Šāds birokrātiskais «futbols» izgaismo vairākas neglaimojošas problēmas valsts pārvaldē. Pirmkārt, tas apliecina vājo iekšējo valsts pārvaldes sadarbības kultūru gan indivīdu, gan iestāžu līmenī, lai gan viens no pamatpostulātiem - valsts pārvalde darbojas kā komanda vienotu mērķu vārdā. Iekšējā starpinstitucionālā sadarbība ir formāla, hierarhiska un tiek īstenota atbilstoši normatīvajam regulējumam - savstarpējā sarakste, atzinumi, saskaņošanas sanāksmes. Mazāk populāra ir iestāžu un valsts pārvaldes darbinieku horizontālā komunikācija un spēja elastīgi reaģēt uz situāciju, kas ļautu veicināt operatīvāku sabiedrības problēmu risināšanu pēc būtības.
Otrais trūkums ir pārvaldē strādājošo šaurā identifikācija tikai ar savu iestādi, specifisko jomu, savā ikdienas darbībā nespējot risinājuma nolūkos paraudzīties pāri viena resora robežām un norobežojoties no atbildības pārstāvēt valsts pārvaldi kopumā. Jebkurš jautājums (tādu ir daudz), kas pārkāpj iestādes kompetences robežas un nav stingri atrunāts normatīvajos aktos, kļūst par birokrātisko «futbolu» un veido konfliktu starp sabiedrību un valsts pārvaldes darbinieku, kā arī pašu valsts pārvaldes darbinieku starpā. Proti, iedzīvotājam, uzņēmējam un organizācijai ir svarīgs rezultāts, kas tiek saņemts no valsts pārvaldes kopumā, nevis valsts iestāžu kompetenču sadales jautājumi.
Trešā problēma, uz ko tiek biežai norādīts, bet maz darīts, ir vājā tiešā sadarbība starp valsts pārvaldi un iedzīvotājiem. Realitātē vienīgais veids iedzīvotāja problēmas izklāstam par valsts sniegto pakalpojumu vai situāciju kopumā ir tiekoties ar iestādes darbinieku, kurš visdrīzāk atbildēs, ka viņš to nevar ietekmēt, jo nav lēmumu pieņēmējs, vai arī rakstot vēstuli augstākajām valsts amatpersonām, ko cilvēks motivēts darīt tikai ļoti kritiskā situācijā. Pārējos gadījumos iedzīvotāju vērtējumi un redzējums par efektīvāku rīcību paliek noklusēti un neapmierinātība akumulējas negatīvā vērtējumā par valsts pārvaldi kopumā.
Kā birokrātisko «futbolu» padarīt par rezultatīvu, valsts pārvaldi - efektīvu un klientorientētu? To var izdarīt tikai ciešā valsts pārvaldes un sabiedrības sadarbībā! Lai veidotu sadarbības kultūru un nostiprinātu uz klientiem orientētus izpratnes un darba principus ikvienā valsts pārvaldes eksperta darbībā, jāveido abām pusēm ērti sadarbības mehānismi. Mūsdienu tehnoloģiju attīstība paver iespējas dažādiem digitāliem risinājumiem. Vairāk nekā gadu pilotprojekta veidā Valsts kanceleja aicinājusi sūtīt iedzīvotājus, uzņēmējus un nevalstiskās organizācijas priekšlikumus administratīvā sloga mazināšanai, kā rezultātā ir rasts daudz būtisku risinājumu iedzīvotāju aprakstītajām problēmām. Piemēram, samazinot obligāto pārbaužu skaitu cilvēkiem ar smagiem veselības traucējumiem, novēršot absurdu prasību par tukšu kvīšu grāmatiņu sniegšanu, kā arī apkopojot sabiedrības priekšlikumus plašāku reformu īstenošanā, piemēram, par publiskā iepirkuma procesu un ES fondu projektu izstrādē un īstenošanā.
Kopš novembra ikviena rīcībā ir pieejama vietne www.mazinamslogu.gov.lv un mobilā aplikācija Futbols, ar kuras palīdzību iedzīvotāji var novērtēt saņemto valsts pakalpojumu kvalitāti, informēt par novērotajiem un pieredzētajiem problēmjautājumiem, kā arī uzzināt par valsts iestāžu paveikto, lai rastu risinājumu. Mobilā aplikācija nodrošinās arī vērtīgu informāciju par iestāžu atrašanās vietām, to darba laikiem un kontaktinformāciju.
Būtiski izprast, ka valsts pārvaldes efektivitāte un birokrātijas mazināšana nevar būt risināma kampaņveidīgi - tikai ekonomiskās krīzes apstākļos vai sabiedrības skaļas prasības rezultātā. Administratīvā sloga mazināšana un procesu efektivizācija ir pastāvīga valsts iestāžu atbildība, nodrošinot nemitīgu un kritisku savas darbības pārvērtēšanu ciešā sadarbībā ar sabiedrību.
*Valsts kancelejas direktora vietniece valsts pārvaldes komunikācijas jautājumos