Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Pirmdiena, 11. novembris
Rainers, Nellija, Ojārs

Bez radošas domāšanas biznesā panākumus negūt

Jūsu izvēlētais uzņēmējdarbības virziens - kosmētikas ražošana un tirgošana - ir Latvijai netipisks, turklāt jūsu veidotais uzņēmums no daudziem citiem atšķiras ar radošiem risinājumiem gan produkcijas noformējumā, gan popularizēšanā. Jūsuprāt, kādās proporcijās veiksmīgā biznesā jābūt radošai domāšanai un racionālam prātam?

Manuprāt, veiksmīgā biznesā radošais faktors vienmēr ir apvienojumā ar racionālo faktoru. Lai izveidotu zīmolu, bez radošās domāšanas nevar. Tomēr, izstrādājot produktu, jādomā ļoti racionāli, lai rezultātā produkts būtu pieņemams visās savās izpausmēs - gan cenā, gan kvalitātē, gan izskatā. Lai to panāktu, bez racionālas domāšanas nevar. Pieļauju, ka mūsu produkcijas pircējiem, skatoties, kā mēdz teikt, no malas, šis bizness pat izskatās radošāks, nekā tas reāli ir, jo ikdienas darbā tieši racionālais aspekts ir ārkārtīgi svarīgs.

Kāds jūsu uzņēmumam bijis aizvadītais gads, un kādi plāni ir šim gadam?

Aizvadītais gads bija ārkārtīgi intensīvs, ārkārtīgi interesants un bagāts ar daudziem tehniskiem izaicinājumiem. Mēs izveidojām jaunu kosmētikas ražošanas līniju, iegādājāmies jaunu ražotnes ēku. Tad, kad ražotne pilnībā darbosies, tā būs viena no modernākajām dabīgās kosmētikas ražotnēm Ziemeļeiropā. Jaunas ražotnes izveide ir bijis process ar daudziem menedžmenta un tehniskajiem izaicinājumiem. Šis izaicinājumiem bagātais posms patlaban laimīgi noslēdzies, un tas ir viens no pērnā gada sasniegumiem.

Vēl viens sasniegums pērn bija tas, ka turpinājām normālu uzņēmuma izaugsmes tempu. Pārdošanas apjoms 2015. gadā pieauga aptuveni par 30%, kas ir ļoti labi, un balstījās uz to, ka ārvalstīs mūsu zīmols kļūst aizvien pazīstamāks. Latvijas tirgū arī vērojams pieaugums, tomēr tas nav tik liels kā ārvalstu tirgū. Latvijas tirgū mēs strādājam jau daudzus gadus un strauju pieaugumu sasniedzām pirmajos darba gados. Šogad uzņēmumam apritēs desmit gadu, un var teikt, ka viens posms būs noslēdzies. Līdz ar dabiskās kosmētikas jaunās ražotnes Mārupē, Zeltiņu ielā darba sākšanu no viena posma pāriesim nākamajā. Jaunā ražotne ir viens no šī gada izaicinājumiem, otrs izaicinājums ir turpināt pārdošanas apjomu kāpumu esošajos klientu lokos.

Vecajās telpās Pārdaugavā kļuva par šauru, ja pārcēlāties uz Mārupi?

Jā, kļuva par šauru, jo ražotnē bija nepieciešams ielikt papildu reaktoru un papildu ražojumu pildīšanas līniju. Var teikt arī, ka kļuva ne tikai par šauru, bet burtiski arī griesti kļuva par zemiem, jo telpas griestu augstuma un ietilpības dimensijas mūs neapmierināja. Turklāt tās bija īrētas telpas. Kopumā telpu īrēšana uzņēmumam nav problēma, tomēr uzņēmumam, kas nostrādājis desmit gadu un plāno turpināt ražošanu vēl daudzus gadu desmitus, pašam savu telpu iegāde ir loģisks solis.

Kad pabeigsiet pārcelšanos?

Ražošanu pārcelt no vienām telpām uz citām nav vienā dienā paveicams darbs. Jaunā ražošanas līnija ir sākusi darbu, bet visas ražošanas apvienošanu var paveikt tikai soli pa solim. Plānojam, ka visa pārvākšanās procesu pabeigšana prasīs maksimums pusgadu. Pēc pārcelšanās ražošana būs tikai Mārupē. Varbūt laika gaitā mūsu ražotne augs un mums vajadzēs vēl lielākas telpas, bet pagaidām mēs telpās Mārupē plānojam strādāt vismaz turpmākos desmit gadus.

Desmit gadi kosmētikas tirgū ir ilgs laiks. Kā šajā laikā mainījusies jūsu kosmētikas pircēju gaume, prasības un zināšanas?

Mūsu produkcija ir dabīga, sertificēta kosmētika. Mūsu pircēju izpratne par dabīgo kosmētiku palielinās. Pieprasījums pēc šāda tipa kosmētikas aug. Jautājumi, ko pircēji uzdod par kosmētiku, ļoti atšķiras no jautājumiem, kas tika uzdoti 2006. gadā, jo kļuvuši specifiskāki, detalizētāki. Pircēji Latvijā pagaidām vēl neuzdod tik specifiskus jautājumus kā pircēji Somijā, tomēr var teikt, ka arī mūsu valsts pircēju interese kļūst aizvien padziļinātāka. Jāuzsver, ka pat ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē valdošā tendence ir meklēt dabīgas, drošas alternatīvas dažādām ķimikālijām. Ir zināms, ka spēcīgs sintētiskais antioksidants cilvēkiem izraisa alerģijas, tāpēc tiek meklētas alternatīvas, kas veidotas no dabas vielām. Efekts, ko dabīgā kosmētika spēj nodrošināt, ir ļoti spēcīgi palielinājies. Desmit gados veikts milzīgs lēciens, un patlaban dabīgā kosmētika spēj vairāk nekā sintētiskā. Protams, desmit gadu laikā augusi arī mūsu - kosmētikas izstrādātāju - kapacitāte un zināšanas. Globālā mērogā - ne tikai Latvijas - vēl viena būtiska lieta ir tā, ka cilvēku ādas veselības stāvoklis pēdējos gados ļoti mainījies.

Pasliktinājies?

Jā, ādas veselība mainījusies uz ļoti slikto pusi. Starptautiskajās kosmētikas nozares konferencēs tiek runāts, ka cilvēku āda ir kļuvusi ārkārtīgi alerģiska. Formulas, kas senāk tika lietotas bez problēmām, patlaban daudziem izraisa alerģiskas reakcijas.

Kāds tam ir iemesls?

Cilvēki ikdienā lieto ļoti daudz sintētisko elementu. Ļoti daudzas sintezētās vielas ādā uzkrājas, un pat ļoti vienkārši konservanti, kurus kādreiz varēja droši izmantot, tagad izraisa ādas pretenzijas. Tā ir liela problēma, tāpēc globāli pasaules mērogā notiek daudzu kosmētikas formulu pārveidošana.

Runājot par negatīvu ietekmi, kāda loma varētu būt pirms dažiem gadiem vērojamajai solāriju apmeklēšanas kampaņai?

Zināma ietekme solāriju popularitātei Latvijā varētu būt, bet nu jau izglītošanas darbs veikts pietiekami plaši, un skaistuma standarti pamainījušies uz blāvo pusi, kas ir veselīgāk. Solāriju un saules kaitīguma problemātika jau ir iztirzāta, un ir ieviests 18 gadu vecuma slieksnis solāriju apmeklēšanai tāpat kā alkohola iegādei. Tomēr ir cilvēku tips, kam patīk sauļoties, lai gan tas tiešām rada ļoti daudzas, redzamas ādas novecošanas pazīmes. Āda tiek strukturāli bojāta un parādās krunkas - cilvēks jauns, bet ādas kvalitāte desmit gadus vecāka.

Tātad kosmētikas ražotājiem jākļūst aizvien zinošākiem?

Jā, ražotājiem jākļūst gudrākiem, un produktus nepieciešams ļoti skrupulozi testēt, lai izslēgtu jebkādas sastāvdaļas, kas varētu izraisīt alerģiju. Lai noteiktu, ka produkts ir maksimāli drošs, mēs sākam testēt nevis gala produktu, bet atsevišķas sastāvdaļas. Testēšanas procesā sadarbojamies ar Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātes zinātniekiem. Testēšanas rezultātā mēs ļoti precīzi nosakām katras aktīvās vielas drošuma pakāpi un ļoti precīzi nokalibrējam unikālās, uz ziemeļu augiem balstītās aktīvās vielas, pēc tam liekam globālajā formulā un organizējam klīniskos, dermatoloģiskos testus. Dermatologa kompetencē ir novērtēt drošumu un efektivitāti, uzklausot gan testa grupas dalībniekus, gan ārstu teikto, kā arī izvērtējot dažādus objektīvos rādītājus, piemēram, ādas mitruma līmeni, asinsvadu izmaiņas, pigmentšūnu izmaiņas un vēl citus radītājus. Viss tiek ļoti precīzi mērīts, lai mēs redzētu, tieši kāda ir produkta ietekme un tieši ko mēs varam pircējam apsolīt. Ir ļoti svarīgi, lai produkts tiešām nodrošinātu visu to, kas apsolīts uz produkta iepakojuma. Tikai rūpīgas pārbaudes, kurās iesaistīts liels cilvēku loks, nodrošina to, ka produkts ir drošs, nekairina, neizraisa alerģijas, turklāt nodrošina solīto efektu.

Jums ir arī ar ekomarķējumu marķēti produkti, vai pircējiem patlaban ekomarķējums ir svarīgs?

Ekomarķējums ir viens no senākajiem un pasaulē pazīstamākajiem marķējumiem, kas diezgan stingri nosaka gan izejvielu ražošanas procesus, gan formulas, un nosaka arī to, kā šādā produktā nedrīkst būt - respektīvi, tajā faktiski nedrīkst būt sintētisko sastāvdaļu, nosaka to, cik procentiem jābūt no bioloģiskās lauksaimniecības, un vēl vairākas citas prasības. 98-99% sortimenta mums ir ar ekosertifikātu, kas nozīmē to, ka esam gatavi brīvprātīgi izpildīt noteiktas prasības. Eiropas Savienības (ES) kosmētikas nozari reglamentējošais ietvars nosaka sastāvdaļas, ko vispār drīkst izmantot kosmētikas ražošanā, bet nenosaka kategorijas «dabisks» vai «nedabisks». «Dabisks» vai «nedabisks» saistīts tikai ar kosmētikas ražotāja brīvprātīgi izvēlētu standartu, kas pagaidām normatīvajos dokumentos nav integrēts, bet ceru, ka laika gaitā tas tomēr normatīvajos dokumentos tiks integrēts. Tas liks ražotājiem un zīmolu īpašniekiem mazāk manipulēt, lietojot, piemēram, tādu jēdzienu kā «ar dabiskām sastāvdaļām».

Runājot par pircēju izvēli, senāk ekomarķējums bija ļoti būtisks faktors, kas noteica pircēja izvēli, it īpaši tādu cilvēku vidū, kuriem svarīgi ir izmantot drošus produktus. Ekosertifikāts joprojām ļoti svarīgs, bet tas ir kļuvis pašsaprotams. Paralēli tam, ka produktam ir ekosertifikāts, cilvēki pievērš uzmanību, kāda ir produkta efektivitāte, kāda ir tekstūra, kāds ir iepakojums, kāds ir aromāts.

Respektīvi, pircēji vairs nedomā tā: «Šim produktam ir ekomarķējums, tātad to es pērku, bet šim ekomarķējuma nav, tātad to es nepērku»?

Tie cilvēki, kuri vēlas iegādāties drošu dabisko kosmētiku, senāk paskatījās, vai ir ekosertifikāts, un izvēlējās lētāko pieejamo produktu ar ekomarķējumu. Tagad cilvēki padziļināti pēta produktus, ir kļuvuši gudrāki, un sertifikāts vien vairs nav pamudinājums kādu produktu pirkt. Tātad tendence ir tāda, ka ekosertifikāts ir svarīgs, bet arī citi aspekti ir svarīgi. Jāpiebilst, ka ir arī ļoti būtiska mūsu pircēju auditorijas daļa, kurai ekosertifikāts nešķiet īpaši būtisks, bet kuriem svarīgi ir atrast modernu, efektīvu, mūsdienīgu, uz zinātnisko izstrādi balstītu, skaistu, prestižu produktu. Mūsu kā dabiskās kosmētikas ražotāju izaicinājums ir spēt ar dabīgo kosmētiku uzrunāt tos pircējus, kuri vienmēr pirkuši prestižos kulta zīmolus, kuri parasti nav dabīgās kosmētikas zīmoli. Mūsu pieeja ir tāda - piedāvājam labu formulu par adekvātu cenu skaistā vizuālajā ietērpā ar skaistu imidžu, kas turklāt ir ar ekosertifikātu, bet ekosertifikāta esamība nebūs tas, ko mēs primāri uzsvērsim. Mēs kā ražotāji vēlamies, lai maksimāli daudz sieviešu lietotu dabīgo kosmētiku, lai lietotu drošu kosmētiku. Mūsu pastāvīgās pircējas jau ir ļoti zinošas un izglītotas, bet mūsu kā ražotāja uzdevums ir izglītot arī tos cilvēkus, kuri īpaši daudz nezina par dabīgās kosmētikas priekšrocībām, kas nav iedziļinājušies vai kuriem nav bijis laika padomāt par dabīgās kosmētikas kvalitāti.

Kas, jūsuprāt, būtu jāmaina normatīvajā regulējumā, lai ražojošam uzņēmumam būtu vieglāk attīstīties?

Kosmētikas ražošanas jomā likumdošana ir harmonizēta visā ES, tāpēc jārunā par visas ES kosmētikas regulu. Šī regula nosaka, kas vispār ir kosmētikas produkts un vielas, ko nedrīkst lietot, un tās parasti ir vielas, kas atzītas par kaitīgām, kancerogēnām, toksiskām. Aizliegto vielu saraksts papildinās faktiski katru mēnesi. XX gadsimta piecdesmitajos sešdesmitajos gados daudzas vielas produktos nonāca tikpat kā bez nopietnas testēšanas. Tiklīdz kaut kas jauns tika atklāts, tā pēc minimālas testēšanas tika ielikts formulā kā jauna, izmaksu efektīva viela. Kosmētikā ir vairāk nekā 8000 vielu, un vairāk nekā puse nav izgājušas masīvu testēšanu. Nedomāju, ka var pārskatīt visas pēdējos 50 gados ievestās vielas. Labi ir tas, ka tās vielas, kas jau atzītas par kaitīgām, tiek aizliegtas, un labi, ka jaunās vielas, kas tiek reģistrētas, iziet daudz nopietnāku testēšanu, nekā tas bija senāk. Lai izslēgtu, ka pircējs tiek mānīts ar to, ka produkts ir dabīgs, noderīga būtu dabīgās kosmētikas standarta integrēšana normatīvajā regulējumā. Iecere ir bijusi, bet pagaidām dabīgās kosmētikas standarts nav integrēts likumdošanā - ja tas notiktu, pircēju maldināšana tiktu izslēgta un joma tiktu sakārtota līdzīgi kā pārtika.

Kā vērtējat, kosmētikas tirgū konkurence ir asa?

Jā, par katru pircēju ir ļoti nopietni jācīnās.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

SIA Madara Cosmetics

Reģistrēta: 28.07.2006.
Galvenais darbības virziens: smaržu un kosmētisko līdzekļu ražošana
Valdes priekšsēdētāja: Lotte Tisenkopfa-Iltnere
Apgrozījums: 3 025 223 eiro
Peļņa: 410 545 eiro
Darbinieku skaits: 37
Kopējie nodokļu maksājumi valsts kopbudžetā: 292,08 (tūkst. eiro)
Pazīstami zīmoli - Madara un Mossa. No tiem Madara ir elitārāks, Mossa ir demokrātiskāks zīmols.
Avoti: Lursoft dati par 2014. gadu un Madara Cosmetics

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Pievilcīgākā dibena daļa

Lai cik ļoti tas nepatiktu feministēm, sievietes augums allaž piesaistījis heteroseksuālu vīriešu un bieži vien arī citu sieviešu uzmanību. Jo īpaši atsevišķas tā daļas. Piemēram, pēcpuse ieinteresē...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?