Lielākajai daļai kosmētikas izplatītāju (konsultantu) tas gan ir blakus ienākumu veids vai hobijs, taču tagad arvien vairāk cilvēku sāk skatīties uz to kā biznesu, saka kosmētikas tirgotāji. Izplatītāju rindas papildina arī bez darba palikušie, un tiešās tirdzniecības uzņēmumiem tas nozīmē arvien motivētākus darbiniekus, plašāku klientu loku un - par spīti krītošajai pirktspējai - peļņu un izaugsmi.
Lēnāk nekā Ukrainā
Kompānija Avon savu konsultantu skaitu Latvijā neatklāj, jo to liedz uzņēmuma politika, taču trijās Baltijas valstīs par Avon konsultantiem strādā ap 35 tūkstošiem cilvēku, stāsta kompānijas vadītāja Latvijā Dagnija Lāce. Savukārt cita kosmētikas tiešā tirgotāja Oriflame kosmētiku Latvijā izplata ap 9000 cilvēku, un tas, pēc Oriflame Baltijas un NVS valstu reģionālā vadītāja Jura Barisa teiktā, «ir vēsturiski lielākais konsultantu skaits».
Izplatītāju pieplūdumu veicinājis bezdarbs un algu samazināšana, taču Latvijā aktivitāte pieaug lēnāk nekā dažās NVS valstīs, piemēram, Ukrainā, kur šogad darbam Oriflame pieteicies divreiz vairāk cilvēku nekā pirms gada, saka J.Bariss. Taču viņš ir pārliecināts, ka rudenī, kad bezdarbnieku būs vēl vairāk, bet izdevumi sāks pieaugt, arī Latvijā gribētāju būs vairāk: «Cilvēki vienkārši būs spiesti sākt kaut ko darīt, vairs nebūs kur sprukt.» Trešais lielākais Latvijā strādājošais kosmētikas izplatītājs Faberlic komentārus par uzņēmuma darbu nesniedza.
Izvēlas lētāko
Izplatītāja darbam, salīdzinot ar daudziem citiem biznesa veidiem, ir zemāka biznesa sākšanas barjera - tagad liela daļa kosmētikas kompāniju izplatītājiem piedāvā par preci norēķināties pēc tam, kad tā nogādāta klientiem. Taču labi nopelnīt konsultants var tad, ja realizē lielus pasūtījumus, saka Jeļena un neslēpj - sākumā uz lielu peļņu cerēt nevajadzētu. Savukārt tiem, kas sūdzas, ka krīzes laikā grūti atrast pietiekami daudz klientu, Jeļena atbild: «Cilvēki taču matus joprojām ar kaut ko mazgā un lielākoties ne jau ar saimniecības ziepēm.»
Pirktspējas krišanās tādas kompānijas kā Avon vai Oriflame ietekmē gan pozitīvi, gan negatīvi - no vienas puses, tas palīdz iegūt jaunus klientus, bet, no otras, samazinās pirkumu summas. Oriflame šogad plāno noturēt iepriekšējā gada peļņu un palielināt tirgus daļu, izmantojot citu kosmētikas ražotāju novājināšanos krīzes laikā. J.Bariss saka, ka jau tagad par Oriflame klientiem kļūst tie, kas iepriekš devuši priekšroku dārgākai kosmētikai, bet tagad to nevar atļauties.