Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Autogāze nostiprina pozīcij as

Gāzes uzpildes stacijās automašīnas rindās vēl nestāv. Tomēr gada laikā par 17% pieaugušais autogāzes realizācijas apjoms un rinda pie gāzes iekārtu uzstādītājiem liecina, ka pēdējā laikā interese par gāzi kā alternatīvu divas reizes dārgākajam benzīnam ir strauji palielinājusies. Sajūtot augošo pieprasījumu, arī licencēto gāzes iekārtu uzstādītāju Latvijā kļuvis divas reizes vairāk, paplašinājies uzpildes staciju tīkls, un autogāzes tirgotāji apgalvo, ka nu tā nopērkama visos valsts reģionos.

Automašīnu un autogāzes tirgotāji stāsta, ka līdz šim interese par autogāzi bijusi viļņveidīga. «Tiklīdz benzīna cena uzlec virs 70 santīmiem, interese pieaug. Taču, kad benzīna cena strauji pietuvojās latam un nav nekādu cerību, ka tā atkal varētu samazināties, rindas pie gāzes iekārtu uzstādītājiem jau bija sagaidāmas,» saka autoeksperts Uģis Vītols.

Kliedē mītus

Lai arī pa šiem gadiem cenas cēlušās abiem degvielas veidiem, visu šo laiku saglabājusies stabila attiecība - gāze divas reizes lētāka nekā benzīns. Dienas aptaujātie gāzes iekārtu uzstādītāji stāsta, ka tam ir vismaz divi iemesli. Viens ir samērā lielais, tomēr vienreizējais ieguldījums - gāzes iekārtas uzstādīšana maksā vairākus simtus latu. «Daudziem izšķirties par gāzes iekārtu traucē naudas līdzekļu trūkums, jo ir ierobežots līzinga kompāniju un kredītiestāžu piedāvājums. Cilvēki krāj naudu vai mēģina iegūt to kur citur, lai pārbūvētu mašīnu,» stāsta firmas Gideons īpašnieks Jānis Stahovskis, piebilstot, ka pie viņiem Valmierā rindā jāgaida vismaz divas nedēļas. Rīgā šīs rindas ir garākas. Firmas Autogāze līdzīpašnieks Rolands Kudulis stāsta, ka te rindā jāgaida pat mēnesis, kaut gan visi uzņēmuma resursi šobrīd koncentrēti tikai uz gāzes iekārtu uzstādīšanu. Līdzīga situācija arī citos servisos.

Otrs iemesls ir mīts par gāzes smaku, iekārtas bīstamību, dzinēja bojāšanu, degvielas patēriņa pieaugumu un mašīnas jaudas kritumu, kas iesakņojušies braucēju prātā. Tos mēģina kliedēt gan gāzes iekārtu uzstādītāji, gan arī paši automašīnu īpašnieki, kuri izvēlējušies braukt ar gāzi. «Nu nekas tur nesmird, un braukt ar gāzi ir tikpat droši vai bīstami, cik vakarā mājās uzcept olu,» saka skrīverietis Lauris, kurš pirms astoņiem gadiem savu pirmo mašīnu pārbūvēja braukšanai ar gāzi, bet otro jau apzināti pirka ar gāzes iekārtu. «Ja sajūt gāzes smaku, tas nozīmē, ka bojāta gāzes iekārta un jādodas uz servisu,» piebilst Lauris. Viņš stāsta, ka pēc gāzes iekārtas uzstādīšanas, regulāri apciemojot radus Kurzemē, vairs nevajadzēja ar bažām lūkoties te naudas makā, te - cik bākā palicis benzīna. «Nauda, ko ieguldīju gāzes iekārtā, atmaksājās gada laikā,» izrēķinājis skrīverietis.

Valsts zaudē

Lietoto automašīnu tirgotājs Uģis Vītols iesaka - katram, kurš vēlas braukt ekonomiskāk, jāizpilda mājasdarbs. Jāizrēķina, vai ir vērts veikt šādu ieguldījumu, jo svētdienas braucējiem ar ekonomiskām mašīnām tas neatmaksājas. Gāzes iekārtas ir vērts izvēlēties mašīnām ar lielu dzinēja tilpumu un tiem, kas tiešām brauc daudz. Rīdzinieks Agris ikdienā pārvietojas ar Honda Accord, kurai ir divu litru motors. Viņš mēnesī nobrauc ap tūkstoš kilometru. «Izrēķināju, pat ja gāzes patēriņš ir nedaudz lielāks nekā benzīna, cenas starpība ļauj mašīnas pārbūvē ieguldītos 500 latu atgūt 10 mēnešu laikā,» saka Agris. Viņš skaidro, ka jaunās paaudzes gāzes iekārtas būvētas tā, lai nebūtu jābaidās arī par dzinēja bojāšanu: «Vienkārši regulāri jāveic visas nepieciešamās apkopes.» Viņam piekrīt arī Lauris, kurš saka - gāzes iekārtas uzstādīšana viņu iemācījusi rūpēties par mašīnu tā, kā par to vajadzētu rūpēties ikvienam un regulāri.

Agris sīki aprēķinājis ne tikai personīgos ieguvumus un zaudējumus, atsakoties no benzīna un izvēloties gāzi. Viņš aprēķinājis arī to, cik valsts no viņa neiekasēs akcīzes nodokļa veidā - tā zaudēšot vismaz 400 latu gadā. Ekonomikas ministrijas speciālisti uz to norāda, ka ikvienam ir tiesības izvēlēties, ar kādu mašīnu braukt un kādu degvielu izvēlēties, un atzīst, ka augstās benzīna cenas nenoliedzami veicinās autogāzes tirgus straujāku attīstību.

Citas alternatīvas

Pasaulē kā alternatīva salīdzinoši dārgajai degvielai ir mašīnas ar elektro un ūdeņraža motoru, kas Latvijā gan vēl ir tikai iedīglī. Elektromobiļi gan Rīgā šur tur manīti, taču tie lielākoties ir tādi minivagoniņi, ar kuriem vizina tūristus vai, piemēram, Bērnu klīniskās slimnīcas teritorijā pārvadā traukus ar ēdienu. Šur tur manīts arī pa kādam elektroskūterim. Tomēr elektroautomobili klasiskā izpratnē diez vai atradīsim. Latvijā nav arī atbilstošas infrastruktūras šādu auto uzlādēšanai. Pirms pāris gadiem LU Cietvielu fizikas institūtā uzbūvēts arī automobiļa prototips ar ūdeņraža dzinēju, taču ielās tas gan vēl nav izbraucis, jo pētījumi šajā jomā vēl turpinās.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Autogāze

3,7% no Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem ir gāzes/benzīna dzinēji. Kopš 2000. gada šis skaits ir stabili audzis.

2010. gada sākumā mēnesī braukšanai ar gāzi pārbūvēja ap 100 automašīnu, gada beigās - ap 300. Šī gada sākumā - ap 300, tagad - ap 600 automašīnām mēnesī.

Savus pakalpojumus piedāvā 30 licencēti gāzes iekārtu uzstādītāji.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?