Šā gada sākumā pēc tam, kad informācijas tehnoloģiju (IT) giganta Apple vadītājs Tims Kuks atklātā vēstulē investoriem un akcionāriem brīdināja par pieprasījuma samazināšanos pēc kompānijas galvenā produkta – dažādu modeļu viedtālruņiem iPhone –, Apple akciju vērtība biržā Nasdaq vienas dienas laikā nokritās pat par 9,4%. Kopš oktobra sākuma to cena ir kritusies jau gandrīz par trešdaļu (nepilniem 400 miljardiem ASV dolāru). Turklāt tās nebūt nav vienīgās pazīmes, ka pasaules vērtīgākajam zīmolam sākusies melnā strīpa.
Stila un pārdošanas ikona
Apple ir ne tikai uzņēmums, kuram pasaule var pateikties par pirmo komerciāli veiksmīgo personālo datoru Macintosh (un šim datoram veltīto vienu no visu laiku slavenākajām televīzijas reklāmām 1984), mūzikas atskaņotāju iPod un viedtālruņiem iPhone (kā arī plašākā nozīmē viedtālruņu ienākšanu mūsu ikdienā vispār), bet arī viena no mūsdienu pasaulē vērtīgākajām un komerciāli veiksmīgākajām korporācijām.
2018. gada 2. augustā Apple uz vairākiem mēnešiem kļuva par pirmo kompāniju vēsturē, kuras tirgus kapitalizācija (akciju cena biržā) pārsniegusi triljonu ASV dolāru. 3. oktobrī tā sasniedza pat 1,1 triljonu dolāru. Taču pēc tam sekoja lejupslīde, un šā gada 8. janvārī šis rādītājs jau bija nokrities līdz nepilniem 705 miljardiem dolāru, kas vairs deva "tikai" 4. vietu pasaules vērtīgāko kompāniju sarakstā (aiz Amazon, Microsoft un Google mātesuzņēmuma Alphabet). Šeit gan jāpiebilst, ka atsevišķi eksperti uzskata – cenšoties par katru cenu kļūt par vēsturē pirmo kompāniju, kura sasniegusi triljonu dolāru lielu kapitalizāciju, Apple vadība pieņēmusi kļūdainu lēmumu izpirkt ievērojamu skaitu kompānijas akciju un šobrīd ir saskārusies ar šī lēmuma sekām.
Jāatgādina, ka Apple jau aptuveni desmitgadi ieņem pasaules ienesīgāko uzņēmumu saraksta pirmo vietu. 2018. gada dati gan vēl nav apkopoti, tomēr 2017. gadā uzņēmuma ieņēmumi (saskaņā ar Forbes Global 2000 datiem) bija 247,5 miljardi, bet peļņa – 53,3 miljardi ASV dolāru. Salīdzinājumam – Samsung Electronics šie rādītāji bija attiecīgi 224,6 un 41 miljards dolāru, bet starp publiskām kompānijām peļņu, lielāku par 40 miljardiem dolāru gadā, vēl uzrādīja tikai divas bankas – amerikāņu Morgan Stanley un Ķīnas ICBC. Protams, ir arī virkne citu visdažādāko finanšu rādītāju, kuru reitingos Apple ieņem vadošās pozīcijas. Piemēram, pirmo vietu to nefinanšu uzņēmumu sarakstā, kuriem ir paši lielākie finanšu līdzekļu uzkrājumi pasaulē, pirmo vietu pasaules vērtīgāko zīmolu sarakstā utt.
Viens no ļoti būtiskiem šo sasniegumu iemesliem ir kompānijas tēls, kura izveide galvenokārt tiek uzskatīta par viena no Apple dibinātājiem – nu jau aizsaulē aizgājušā Stīva Džobsa – nopelnu.
Apple, it īpaši no 2001. gada, kad parādījās iPod, spēja ļoti sekmīgi pozicionēties kā uzņēmums, kas rada veiksmīgiem un mūsdienīgiem cilvēkiem paredzētus gadžetus.
Tas ļāvis kompānijai ne tikai iegūt miljoniem pielūdzēju visā pasaulē, bet arī tirgot šī zīmola preces ar ievērojamu uzcenojumu. Tomēr kompānijas iespaidīgo finanšu panākumu pamatā galvenokārt ir iPhone laišana tirgū 2007. gadā. Līdz tam Apple bija vienkārši veiksmīgs, inovatīvs un populārs IT uzņēmums, bet iPhone parādīšanās ļāva kompānijai sasniegt aizvien jaunas finanšu virsotnes. Viedtālruņa iPhone modeļu rinda arī nodrošina lielāko daļu Apple pārdošanas apjoma. Augstākos punktus šis rādītājs sasniedza 2015. gada vidū un 2017. gada sākumā, kad bija ap 70% no Apple pārdošana apjoma, bet kopumā visu iPhone pastāvēšanas laiku ir atradies virs 50%.
Konveijers strādā sliktāk?
Taču visu šo iespaidīgo finanšu rādītāju kopums nenozīmē, ka Apple nebūtu problēmu. Vēl 2018. gada augustā vairāki specializētie izdevumi atzīmēja kompānijas kļūšanu par tirgus kapitalizācijas pirmo triljonāri ar publikācijām, kurās tika norādīts uz virkni nebūšanu uzņēmumā.
Šo publikāciju autori apgalvoja, ka kompānija sāk atpalikt no konkurentiem tehnoloģisko risinājumu ziņā, ka Apple produkti aizvien biežāk izrādās nekvalitatīvi nokomplektēti (vienkāršāk sakot – ir nevērīgi salikti vai salīmēti), ka parādās aizvien vairāk sūdzību par atklātu brāķi, ka Apple uzturētajā operētājsistēmā iOS (tāpat kā macOS, watchOS un tvOS) atklājas aizvien vairāk nepilnību, kuras neviens nesteidz novērst, ka kompānija ir atstājusi novārtā daudzas jaunas un lietotājiem interesantas funkcijas vai pat vispār pārtraukusi darbu pie tām, ka daudzas no Apple priekšrocībām nav pieejamas lietotājiem ārpus ASV.
Vēl viena problēma, kas gan ir kopīga visai industrijai, ir, ka viedtālruņu (un arī citas datortehnikas) lietotāji pakāpeniski zaudē interesi par jauniem modeļiem, jo viņu vajadzības pilnībā apmierina pašreizējie risinājumi.
Rezultātā aizvien palielinās to patērētāju skaits, kuri iegādājas jaunus viedtālruņus tikai tad, kad viņiem tie tiešām ir vajadzīgi, nevis cenšas iespējami ātrāk iegūt savā īpašumā jaunākos modeļus. Šī iemesla dēļ ir apstājusies viedtālruņu tirgus izaugsme, kas atsevišķos ceturkšņos pat piedzīvo kritumu.
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 11. - 17. janvāra numurā! Ja vēlaties žurnāla saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!