Tik populārie koka tauriņi Latvijā ienākuši, pateicoties skolēnu mācību uzņēmumam (SMU). Šī ideja gan galu galā aizrāvusi arī citus, un jaunieši izspiesti no tirgus. Taču tas ir pierādījums, ka skolēnu idejas var būt dzīvotspējīgas. Ik gadu Latvijā tiek reģistrētas ap 800 skolēnu firmu, un daļa no tām vēlāk pārtop īstos uzņēmumos, jo atliek sagaidīt vien pilngadību, lai savu uzņēmumu reģistrētu oficiāli.
Šo brīdi gaida arī Ogres 1. vidusskolas 11. klases skolnieces Alīna Anete Birnika un Zanda Plaude. Abas radījušas lietusmētelīšus bērniem, un, ja kāds pēkšņi pasūtītu 100 gabalu, pāris dienu laikā pasūtījums jau būtu gatavs. Veikalos gan ielauzties esot grūti, jo tirgotāji uzliek pārāk lielu uzcenojumu, tāpēc meitenes cenšas samazināt pašizmaksu. Izklausās pagalam nopietni, un, jāatzīst, jaunietes ne tikai ir aizrāvušās, bet arī prot savu uzņēmumu prezentēt – Rainy Art logo uzdrukāts pat uz konfektēm. Un tas nekas, ka sākotnēji mācību uzņēmuma izveidošana bijis vien mājasdarbs.
Stundas laikā bīda biznesu
Kā saka pašas skolnieces, šis nav stāsts par sliktajiem puišiem un meitenēm, kuriem savs bizness ir pagrieziena punkts, kad saņemt sevi rokās un nonākt uz pareizā ceļa. "Būsim godīgas un teiksim, ka klasē reitingā esam augšgalā," atzīst Zanda. Meitenes gan arī pašas uzsver, ka tas ir drusku dīvaini, jo ierasti – nopietni pievēršoties citām aktivitātēm, atzīmes krīt. Turklāt uzņēmējdarbība nav vienīgā abu aizraušanās. Starp nosauktajām lietām ir sports, mūzika, māksla, koris un citas aktivitātes. Agrāk arī mācību olimpiādes. Viņas neslēpj, ka iepriekš savā starpā konkurējušas, mēģinot būt viena par otru labāka, savukārt tagad kopā konkurē ar citiem.
Sarunas laikā ar SestDienu ik pa laikam dzirdams skolas zvans, un ir skaidrs, ka meitenes šobrīd kavē kādu stundu, taču pedagogi neiebilstot – galvenais, lai tas neietekmē mācības un tiek darīts kaut kas lietderīgs. Turklāt kavētā stunda ir komerczinības – mēs taču runājam par uzņēmējdarbību, un ir skaidrs, ka abas 11. klases skolnieces par biznesa lietām zina krietni vairāk nekā pat daļa pieaugušo!
Mājasdarbs
Meiteņu ceļš biznesā sācies pavisam vienkārši – ar mājasdarbu. Abas mācās komercklasē, un vidusskolas pirmā gada sākumā visiem komercskolēniem iedots uzdevums – trīs gadu laikā jāizveido savs mācību uzņēmums, un pēc trim gadiem paveiktais jāprezentē, saņemot atzīmi. Tas bijis kā zinātniski pētnieciskais darbs. Uzdevums, protams, ir obligāts, bet tas, cik nopietni skolēni tam pievēršas, ir katra paša ziņā. Esot arī tādi, kas vēl neko nav sākuši darīt un dažas nedēļas pirms termiņa beigām, visticamāk, izstrādās kaut ko tikai atrādīšanai. Viņas jau sākumā attiekušās nopietni.
Izdomāt ideju bijis visgrūtāk – bijuši vairāk nekā desmit variantu, ko varētu darīt, un daži pat daļēji izstrādāti, līdz kādā brīdī atmesti kā tomēr nederīgi. Sākumā gatavotas koka lampas ar iebūvētām stikla pudelēm, tad pāriets uz veļas groziem, koka drēbju rullīšiem, īpašām zeķubiksēm, kuras neplīst. Lietusmēteļi gan bijusi pati pirmā ideja, pie kuras vēlāk meitenes atgriezušās. Nerimušas šaubas, ka tirgū šāds produkts jau ir, konkurence ir liela un neizdosies izsist savu vietu, bet odziņa esot tas, kā viņas produktu pasniedz. "Būsim godīgi – lietusmēteļi nav nekāds jaunatklājums un kaut kas unikāls. Šobrīd vispār ir diezgan grūti izdomāt kaut ko jaunu un inovatīvu, tam mums ir jābūt daudz lielākām zināšanām. Mūsu pieeja – atradām problēmu savā ikdienā un to risinām," stāsta Zanda.
Problēmu palīdzējis saskatīt Zandas mazais brālēns. Ejot ārā, mūždien nav bijis kur likt līdzņemamās mantas un knibuļus – tātad lietusmētelim vajag lielu, transformējamu kabatu. Ja tā nav nepieciešama, var noņemt nost. Iestrādāta arī pogājama saite, kas palīdz mētelīti nostiprināt, lai bērnam nav plika mugura. Tāpat uzšūti atstarotāji, acīmredzot sekojot tābrīža modei, – ar latvju zīmēm. Sākumā vairākkārt mainīts audums, jo nevarēja samērot kvalitāti ar vēlmēm – vecāki savam bērnam vēlas mētelīti rozā krāsā ar puķītēm un multfilmu varoņiem, bet tāda auduma nav. "Sākumā domājām, ka mums būs 14 dažādu krāsu un kabatu un visu varēs mainīt, cilvēki varēs izvēlēties, bet tā nenotiek," atceras Alīna. Palikušas pie četrām pamatkrāsām, ko vairs nedomā mainīt.
Visu stāstu par meiteņu uzņēmumu lasiet žurnāla SestDiena 23. – 29. septembra numurā!