No Volkswagen sniegbaltā stenda augstumiem raugoties, starptautiskā, gadskārtējā Ženēvas autošova ņudzošajās norisēs, kārtējo reizi nākas atzīt, ka Raiņa «pastāvēs, kas pārvērtīsies» ir universāli piemērojams un nemirstīgs. (Jāpiebilst, ka Ženēvas izstāde notiek jau astroņdesmit trešo reizi.)
Divpadsmit gadus un trīs mēnešus pēc gadsimtu mijas pie labas veselības un pārticības ir tikai tie automobiļu ražotāji, kuriem pieticis drosmes un līdzekļu (bet galvenokārt - drosmes), lai izgudrotu jaunas, pašas spēkiem kustēties spējīgas karietes formas.
Lai gan šis process nav un nevar būt bijis bez kļūdām un dažkārt tālu pārspēj padomju selekcionāru mēģinājumus sakrustot ķirbi ar ķirsi, ieguvēji beigu beigās ir visi - gan pircēji, gan pārdevēji. Ja pieņem, ka izstāde Ženēvā joprojām iezīmē tuvāko gadu tendences, iznāk, ka pirmajās rindās pēc mūsu maciņiem izkārtojušies automobiļi, kuros apvienoti vismaz divi spēkratu tipi. Turklāt runa nav tikai par visuresošajiem krosoveriem jeb vieglā un apvidus auto krustojumiem, bet arī tādiem objektiem kā Mercedes-Benz CLA. Šī četru durvju kupeja ir izgatavota no priekšpiedziņas A-Class modeļa un ir tikpat gara kā klasiskais C klases mersedess, taču maksā vairāk par to. Pat autožurnālistam vajadzīgs laiks, lai atrastu šim maisījumam vietu automobiļu klasifikācijā.
Pat absolūti elementāri automobiļi, piemēram, Volkswagen Golf Variant vai jaunais budžeta universālis Dacia Logan MCV, mūsdienās nav nemaz tik prasti. Golfa bagāžniekā iekārtots smalki pārdomāts lego, kurā katrai lietai atrasta sava vieta, un pirmo reizi kompaktklasē redzama dažos krosoveros jau īstenotā speciālā vieta neērtā bagāžnieka pārsega noslēpšanai pagrīdē. Bez lieka trača jaunais Variant pirmo reizi ieguvis līdz šim tikai parastajai Golf virsbūvei rezervēto 4Motion pilnpiedziņu, taču pats galvenais - automašīnas aizmugure vairs neizskatās pēc piepūšamās laivas, kam nokritis motors.
Krustošanas bums
Izstādes priekšvakarā Golf 7 piešķirtais Gada auto tituls arī ir savā ziņā simbolisks. Iepriekšējo reizi Eiropas auto nr. 1 šo godalgu saņēma 1992. gadā - tieši gadu pirms sānsverē nonākušo kuģi, vārdā VW Group, pārņēma «dižais kombinators» Ferdinands Pihs.
Desmit gadu vēlāk autoindustrijas guru ar gandarījumu var noskatīties plaukstošajā impērijā, ko pats radījis. Kamēr citi Eiropas lielražotāji, piemēram, PSA Peugeot-Citroen, grauž nagus un gudro, kā sadzīvot ar piecu miljardu eiro parādiem (~ Ls 3,5 miljardi), VW grupa ar saviem 9,3 miljoniem pārdotu auto gadā stingriem soļiem tuvojas godkārīgā F. Piha izvirzītajiem mērķim - 2018. gadā kļūt par lielāko autoražotāju pasaulē, pārspējot nepakļāvīgo Toyota un milzi uz māla kājām General Motors. Viens no doktora Piha garabērniem - viena litra patēriņa auto VW XL1 - Šveicē piedzīvoja nosacītu sērijveida debiju - sākotnēji paredzēts saražot tikai 250 braucošo kapsulu. Taču vismaz vienā ziņā superlielvarai Ženēvā nākas pastāvēt pie ratiem, jo Volkswagen nepiedalās orģijā, kas saucas «mazie krosoveri».
No Renault Clio taisītais Captur, Peugeot 2008 (ᅢᅠ la Peugeot 208) un pat tuklais Ford Ecosport Šveicē svin savas pirmizrādes. Pilsētas džipiņi, kuros no īsta džipa ir tikai proporcijas, lielāki riteņi un augstāks vēders, patlaban ir produkts ar visaugstāko tauku saturu un iekārojamības potenciālu. VW CrossUp! īsti nav atbilde franču izaicinājumam. Renault ierastajai ekstravagancei neparasti «pareizais» Captur, tāpat kā tā konkurents no PSA, aprīkots tikai un vienīgi ar priekšējo riteņu piedziņu un mazizmēra motoriem.
Jaunā «4 metru klase», kā nodēvēti mazie SUV, nesen kļuva bagātāka arī ar Opel Mokka, kuru Latvijā tā īsti neesam ieraudzījuši. Opel tā iekarsis viltotā offroad ekspluatēšanā, ka paspējis izgatavot pseidokrosovera versiju Rocks pat mazauto Adam. Nissan, kura Juke ir šīs jezgas aizsācējs, skatās uz konkurentu plosīšanos dziļā rezignācijā un Ženēvā izrāda jauno, uz Micra bāzes būvēto vienapjoma modeli Note. Lai gan Nissan prognozē, ka Baltijā Note ieņems 30% pārdošanas apjomu, divreiz vienā un tajā pašā upē neiekāpsi. Pircēji šodien grib krosoverus, nevis minivenus. Tāpēc pie visādi glītā Citroen C4 Picasso sastapu tikai vienu cilvēku, kurš izrādījās .... stenda modelis. Pat jaunā Suzuki SX4 pirmizrāde sapulcināja vairāk skatītāju. Ne velti augi un mājdzīvnieki, kas iegūti krustošanas rezultātā, ir izturīgāki nekā tīršķirnes.
Koristu avantūra
Sīvas konkurences apstākļos autopircējiem ir tiesības saņemt vairāk auto par to pašu naudu. Vēlmi dabūt līdzvērtīgu produktu par divreiz zemāku cenu, labprāt izmanto ķīniešu ražotāji, piemēram, Qoros, kas Ženēvā kļuva par sensāciju. Lietpratīgi organizētā mārketinga kampaņa kā magnēts savilka ļaudis stendā, kur Qoros demonstrēja bijušā Mini dizainera Hildebranta projektētos automobiļus. Tuvplānā gan tie izrādījās ne tik kvalitatīvi kā bildēs, turklāt daudzas salona detaļas atkal liek atcerēties ķīniešu kopēšanas kāri - stūre līdzīga VW, klimata sistēma - BMW, un tā tālāk.
Cerībā precizēt Eiropas ofensīvas detaļas - AutoDiena gan saņēma no «koristiem» (Qoros veidots no angļu vārdiem «koris» un «kvalitāte») visai izvairīgas atbildes. Teju nākamajā dienā sasolītais pārdošanas starts nu jau atlikts par diviem gadiem, nav izvēlēta ne mājvietas valsts Eiropā, ne mistiskā Austrumeiropas zeme, kam lemts pirmajai kļūt par Qoros placdarmu.
Kopā ar kolēģiem saskaitījām trīs atšķirīgas Qoros pārstāvju atbildes par iespējamām cenām - pirms izstādes solītie 15 tūkstoši eiro (~ Ls 10,5 tūkstoši) uz vietas izauga te līdz 17 tūkstošiem (~ Ls 12 tūkstoši), te visiem 20 tūkstošiem (~ Ls 14 tūkstoši)! Par spīti bagātīgi piesaistītajiem Eiropas speciālistiem un detaļu piegādātājiem, Qoros ir kārtējais Ķīnas ziepju burbulis, kura stenda atrašanās blakus Citroen, Infiniti un Kia bija vien labi izplānota reklāmas kampaņa, lai pievērstu uzmanību saviem ražojumiem neaptveramajā pašmāju tirgū.
Supermašīna ar indi
Raugoties uz miksētajiem modeļiem, Honda Civic Tourer, kas arī ir universālis, daudzstāvu aizmuguri un BMW 3. sērijas mutantu GT, rodas jautājums, vai automobilis vēl pastāv tā tīrajā veidolā. Vispār - jā, tikai jūs to nevarat nopirkt, ja vien neesat naftas šeihs vai vismaz ierindas miljonārs. Automobiļa esence mūsdienās maksā 1,2 miljonus eiro (~ Ls 0,85 miljoni) un izskatās pēc Ferrari F150 jeb Enzo pēcteča LaFerrari. Uz Modēnas tīrasiņu ērzeļa fona viena no šova sensācijām Lamborghini Veneno (spāniski - «inde») izskatās pēc tēla no absurda izrādes, jo trīs eksemplāros izgatavotā un par 3,6 miljoniem eiro (~ Ls 2,52 miljoni) novērtētā spoka ārējo detaļu pietiku vēl diviem citiem Lambo. Uz šāda fona 300 km/h supersedans Bentley Flying Spur vai Rolls-Royce Wraith par 300 tūkstošiem eiro (~ Ls 210 tūkstoši) šķiet izdevīgs pirkums.