Mācās mācīties un valodas
Parasti gan izklaides, gan izglītojošās nometnes ilgst vienu nedēļu, taču ir bērni, kuri piedalās vairākās nometnēs pēc kārtas. Svešvalodu nometnēs bērni mācās dažādas valodas: angļu, franču, krievu, vācu, latviešu un pat ķīniešu. «Tiesa gan, vislielākā valodu izvēle ir pieejama dienas nometņu programmās, kurās bērna laiks ir vairāk koncentrēts uz svešvalodu apguvi, savukārt diennakts programmās ir vairāk atpūtas un komandu aktivitāšu, tematisko nodarbību,» stāsta valodu uzņēmuma Skrivanek Baltic vadītāja Aiga Veckalne. Valodu nometnēs bērniem ir iespēja pielietot jau esošās svešvalodu zināšanas, kā arī iegūt jaunas maksimāli brīvā un interaktīvā veidā. Nometnes bērniem sniedz iespēju labi pavadīt laiku, iegūt jaunus draugus, kā arī ļauj pilnveidot savas personīgās īpašības, jo īpaši patstāvību, empātiju un spēju strādāt komandā.
Par mācīšanās prasmju attīstīšanu domājot, īpašu nometnes programmu izstrādājuši Iespējamās misijas (IM) pedagogi. Nometne notiek divas nedēļas jeb 11 dienas, no kurām septiņas ir pilnas mācību dienas plus pārgājieni un citas aktivitātes. Katru gadu nometne notiek citā Latvijas vietā, šogad - Ventspils rajonā, un ir paredzēta attiecīgās pašvaldības 5.- 8. klašu skolēniem. Nometnes aktivitātes sadalītas četros prasmju blokos: pētnieciskās, matemātiskās jeb analītiskās, komunikācijas prasmes un svešvalodas, kā arī lasītprasme un teksta analīze. Par dalību IM nometnē jāmaksā simboliska samaksa, pārsvarā visus izdevumus sedz konkrētā pašvaldība, stāsta IM Vasaras skolas satura veidotājs Gatis Narvaišs. Programmas veidotas tā, lai bērniem, kam trūkst patstāvīgas mācīšanās prasmju, radītu vēlmi iesaistīties nometnes projektos un viņiem nešķistu, ka mācību nometne ir kā vasaras darbi vai sods par ne tik labām sekmēm. «Tas ir izaicinājums - izveidot nodarbību saturu gana atraktīvu un vienlaikus jēgpilnu. Mēs piedāvājam situāciju izspēli, projektu vadīšanu, produktu izstrādi u. tml. Ir pētījumi, kas parāda, ka nākamajā mācību gadā tie bērni, kas vasarā veltījuši laiku jebkādu savu prasmju attīstīšanai, sekmju ziņā ir soli priekšā tiem, kuri vienkārši laiskojušies,» teic G. Narvaišs.
Nometne nav sods
Izglītojošās nometnes parasti paredzētas bērniem vecumā no pieciem līdz pat 18 gadiem, tomēr, kā novērojis Skrivanek Baltic, paši čaklākie nometņu apmeklētāji esot 7-13 gadu vecie. Svešvalodas apguvei nometnes ietvaros paredzētas 25 akadēmiskās stundas. Parasti diennakts nometnē ir līdz 25 bērniem, dienas nometnē dalībnieku skaits nepārsniedz 10, taču bieži grupas ir vēl mazākas. Tas, cik bērns iemācās, lielā mērā ir atkarīgs no viņa paša motivācijas. Ir bērni, kuriem patīk svešvalodu apguve vai arī vecāki viņiem ir sekmīgi spējuši izskaidrot svešvalodu nozīmi dzīvē, karjerā - šie bērni svešvalodu apgūst viegli. Taču ir bērni, kuriem nav skaidras motivācijas. «Tādēļ nometnēs valodu apguvi mēģinām pārvērst par spēli, komandu uzdevumiem, intrigu, jautrību - tas bieži palīdz tieši šādiem bērniem,» stāsta A. Veckalne.
Pēc līdzīga principa iespējams apgūt, piemēram, vēsturi. Šogad 3.- 8. klases skolēni var piedalīties Viduslaiku nometnē, kas apvieno piedzīvojumus ar zināšanu un praktisku iemaņu apguvi. Piemēram - te varēs uzzināt, kā veikt arheoloģiskos izrakumus. Skolā bērni par to tikai lasa grāmatās, bet nometnē varēs izmēģināt praktiski, arī pielaikot bruņas un darīt citas konkrētajam laikmetam atbilstošas aktivitātes, stāsta Lolita Osipova, Mirandas nometņu vadītāja.
Viņa arī uzsver: «Došanās uz nometni, it sevišķi pirmo reizi, bērnam ir jaunu prasmju apguve neatkarīgi no tā, vai viņš brauc uz mācību vai piedzīvojumu nometni. Jebkurā gadījumā bērns apgūst patstāvību, socializēšanos ar svešiem vienaudžiem. Ja būs grūti socializēties, nevarēs arī koncentrēties mācībām. Tāpēc vecākiem nevajadzētu bērnu sūtīt uz nometni pret viņa gribu vai ar domu - skolā sliktas sekmes, nu tad ej mācies vēl vasarā! Ja bērnam nebūs prieka, neko viņš neiemācīsies. Savukārt priecīgs un atpūties bērns būs drošāks, radošāks.»
Mācību nometnes kā jēgpilns laika pavadīšanas veids var motivēt skolēnu novērtēt, ka mācīties ir interesanti un noderīgi, un līdz ar to palīdzēt celt sekmju rādītājus arī mācību gada laikā, mudināt piedalīties zinātniskās aktivitātēs - olimpiādēs, ZPD konferencēs. Skolēniem 9.- 11. klasē, kas ieguvuši godalgotas vietas olimpiādēs vai zinātnisko darbu konferencēs, vasarā ir iespēja piedalīties nometnē Alfa, kas notiek jau 47. gadu un ir slēgtā nometne sekmju līderiem. Šeit skolēni izstrādā pētnieciskos darbus, projektus, piedalās diskusijās un konferencēs, ir arī sporta un interešu aktivitātes, bet nometnes noslēgumā tiek iestudēta luga. Nodarbības vada zinātnieki, LU mācībspēki un Latvijā vadošie nozaru līderi, kas, starp citu, savulaik paši bijuši nometnes dalībnieki, stāsta Alfas organizatore Mudīte Kalniņa.