Domes vadība stāsta, ka šāda prakse radīta iepriekšējā sasaukumā, kad atļaujas izsniegtas visiem domes deputātiem, lai viņi varētu efektīvāk pildīt savus darba pienākumus. Domē uzsver, ka šovasar kārtība padarīta stingrāka un nu atļaujas izdodot tikai konkrētai automašīnai, deputātam uzrādot autovadītāja apliecību un auto tehnisko pasi. Dienas rīcībā esošā informācija gan liecina, ka joprojām darbojas vecā prakse un pie stāvēšanas atļaujas tikuši pat tie deputāti, kuriem vispār nav autovadītāja apliecības.
Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) ar preses sekretāres starpniecību Dienai pauda gatavību šo treknajos gados ieviesto praksi pārskatīt, sastādot nākamā gada budžetu. Konkrētu rīkojumu atbildīgajām domes iestādēm N.Ušakovs varētu nosūtīt šīs nedēļas beigās.
Maksā pat, ja nelieto
Mazās ielaminētās kartītes, kas dod zaļo gaismu bezmaksas stāvēšanai galvaspilsētas centrā, patlaban izņēmuši 35 deputāti, informēja domes preses pārstāvis Uģis Vidauskis. Tas gan nenozīmē, ka pilsēta ietaupa. Dienas rīcībā esošie dokumenti rāda, ka jau kopš šī gada jūlija dome maksā RS par vismaz 63 atļaujām. Tātad arī par neizņemtajām. Kopumā pašvaldība ar RS noslēgusi līgumu, kas paredz stāvēšanas karti katram deputātam, plus vēl trim domes centrālā aparāta dienesta auto.
To, ka šādas atļaujas nepieciešamas, domes vadība pamato ar likumu, kas paredz «nodrošināt deputātus ar pašvaldības iestāžu rīcībā esošo transportlīdzekļu pakalpojumiem». Rīgas mēra pārstāve Laila Ivāna stāsta, ka deputātiem, veicot savus pienākumus, jānokļūst dažādos objektos pilsētā, kur grūti atstāt savu auto. Līdzīgās domās ir arī pozīcijas deputāti.
Deputāts Andris Bērziņš (LPP/LC) stāsta, ka šonedēļ izmantojis karti, apmeklējot Komunālo departamentu Brīvības ielā. «Katru dienu neizmantoju, bet ir reizes, kad vajag pat trīs reizes dienā,» - tā A.Bērziņš. RD Administratīvās komisijas vadītāja Olga Veidiņa (SC) savu stāvvietu karti izmanto, pārvietojoties ar brāļa mašīnu, jo pašai savas neesot. Centrā auto novietojot bieži, jo O.Veidiņa darbojas īres valdē, kas uz vietas apmeklē dažādu problēmu piemeklētos iedzīvotājus. Šiem pienākumiem paredzēto dienesta auto viņa neizmantojot, jo ar savu pārvietoties ir ērtāk.
Trekno gadu palieka
Opozīcijas deputāti uzskata, ka šādas stāvēšanas atļaujas ir luksusa lieta, bez kurām krīzes laikā arī varētu iztikt. Jo vairāk tāpēc, ka lielai daļai domnieku deputāta amats ir tikai kā papildu darbs. Pamatā deputāti sanāk kopā reizi nedēļā uz domes sēdi, bet ikdienā strādā citur, pārsvarā pašvaldības iestādēs. Šo pienākumu pildīšanai deputātiem ir vēl atsevišķas stāvēšanas atļaujas, ko var izmantot auto novietošanai pie RD, kā arī pie visām pašvaldības iestādēm.
Bez tā visa RD centrālais aparāts no RS nomā 12 auto, kas kopā ar šoferiem piešķirtas katras komitejas vadītājam. Četras no kopējā auto skaita, iepriekš pasūtot, var izmantot deputāti. Vienas automašīnas noma domei mēnesī izmaksā vidēji 700 latu, plus degviela un alga šoferim, kas ir vidēji 400 latu mēnesī.
Jaunā laika domes frakcijas priekšsēdētājs Edgars Jaunups uzskata, ka bez stāvēšanas kartes Rīgas centrā «varētu iztikt, tā ir luksusa lieta». Viņš pats gan šo karti izmantojot, jo «nezināju, ka tā izmaksā tik daudz». E.Jaunups pauda gatavību no kartes atteikties, taču tad RD vajadzētu padomāt par lielāka stāvvlaukuma ierīkošanu pie domes ēkas, kur patlaban visiem auto neesot vietas.
Konkrētus soļus jau spērusi Pilsoniskā savienība (PS), kas nolēmusi no šīm kartēm atteikties kā neētiskām un atdevusi atpakaļ domei. Juris Viņķelis (PS) uzskata, ka pietiktu tikai ar atļauju stāvēt pie pašvaldības iestādēm. Viņš stāsta, ka, par spīti noteikumiem, kas nosaka - stāvēšanas kartes Rīgas centrā izsniedz noteiktām mašīnām, viņš pie savējās ticis, neuzrādot ne tehnisko pasi, ne auto vadītāja apliecību. Turklāt «tajā kartē nemaz nevar ierakstīt mašīnas numuru, jo tam paredzētā baltā vieta ir pārklāta ar laminātu». Līdz ar to praktiski stāvvietu var izmantot ikviens - arī deputāta draugi un ģimenes locekļi.
PS arī uzskata, ka šādas stāvēšanas kartes deputātiem izsniegtas nelikumīgi, jo likums, uz kuru atsaucas dome, paredz nodrošināt domniekus ar pašvaldības transportu, nevis stāvvietām. Par «juridiski nekorektu» konkrētā likuma panta izmantošanu uzskata arī Pašvaldību lietu ministrijas valsts sekretāres vietnieks Artis Stucka. Viņš norāda, ka šādas atļaujas Rīgas domnieki pēc būtības varētu saņemt, bet tad jāpieņem iekšējā kārtība, kas atrunātu kompensācijas sistēmu gadījumos, kad deputāti izmanto privāto auto.
Papildu bonusi
«Tā ir naudas pārlikšana no vienas kabatas otrā,» Rīgas mēra pārstāve L.Ivāna uzskata, ka šajā gadījumā nevar runāt par naudas šķērdēšanu, jo par stāvvietām RD maksā pašvaldības uzņēmumam RS. Šis arguments gan neiztur kritiku, jo RS ir pašvaldības dotēts uzņēmums ar simbolisku peļņu, kas nozīmē, ka atpakaļ pašvaldības kabatā nekas neienāk.
L.Ivāna gan norāda, ka krīzes apstākļos vajadzētu taupīt, tādēļ N.Ušakovs plāno šonedēļ uzdot RS, domes Satiksmes departamentam un atbildīgajai komitejai sagatavot priekšlikumus, kā šo jautājumu risināt. Savukārt RD pārstāvis U.Vidauskis sola, ka pilsētas izpilddirektors Juris Radzevičs (LPP/LC) oktobrī grozīs ar RS noslēgto līgumu un pēdējā gada ceturksnī maksās tikai par reāli izņemtajām atļaujām. Atteikties jau šobrīd no neizmantotajām atļaujām dome nav gatava.
Bez stāvēšanas atļaujām domes deputātiem pienākas arī portatīvais dators, apmaksātas telefona sarunas (limits Ls 25-35 mēnesī). 20 domnieki pieprasījuši arī mobilā telefona aparātu, informēja RD.