Latvijas noturīgākās un mainīgākās rokgrupas Dzelzs vilks un klezmera mūzikas ansambļa _Forshpil_ albumā _Borsh_ ebrejiskais vijīgums un latviskais skarbums top par vienu veselumu, uzburot jaunu, draudzīgāku pasaules kopainu.
Pirmo reizi satikušies 2007.gada festivālā, Dzelzs vilks un Forshpil pēc diviem gadiem ierakstījuši albumu, kas būs dzīvotspējīgs neatkarīgi no gadsimta, laika apstākļiem un ierakstu industrijas attīstības tendencēm. Savdabīgi apvienojot aptuveni XV gs. radušās klezmera mūzikai raksturīgās melodijas ar latviešu tautasdziesmu apdarēm, abu apvienību dalībniekiem izdevies sintezēt jaunu subžanru, kas grūti padodas definīcijām, tomēr tajā pašā laikā ir tīrs, patiess un svaigs. Līdzīgi var raksturot Valta Pūces Etnogrāfiskā orķestra un gruzīnu grupas The Shin veikumu, bet par tā kvalitātēm - citreiz, Saplūšanā II.
Pasaules stabilitātei
Grupa Dzelzs vilks pastāvēšanas laikā izdzīvojusi vairākus periodus - pirmsākumos mūziķi nikni klieguši par mirušām kaijām, vēlāk drūmi un kaislīgi apdziedājuši sievietes, pēdējos gados agrāk tik skarbie viņi raduši savādāku kontekstu izjūtu paušanai, radot folkmūzikas interpretācijas, kā arī pievēršoties teātra izrāžu muzikālai apdarināšanai. Jau albumā Dzelzs vilka teātris, klausoties Dailes teātra aktrises Ievas Ķuzules balsī, varēja manīt, ka grupas mūzikai piestāv sievietes vokāls, taču apvienojumā ar Forshpil vokālistes Aleksandras Lurjes balsi tā iegūst pilnīgi jaunu, netveramu dimensiju. Savdabīgais līdzsvars, kur robusto Jura Kaukuļa dziedājumu apvij A.Lurjes intonatīvi nazālais tembrs, atgādina par pretmetiem, kas veido pasauli - sievišķais un vīrišķais, gaisma un tumsa, iņ un jaņ…
Atvērti un mainīgi
Borsh īpatnējais un drosmīgais skanējums nav izdomāts no jauna, lai cik revolucionārs šķistu mēģinājums apvienot divas muzikālas pasaules. Klezmera mūzika, lai arī senām saknēm, ir viena no atvērtākajām dažādām ietekmēm - ASV klezmers bieži vien tiek spēlēts ar džeza elementiem, ir mūziķi, kuri nekautrējas klezmeru apvienot ar hiphopu. Galu galā, kāpēc gan ne - pats žanra nosaukums pieļauj absolūtu dažādību, etimoloģiski tā izcelsme meklējama senebreju valodā, kur k'li - mūzika un zemer - instruments. Turklāt sākotnēji tas radies, apvienojot kantoru dziedājumus, ebreju lūgšanu melodijas un danču mūziku. Ja pirmsākumos klezmers skanējis Dienvideiropā, tagad tā izplatība aptver visu pasauli. Forshpil (Priekšspēle) gan ir vienīgais klezmera mūzikas ansamblis Latvijā, taču pasaulē tas ir ļoti populārs žanrs. Piemēram, Ņujorkas grupa Klezmatics saņēmusi arī Grammy mūsdienu pasaules mūzikas kategorijā.
Albums Borsh nominēts Latvijas mūzikas ierakstu Gada balvai kategorijā Labākais alternatīvās mūzikas albums, kur sacentīsies ar četriem konkurentiem - Satellites LV, Imanta Dakša, Astro'n'out un Tribes of the City diskiem.