Skandāla skaļumu šoreiz ievērojami kāpināja fakts, ka taksometrā atradās pazīstami politiķi - izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis, Saeimas deputātes Inese Lībiņa-Egnere un Zanda Kalniņa-Lukaševica, kā arī Iekšlietu ministrijas parlamentārā sekretāre Evika Siliņa. Valsts policija paziņojusi, ka trīs taksometru vadītāji atzīti par aizdomās turamajiem huligānismā, bet vēl divi joprojām tiek meklēti. Dienas aptaujātie taksometru firmu vadītāji uzskata, ka Rīgas domes atbildīgās amatpersonas labi zina situāciju, taču neko nevēlas mainīt, un arī paši uzņēmēji izvēlas drīzāk sadzīvot ar realitāti, nevis mēģināt to ietekmēt.
Degunu Vecrīgā nebāž
Tas, ka Vecrīgas lielāko daļu kontrolē individuālie komersanti, kuri nepieļauj nosacīti lielāko firmu aktīvu komercdarbību, nevienam nav noslēpums. Šie taksisti kontrolē situāciju un raugās, lai neviens cits neuzņemtu pasažierus, kas paceļ roku. «Eksistē nerakstīti noteikumi, Vecrīgas teritorija ir pilnīgi sadalīta. Ja kāds no šiem šoferiem ir nervozāks, var būt nepatikšanas,» pieredzē dalās Lady Taxi direktors Normunds Nurks. Viņš uzskata, ka Rīgas domes Satiksmes departamentam situācija ir labi zināma jau gadiem, ir bijuši sižeti televīzijā, arī policija šos taksistus neaiztiekot. «Mūsu biznesam viņi īsti netraucē, lai arī mēs esam tikuši brīdināti. Ir divas trīs reizes zvanījuši par mūsu mašīnām pie Forum Cinemas, kuri ir mūsu korporatīvie klienti,» stāsta N. Nurks. Šo taksistu agresivitāti N. Nurks skaidro ar bailēm zaudēt teritoriju, kurā ir daudz tūristu. Viņiem negodīgie taksisti paprasa augstāku maksu par braucienu, bieži vien nevis izsitot kases čeku, bet izrakstot kvīti ar roku. Pirms kāda laika Rīgas domes Satiksmes departaments solīja aktīvi kontrolēt čeku izdrukāšanu, tagad šādas aktivitātes faktiski neesot manītas.
«Mēs tur vienkārši nebraucam, uz piedzīvojumiem neuzprasāmies,» vaicāts par iespējamajām problēmām Vecrīgā, atzīst Rīgas taksometru parka valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks. Viņš neesot mēģinājis situāciju mainīt, jo iegūtais rezultāts nebūtu ieguldīto pūļu vērts. L. Muižnieks atceras, ka pašreizējā «kārtība» radusies pēc caurlaižu režīma atcelšanas Vecrīgā 2009. gadā.
Zaļie daudzus kaitina
Viktors (vārds mainīts) ir taksometra vadītājs ar 17 gadu stāžu. Viņš piedzīvojis vairākus gadījumus, kad kompānijas karo savā starpā. Viktors uzskata, ka sīko komersantu ir pārāk daudz, tāpat ir ļoti daudz mašīnu, kas taksometru pakalpojumam nav piemērotas - gan pārāk vecas, gan pārāk mazas un neērtas. Taču Vecrīgas incidentam ir vēl viena nianse - tajā iesaistītā firma Baltic Taxi savulaik tirgū ienāca diezgan agresīvi, ar aktīvu aviokompānijas airBaltic atbalstu, tāpēc pret tās taksometriem konkurenti izturas naidīgāk nekā pret citiem, skaidro Viktors. Viņa novērojumi liecina, ka pasažieru, kuri aptur taksometru, paceļot roku, ir ļoti maz, lielākā daļa zvana pa tālruni. Taču mazie komersanti nevar konkurēt ar lielajām firmām, piemēram, korporatīvo klientu apkalpošanā, līgumu slēgšanā ar viesnīcām u. tml., tādēļ «iekaroto» teritoriju aktīvi aizstāv.
Šādi un līdzīgi gadījumi ir bijuši iepriekš - uz Baltic Taxi taksometriem ir šauts ar ieroci, vairākkārt pārdurtas riepas, taksometru vadītājiem ir draudēts, viņus ietekmējuši arī fiziski, portālam Db.lv stāstīja Baltic Taxi valdes loceklis Jānis Naglis, piebilstot, ka Baltic Taxi taksometri ir aprīkoti ar trauksmes pulti. «Situācija industrijā šodien joprojām ir nepieņemama - tā ir negodīga konkurence un pilsētas tēla bojāšana tās viesu un iedzīvotāju acīs, ko apliecina arī sestdienas incidents,» norāda J. Naglis.
Pašvaldība risina situāciju, cik spēj, bet likumi neļauj tai brīvi rīkoties, uzskata Rīgas domes Transporta un satiksmes komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks. Par konkrēto incidentu viņš uzzinājis no preses un uzskata to par «absolūti nenormālu», bet ar iesniegumu izvērtēt šo situāciju domē neviens neesot vērsies. Viņš uzskata, ka iniciatīvai jānāk no valdības, bet dome būs gatava sadarboties. E. Siliņa drīz pēc incidenta izteicās, ka jābūt pastiprinātai kontrolei pār firmām, kas slēdz aizliegtās vienošanās un pārkāpj licencēšanas noteikumus.