Kas ir Exeo?
Tā kā Audi A4 vienmēr bijis izskatīgs auto, arī Seat Exeo izskatās kā labi šūts uzvalks. Nezinātāji rausta plecus par automašīnas nosaukumu - tā kā eseja, tā kā eksperiments, tā kā... esperanto? Attāla līdzība ar mākslīgo valodu patiesi ir atrodama, jo esperanto burtiskais tulkojums «tas, kurš cer» sasaucas ar latīņu exire (doties tālāk, pārkāpt robežas), no kā radies līdz šim prestižākā Seat vārds. Briti zirgojas, ka cilvēki ar runas defektu izrunās to kā exile (izsūtījums, trimda). Pēc testa brauciena ar vienīgo Seat Exeo Latvijā ne tikai es vien biju gatavs doties trimdā vai vismaz bēgt ar to pāri robežai. Nu, vismaz Igaunijas un uz pāris dienām.
Starpība - 8000 eiro
Apskatījis Exeo no visām pusēm, viens prātīgs vidzemnieks uzdeva jautājumu, no kura baidījos jau sākumā: «Un kāpēc man pirkt šito, nevis Škoda Octavia?» Varbūt tāpēc, ka Octavia taisīta no golfa, bet Exeo - no Audi? Aptuveni 70% detaļu ir identiskas četru riņķu auto, kas tagad lietots maksā tikpat, cik Exeo jauns. Zinot Seat piegājienu izmaksām, salonā varēja gaidīt cietas plastmasas. Taču salons izgatavots ļoti kvalitatīvi, turklāt ir jaunāks par ārpusi, jo panelis kopē A4 Cabrio, kas tikai pirms mēneša atdeva vietu vaļējam A5. Audi smaržas, protams, Exeo nav, taču uz tausti labas ir pat pelēcīgākās plastmasas, bet standartaprīkojums, citēju tautas mutvārdu daiļradi, «vienā setā saliek bietē» oriģinālajam A4, kas pirms pieciem gadiem maksāja (pieķerieties pie krēsla) pat 8000 eiro vairāk par salīdzināmu Exeo.
Īstais motors īstajā auto
Tomēr vidzemnieki ir spītīgi, un ar pilnu salona elektrifikāciju vai lietus sensoru šos nepaķersi. Arī salons aizmugurē tāds pašaurs. Jābrauc! Pierādījums praksē ir Exeo cerība un nelaime, jo neviens netic, ka kopija var būt labāka par oriģinālu, pirms ar to neizbrauc. Seat izlabojis piekares regulējumus, izgatavojis vēl precīzāku pārnesumkārbas kulisi un ielicis Exeo jaunu common-rail dīzeli, kas vibrējošajos pumpe-duse TDI motoru laikos nemaz neeksistēja. Neesmu dīzeļu fans, bet pēc 500 km gara testa 143 ZS motors likās ideālākais dīzeļmotors pasaulē - kluss, spēcīgs un pat aizdomīgi ekonomisks. Taču priekšstatu par auto veido īpašību kopums, tāpēc tinu filmu atpakaļ, līdz - ahā, stop! Stūrēšana ir aizraujoša, bet, ja tas ir/bija A4, tad jābūt Servotronic pastiprinātājam. Bez adaptīvā mehānisma oriģināla stūre bija tukša un paviegla, un ar pilnu pārliecību var teikt, ka bez šīs neredzamās, bet svarīgās 216 eiro ekstras nevajadzētu plānot arī Exeo iegādi.
«Stilam» ir nozīme
Iespējams, nevajadzētu skopoties ar dubultlaminētiem sānstikliem (270 eiro), jo pretvēja šalkoņa loga augšmalā ir viens no retajiem caurumiem Exeo skaņas izolācijā. Labākā komplektācija ir vidējā Style, jo Reference un Sport trūkst daļas aprīkojuma. Testa auto 16" riepas perfekti izsvaroja mantoto stingrību ar jauniegūto vadāmību. Bet, ja vajag, tad ir arī 18 collu rati un bezmaksas sporta piekare. Par individualizācijas iespējām, kādas piedāvā Audi, jāaizmirst, jo Seat tomēr nav premium klases automašīna. Varbūt tas pat nav slikti. Autozādzību statistiku veido pieprasījums no Austrumu puses, bet tur Seat kā marku nesaprot. Seat Exeo pagaidām nepiedāvā automātiskās pārnesumkārbas (Multitronic parādīsies līdz gada beigām), dīlerim Auto halle nav vislētākā 1,6 motora, un Exeo vienmēr būs tikai priekšējā piedziņa, jo quattro GmbH drīzāk ieliks supermašīnā R8 dīzeli nekā atvēlēs spāņiem 4x4 svētumu. Pagaidiet, bet R8 taču ir arī dīzelis...