Ieņēmumu stagnācija
Šī gada pirmajā pusē plašpatēriņa elektropreču pārdošana Vācijā samazinājusies par 2,3%, salīdzinot ar atbilstošo laikposmu pērn. 2016. gada pirmajā ceturksnī piedzīvots 6,6% liels kritums iepretī pērnā gada pirmajam ceturksnim. Tomēr ir arī iepriecinošas ziņas, piemēram, UEFA futbola čempionāta iespaidā par 4,1% (3,3 miljoniem preču) Vācijā palielinājusies televizoru pārdošana.
Ieņēmumu samazinājums vērojams viedtālruņu segmentā, kas pēdējos gadus bijis pats pievilcīgākais plašpatēriņa elektronikas tirgū. Prognozē, ka Vācijā šogad pirmo reizi kopš viedtālruņu pārdošanas sākšanas tirgū samazināsies kopējie ieņēmumi no šo ierīču pārdošanas. Ieņēmumu ziņā 2015. gads Vācijas pārdevējiem bija īsts rekordgads ar 25% lielu pieaugumu, lai gan apjoma ziņā tirgus auga tikai par 8%.
Tas, ka kvalitatīvu un plašu funkcionāli apveltītu viedtālruņu vidējās cenas samazinās, jaušams arī daudzu ražotāju piedāvājumā šī gada plašpatēriņa elektronikas izstādē IFA (Internationale Funkausstellung) Berlīnē. Latvijā, kur plašpatēriņa elektronikas tirgū viss notiek ar laika nobīdi, cenas un dārgo viedtālruņu pārdošana, galvenokārt ar dažāda veida pēcapmaksu, joprojām ir pašā plaukumā.
Jāpiebilst, ka IFA notika no 2. līdz 7. septembrim Berlīnē Messe Berlin izstāžu kompleksā. Šī Berlīnes izstāde ir Eiropā lielākais šāda veida pasākums un pēc nozīmes - dalībnieku skaita, tehnoloģisko novitāšu izrādīšanas - globāli konkurē tikai ar Lasvegasas plašpatēriņa elektronikas šovu, kas notiek katru gadu janvāra sākumā. Lai gan elektropreču pārdošana, jo īpaši attīstīto valstu tirgos, piedzīvo ne tos labākos laikus, izstāžu biznesu tas maz ietekmējis. IFA dalībnieku skaits šogad Berlīnē iepretī 2015. gadam audzis par 13%, bet ekspozīcijas platība - par 5%.
Kad vecie favorīti aiziet, jāmeklē jauni. Šķiet, Rietumeiropas tirgū pamazām par tādiem kļūst dažādas viedās ierīces un viedās mājas risinājumi. Izstādē IFA par to liecina, piemēram, tas, ka pirmo reizi atsevišķā sektorā vienā no lielajām hallēm bija kompānijas no 15 valstīm, kas strādā viedās mājas tehnoloģijas laukā. Šajā jomā aktīvas ir arī Eiropas, jo īpaši vācu, kompānijas, kā, piemēram, Bosch, kas izstādē prezentēja viedproduktus mājas apkurei, virtuvei un drošībai. Viedās mājas kontekstā starp tehnoloģiju sasniegumiem, kas redzami izstādē, var minēt japāņu Panasonic prezentēto televizoru - displeju ar skārienjutīgu un pilnībā caurspīdīgu ekrānu, tā ka iespējams redzēt ne tikai digitālo attēlu, bet arī to, kas notiek aiz ekrāna otrā pusē. Iznācis tāds kā bufetes stikls ar televizora funkcionalitāti, kuru var iedarbināt, kad tāda vēlme rodas. Minētais televizors ir viens no Panasonic viedās mājas koncepta elementiem, kas varētu parādīties tirgū pēc diviem trim gadiem. Japāņu kompānija informēja arī par viedo māju kompleksa būvi Berlīnē.
Baltija vārgi pārstāvēta
IFA šogad dominēja Āzijas, īpaši Ķīnas, kā arī Eiropas, jo īpaši Vācijas, plašpatēriņa elektronikas produktu ražotāji. Jāatzīmē, ka Baltijas reģiona uzņēmumi izstādē oficiāli bija pārstāvēti samērā maz. Dalībnieku sarakstā no Latvijas, Igaunijas un Lietuvas bija tikai pāris plašpatēriņa elektropreču tirgotāju no Euronics veikalu pārstāvniecībām visās trīs Baltijas valstīs un sadzīves tehnikas un elektronikas vairumtirgotājs Proks no Latvijas.
Uz abu kaimiņvalstu fona izcēlās lietuvieši, kas bija pārstāvēti arī ar diviem ražotājiem - Getnord, salīdzinoši jaunu uzņēmumu, kas tirgū piedāvā ūdens un triecienizturīgas mobilās ierīces, un Kauņas uzņēmumu Mikrovisata, kas ražo gan mobilās ierīces, gan digitālās TV uztvērējus. Uzņēmums pazīstams ar zīmola eSTAR viedtālruņiem un planšetdatoriem un TVSTAR TV digitālās un satelīttelevīzijas uztvērējiem. Latvijā šobrīd minētā profila gala produktu ražotāju nav daudz, taču arī tie, kas ir, piemēram, Just 5 vai kāds no dronu vai viedo māju risinājumu ražotājiem, iespēju piedalīties izstādē Vācijā, kas ir valsts ar lielāko tirgu Eiropā, neizmantoja.
Jauno produktu vēsmas
Kā parasti, dienu pirms izstādes IFA oficiālās atklāšanas lielkompānijas, kuras savu produktu izstādīšanai kvadrātmetrus un līdz ar to arī naudu nežēlo, mediju publikai prezentēja galvenos jaunumus.
Nozares līderis Samsung ar krāšņu un efektīgu šovu pirmoreiz publikai izrādīja savus jaunās paaudzes viedpulksteņa Gear S3 modeļus. Šo pulksteni var lietot telefona vietā. Dienvidkorejiešu lielražotāja atraktīvāko sadzīves elektropreču starpā var minēt veļas mašīnu ar dubultu ielādes vāku, kam pateicoties veļas mašīnu var papildināt mazgāšanas laikā, to neapturot. Izstādē bija skatāms arī viedais ledusskapis, kas fotografē saturu pie katras aizvēršanas un ļauj gan sekot produktu glabāšanas laikiem, gan pasūtīt pārtikas produktus internetā.
Saistošāko novitāšu vidū var minēt datorražotāja Lenovo jauno klēpjdatora un planšetdatora krustojumu YogaBook, kas no klēpjdatora viegli transformējams par planšeti vai ekrānu ar atbalstu, kurā ērti var skatīties filmas. Ierīces īpatnība ir gluds sensoru panelis, kas izmantots tradicionālās klēpjdatora klaviatūras vietā. Vajadzības gadījumā šo sensoru paneli, uzliekot uz tā papīru, var izmantot arī kā plakni zīmēšanai - zīmējums parādīsies uz datora ekrāna. Savukārt taivāniešu datorražotājs Acer citu jaunumu vidū parādīja arī jaudīgu datorspēļu mīļotājiem paredzēto Predator 21X - tirgū pirmo spēļu klēpjdatoru ar izliektu ekrānu. Acer prezentēja arī šobrīd pasaulē plānāko - 9,98 mm biezo Acer Swift 7 klēpjdatoru.
Nenoliedzami, ka izstāde īpaši nozīmīga ir tieši vāciešiem, turklāt ne tikai ražotājiem. Te savus spēkus demonstrē arī lielie tehnoloģiju izstrādātāji. Katru gadu izstādē piedalās vairāki lielākā vācu tehnoloģiju izpētes tīkla - Fraunhofera institūta - pētniecības iestādes. Šogad Fraunhofera saimes Heinriha Herca institūts demonstrēja savus jauninājumus video apstrādē ultra augstā izšķirtspējā (UHD) virtuālās realitātes efekta uzlabošanai. Izstādē tika izrādīts arī institūta attīstītais 3D Human Body Reconstruction risinājums - trīs dimensiju (3D) cilvēka demonstrācija, kas veidota, vienlaicīgi ar vairākām kamerām filmējot un no uzfilmētā materiāla radot dinamiskus 3D cilvēka modeļus, tos integrējot digitālajā realitātē un pielietojot dažādas attēla apstrādes tehnoloģijas.