Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +15 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 28. septembris
Sergejs, Svetlana, Lana

Pirms 150 gadiem atklāta dzelceļa līnija Rīga — Daugavpils

Ar dzelzceļu Latvija dzīvo jau 150 gadus. Šo jubileju svinējām, tā sakot, pēc vecā stila — 12.septembrī, kad 1861.gadā tika atklāta Rīgas — Daugavpils dzelzceļa līnija. Faktiski pirmais dzelzceļš tagadējās Latvijas teritorijā parādījās jau 1860.gadā — tas bija Pēterburgas — Varšavas dzelzceļš, kas gāja caur Rēzekni un Dinaburgu jeb Daugavpili. To sāka būvēt vēl pirms Krimas kara, tad uz laiku pārtrauca, un brīdis, kad šā dzelzceļa būvniecība ienāca Latvijas teritorijā, vēsture klusē, zināms tikai tas, ka posms līdz Daugavpilij tika atklāts 1860.gada novembrī. 

Pēterburgas — Varšavas līnijai nekādas īpašas ietekmes uz šejienes saimniecisko dzīvi nebija, tāpēc par īsto dzelzceļa sākumu Latvijā tiek uzskatīta Rīgas — Dinaburgas līnijas atklāšana gadu vēlāk — šīs līnijas būve bija Rīgas tirgotāju interesēs. Tā dublēja Daugavas ūdensceļu, taču nu jau preces varēja pārvadāt daudz ātrāk un bez grūtībām abos virzienos, ne tikai pa straumi.   

Iztēloties Latvijas pirmā dzelzceļa būvdarbus ir diezgan grūti, jo vecākā fotogrāfiskā liecība par šo dzelzceļu ir tikai 27 gadus pēc tā nodošanas ekspluatācijā — no 1888.gada. Katrā ziņā tas tika būvēts ar rokām. «Tvaika lāpstas», kā kādreiz sauca ekskavatorus, tika izmantotas daudz vēlāk. Viena no interesantākajām būves detaļām ir fakts, ka pirmā līnija no paša sākuma ir būvēta kā divsliežu dzelzceļš, lai gan sākotnēji kustība nemaz tik intensīva nebija. Izskaidrojums vienkāršs: dzelzceļu būvniecības sākumgados vēl nebija īsti izdomāts, ka viens otram pretimbraucoši vilcieni varētu samainīties.

Latvijas dzelzceļizācija radīja revolucionāras pārmaiņas visās dzīves sfērās. Rīgas iedzīvotāju skaits drīz pēc dzelzceļa ienākšanas dubultojās, bet, piemēram, Ogres kūrorts tika uzbūvēts tikai tādēļ, lai atdzīvinātu vietējo pasažieru satiksmi. 1862.gadā prese šajā sakarā raksta: „...rešeno bilo prevraķiķ stanciju Ogerj v dačnij uveseļiķeļnij punkt”. (tika nolemts pārvērst Ogres staciju vasarnīcu izpiecas punktā (krievu val.)).

Visu rakstu par Latvijas dzelzceļa simtpiecdesmitgadi lasiet jaunākajā Sestdienā!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli

Taisnība par acīm!

Vēsturnieks un ekspolitiķis Atis Lejiņš par latviešu Odiseju, Saeimas troksni un par to, kāpēc notiek revolūcijas.

Estonia’s ēnā

1994. gada 1. oktobrī, tātad trīs dienas pēc prāmja Estonia katastrofas, SestDienas smalko aprindu hronika publicēja vienu Klāva Elsberga dzejoli.

Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata