ZIEMEĻBRIEŽA MAZULIS
BABY REINDEER
★★★★
Varbūt atceraties – filmā Tāda ir mīlestība/Love Actually (2002) Marka varonis Džuljetas (Keira Naitlija) kāzās viņu uzmācīgi filmēja, centās izjaukt drauga laulību, tad slepus ieradās vakarā pie viņas mājās un dalījās ar zīmītēm par to, ka "viņa ir viss". Visi nopūtās: tāda taču ir mīlestība! Tomēr tieši šī attiecību līnija daudziem par klasiku kļuvušajā filmā man – šķiet, tobrīd biju deviņus gadus veca – no sākta gala nešķita pievilcīga.
Kino pasaule ir drošāka par mūsu pašu realitāti, un varbūt tādēļ romantisko komēdiju žanrā izsekošana jeb stalkerisms nereti bija apaudzis ar pievilcības oreolu – šis žanra elements kļuvis par to, ko dēvē par universālu metaforu jeb tropu. Slapstīšanās, uzrašanās no zila gaisa, vērošana, kā mīļotā aizmieg, apbēršana ar ne vienmēr vēlamu uzmanību bija "romantiska", un jo īpaši "to bija iemīļojuši" tādi aktieri kā Endrū Linkolns (Marks no Tāda ir mīlestība), Pens Bedžlijs (maniaks Džo seriālā Tu/You (2018-2024) vai pat Bens Stillers (Teds filmā Šis un tas par Mēriju/There’s Something About Mary, 1998). Mēs to saskatījām kā izredzētību un pat neticami pievilcīgu apņēmību no varoņu puses.
XXI gs. 10. gadi nāca ar sociālo tīklu vērienu, viltus identitātēm, komunikāciju ik uz soļa un jau rūgtāku pieredzi globālajā sabiedrībā – nu jau izsekošana retāk tiek vienādota ar dabūšanās komēdijām (screwball comedy) vai "liktenīgu mīlestību". Un te nonākam pie būtiska antiromantizācijas pieturpunkta ekrāna vēsturē – par globālu fenomenu kļuvušo miniseriālu Ziemeļbrieža mazulis/Baby Reindeer (2024), kas lavierē starp traģisko un personīgo, komisko un šausminošo. Tas ir balstīts scenārija autora un aktiera Ričarda Gada personīgajā pieredzē – vispirms tapa monoluga, kas tika ar panākumiem pirmizrādīta prestižajā Edinburgas Teātra festivālā 2019. gadā, un tai seko arī jau minētā Netflix adaptācija.
Seriālā Donijs – seriāla autora alter ego, un lomā ir pats Ričards Gads – sāk komiķa un aktiera gaitas Londonā un strādā pabā. Tur viņš iepazīstas ar Martu (apbrīnojama Džesika Ganinga) – korpulentu, hiperaktīvu sievieti agrīnajos četrdesmit. Viņai tiekot pie Donija e-pasta, drīz vien arī telefona numura, seko simtiem un tūkstošiem ziņu dienā, regulāras vizītes darbā un stāvizrāžu vakaros. Viņš ir viņas "ziemeļbrieža mazulis". Apzinoties risku, Donijs komunicē ar Martu, kuras uzvedība kļūst arvien kompulsīvāka un neparedzamāka, un tas viss atplēš stāstā jau dziļākus jēgslāņus un Donija traumas.
Tomēr seriāla vērtība nav vienīgi izsvērtā, atjautīgā attieksme pret stalkera tēlu un tā romantizācijas kritiku kultūrā. Līdztekus lieliskiem aktierdarbiem un elegantām scenārija virāžām mēs sekojam Donijam un viņa tēla psiholoģijai – tā ir staigns, biezs lauks, radot reti saistošu tēlu upura un varmākas attiecību spirālē. Un arī Marta nav vien apsēstības spiests tēls kā Glenna Klouza Liktenīgajā valdzinājumā/Fatal Attraction (1987) vai Keitija Beitsa filmā Mizerija/Misery (1990) – viņa ir cilvēks, ko sabiedrība īsti nevēlas redzēt.
Kur skatīties: Netflix
SERIĀLU IZLASE
PIEKRITĒJS/THE SYMPATHIZER (2024) ★★★★
Dienvidkorejiešu noir meistara Paka Čanvuka (Lēmums aiziet/Decision to Leave (2022)) veidotais seriāls stāsta par Vjetnamas kara beigām, kurā savu dubultlomu ieņem Kapteinis (Hvā Šaundei). Pret skatītāju prasīgs, inteliģents identitāšu un amerikanizācijas gobelēns, kurā ar savu klātbūtni mirdz arī Roberts Daunijs juniors.
Kur skatīties: LMT viedtelevīzija, Tet TV+, Go3
FALLOUT (2024) ★★★★
Ja sevi uzskatāt par seriāla Pēdējais no mums/The Last of Us pielūdzējiem, šis retronākotnes scenārijs, kas aizņēmies daudz ko no datorspēles ar tādu pašu nosaukumu, būs ierosinošs notikums. Popkultūras garnējumi, pašironija (un metaironija), stīmpanks, atomkara sekas un vientuļās dvēseles, kurām lemts satikties.
Kur skatīties: Amazon Prime
REŽĪMS/THE REGIME (2024) ★★★
Vēl viens piemērs par aukstā kara teritoriju, populismu un autoritāru varu. Keita Vinsleta atveido kancleri Centrāleiropas valstī, kuru tricina politisko ūdeņu straumes. Satīrai piemīt daudzas kvalitātes, tomēr šajā kariķēšanas mēģinājumā ir vairāki mākslinieciski negludumi un daudz neizmantotu iespēju.
Kur skatīties: LMT viedtelevīzija, Tet TV+, Go3