējas vidēji saņemot 250 latu uz rokas. «Darbs ir smags. Visa diena jāpavada pie šujmašīnas, jāšuj viens un tas pats elements, darbs ir monotons,» atzīst V. Zozuļa.

V.O.V.A pēc 2008.-2209. gada finanšu krīzes teju jau atkopusies. Pērn salīdzinājumā ar 2011. gadu apgrozījums pieaudzis par 6%. Līdzīgi kā citos uzņēmumos, arī šajā izteikti lielāko daļu noieta veido eksports. Vietējā tirgū tiek pārdots tikai 12% produkcijas. «No krīzes esam iemācījušies, ka vienmēr ir jānodrošinās ar ietaupījumiem. Pirms tam mēs visu naudu ieguldījām uzņēmuma attīstībā,» norāda V. Zozuļa.

Krīze arī palīdzēja

Viens no lielākajiem tirgus spēlētājiem ir Lauma Lingerie, kas jau vairākus gadus pieder a/s Silvano Fashion Group. «Tik labi kā tagad uzņēmumam vēl nav veicies nekad. Pēc tā, kā pērk apakšveļu, var secināt, kā attīstās ekonomika,» stāsta uzņēmuma priekšsēdētāja Linda Matisone. Lauma Lingerie šogad sasniegs pārdošanas rekordu, ko pamatā veicinājusi eksporta attīstība.

Finanšu krīze uzņēmumam ļāvusi iekarot arī vietējo tirgu: «Tā sauktajos treknajos gados tirdzniecības centros bija gandrīz neiespējami iekļūt - viss bija aizņemts, īres maksas augstas -, taču krīze to mainīja,» saka L. Matisone.

To, ka tuvojas globālā krīze, veļas ražošanas uzņēmumā konstatēja vēl krietni pirms tam, kad par krīzi sāka vēstīt mediji. 2008. gadā pavisam negaidīti no sadarbības atteicies viens no lielākajiem uzņēmuma klientiem Lielbritānijā, norādot, ka savus pasūtījumus izvietos Āzijas valstīs, jo tur iepirkt līdzvērtīgu produktu esot krietni lētāk.

2009. gadā apgrozījums ievērojami saruka un Lauma Lingerie atlaida trešdaļu jeb 100 darbinieku. Tagad darbinieku skaits ir atjaunojies un turas ap 275 cilvēkiem.

Pirms finanšu grūtībām uzņēmumam Latvijā bija tikai divi veikali, tagad to ir septiņpadsmit. Tomēr ne jau šie veikali nodrošina lielāko peļņas daļu. Lauma Lingerie eksportē produkciju uz astoņām valstīm. Nesen tā pieņēma izaicinājumu iekarot specifisko Saūda Arābijas tirgu, kur apakšveļas bizness nav attīstīts.

L. Matisone stāsta, ka atvērt veikalu tur nebija uzņēmuma iniciatīva, uz sadarbību aicinājis kāds vietējais uzņēmējs. «Šī valsts ir ar specifiskiem principiem un reliģiskajiem noteikumiem. Tirgus tur ir noslēgts un, piemēram, veļas reklāma nav atļauta,» stāsta uzņēmuma vadītāja. Īpaši šim tirgum apakšveļa netiek šūta. Lielāks uzsvars tiek likts uz līgavu kolekcijām, jo arābu sievietes dzīvē kāzas ir viens no galvenajiem notikumiem.

L. Matisone norāda, ka gaume dažādās valstīs mēdz būt ļoti atšķirīga. Skandināvietes visbiežāk izvēlas ērtu veļu bez krāšņiem volāniem, taču Krievijā un Ukrainā sievietes uz tādu pat neskatās. «Krievijā sievietes ļoti augstu vērtē krāšņu veļu, tur ir svarīgs iespaidīgs vizuālais efekts. Vēl izteiktāka šī prasība ir Ukrainas sievietēm, turklāt viņām ļoti patīk zila krāsa, kas Latvijā nav pieprasīta,» skaidro L. Matisone.

Arvien lielāku popularitāti Eiropā iemanto funkcionālā veļa, kas dara teju brīnumus ar sievietes ķermeni. Dāmas pērk krūšturus, kas palielina krūtis pat par vairākiem izmēriem, un tieši pretēji - pērk arī tādus, kas samazina. Arvien pieprasītāka kļūst koriģējošā veļa, kas vēdera un vidukļa apkārtmēru var samazināt pat par pieciem centimetriem.

Pabērna lomā

Latvijas Veļas ražotāju asociācijas (LATVERA) vadītājs Jurijs Hadarovičs Dienai teic, ka valsts nepietiekami atbalsta tekstilrūpniecības nozari: «Valdība lielāku atbalstu sniedz kokapstrādes un tranzīta uzņēmumiem, kas ir svarīgi, jo tie palielina iekšzemes produktu, tomēr nepatīkami, ka tekstilizstrādājums tiek uzskatīts par produktu ar zemu pievienoto vērtību. Viņi nepamana, ka šajā nozarē ir nodarbināti ļoti daudz cilvēku.»

Līdzīgās domās ir arī Latvijas Investīciju attīstības aģentūras vadītājs Andris Ozols: «Tekstilnozare pelnījusi tikpat lielu atbalstu kā citas jomas. Šajā budžeta plānošanas periodā šī nozare tika diskriminēta, norādot, ka tā nav perspektīva, bet tāda attieksme nav taisnīga.»

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras priekšsēdētājs Jānis Endziņš ir pretējās domās un norāda, ka valsts atbalsts tekstilnozarei iespēju robežās ir pietiekams: «Jebkurš uzņēmējs teiks, ka grib lielāku valsts atbalstu. Nedomāju, ka šī industrija ir pamesta novārtā. Skaidrs, ja mēs gribam panākt labu ekonomikas izrāvienu, kas paredzēts Nacionālajā attīstības plānā, jādara viss iespējamais, lai sekmētu tādu produktu ražošanu, kam ir augsta pievienotā vērtība. Lielu potenciālu redzu tieši tajā posmā, kas saistīts ar pārdošanu, zīmolvedību. Te vēl ir lielas iespējas attīstīties.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Fakti par LATVERA

Asociācijā LATVERA apvienojušies 23 nozares uzņēmumi.
Kopējais to apgrozījums ir 50 miljoni latu.
Nodrošina darbvietas kopumā 3000 cilvēkiem.
Eksportē 93% produkcijas.
Apgrozījuma pieaugums, salīdzinot ar 2010. gadu, bija gan 2011., gan 2012. gadā.
Avots: LATVERA

Pazīstamākie nozares spēlētāji

V.O.V.A.
Tonus Elast
New Rosme
Lauma Lingerie
Vaide
Orhideja
Stefi L
Grācija-RIM
Regīna N
Glora

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?