Bordāna kungs ļoti bravūrīgi pieteica savu darbošanos Tieslietu ministrijā (TM), tika pieteiktas daudzas reformas: tiesnešu, šķīrējtiesnešu, maksātnespējas administratoru jomā. Tomēr nespēju nosaukt nevienu viņa īstenoto reformu. Ja nu vienīgi Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieka Puķīša atbrīvošanu no amata, lai gan tādu lēmumu pieņemtu ikviens kaut cik saprātīgi domājošs cilvēks.
Turklāt atsevišķos jautājumos Bordāna kungs ir rīkojies pat pretvalstiski. Piemēram, atbalstot Latvijas pilsoņa izdošanu ASV laikā, kad Latvijas pārstāvji Eiropas Cilvēktiesību tiesā - Ārlietu ministrija - tam iebilda. Arī Rīgas apgabaltiesas priekšsēdētāja konkurss bija pilnībā diskreditēts, sākot jau ar ministra vienpersoniski ieceltiem «saviem» komisijas locekļiem, beidzot ar lēmumiem, kas pieņemti slepenajos balsojumos.
Savukārt Bordāna pieteiktā šķīrējtiesu reforma faktiski ļautu šajā jomā palikt vienīgi divām - Komercbanku asociācijas šķīrējtiesai, kurā pats Bordāns iepriekš ir strādājis par šķīrējtiesnesi, un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras šķīrējtiesai, kuras padomes priekšsēdētājs ir Ziedonis Ūdris. Viņam ministrs vēl nesen deva izcilu iespēju piedalīties TM iepirkumā, lai piedāvātu «savu» Olaines cietuma būvniecību par 50 miljoniem latu.
Visbeidzot - maksātnespējas administratoru lauciņā turpina valdīt visatļautība. Tā būtu jāsakārto, taču ne ar Bordāna kunga piedāvātajām metodēm. Lai sakārtotu šo jomu, būtu jāpalielina valsts uzraudzība pār šīs profesijas pārstāvjiem vai arī jāatgriežas pie modeļa, kad administratoru funkcijas pilda tikai un vienīgi zvērinātie advokāti.
Kā prognozējat Brokas darba prioritātes un kvalitāti?
Baiba Broka ir cienījama kandidāte. Secinājumus pār viņas darba prioritātēm mēs varēsim izdarīt pēc pāris mēnešiem. Vienīgais, ko patlaban Brokas kundze ir paziņojusi, - apņemšanos sakārtot būvniecības nozari.
Lai arī būvniecība ir Ekonomikas ministrijas kompetencē, Tieslietu ministrija var dot tam savu ieguldījumu. Nepārprotami viņai ir jāturpina risināt vairākus problēmjautājumus, un īpaša nozīme būs viņas pozīcijai tieši maksātnespējas administratoru darbības sakārtošanā. Kā prioritāri virzieni Tieslietu sistēmā būtu jānosauc cilvēktiesības, dalītā īpašuma problēmu risinājumi un tiesu efektivitāte.
Mums ir jauna valdība, bet tās uzstādījumos nepamanīju kā problēmu daudzos specdienestus Latvijā?
Jau 2012. gadā es pieteicu reformu šajā jomā, un pašreiz notiek darbs pie Operatīvās darbības likuma pilnveides Saeimā. Diemžēl diskusija par demokrātiskāku valsti, specdienestu varas lielāku kontroli un cilvēktiesību ievērošanu ir iestrēgusi. Un tam pamatā ir tieši šo dienestu lobijs un ietekme.
Pašreizējā kārtība acīmredzot ir izdevīga un valdošajam vairākumam pieņemama. Trūkst finansējuma, zināšanu, un ir arī milzīga nevēlēšanās aizsargāt demokrātijas institūtus. Izskatās, ka izmaiņas varētu sekot vien pēc vairākiem šogad gaidāmiem Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumiem, saskaņā ar kuriem valsts būs spiesta izmaksāt kompensācijas.
Nesen publiski visnotaļ kritiski novērtējāt praksi, ka iestādes tērē naudu juridisko konsultāciju ārpakalpojumiem, lai gan pašās ir juristu komandas.
Kad likumā iestrādāja iespēju iepirkt pakalpojumus (tostarp par juridiskiem pakalpojumiem), kas skar specifisku zināšanu neesamību ministrijas darbinieku rindās, šādas situācijas bija mērāmas kā atsevišķi gadījumi. Vairāku gadu gājumā šīs vienreizējās vajadzības kļuva par neatņemamu sistēmas sastāvdaļu, kuru izmanto ļaunprātīgi. Iepirkumi tiek veikti, lai vienkārši aizietu uz tiesu vai, piemēram, Bordāna vadītajā ministrijā iepirktu likumprojekta priekšlikumu izstrādi iesniegšanai Saeimā.
Ministrijas faktiski nodod daļu no savām pilnvarām privātajam sektoram, par to tam vēl piemaksājot pēc kritērijiem, kuru patiesībā nav. Ja ierēdņi paši nav spējīgi veikt darbu, rodas jautājums, vai šādi darbinieki vispār ir vajadzīgi. Ja ir trūkumi sistēmā, tie jārisina pēc būtības.
Kā šajā sakarā vērtējat Prudentia darbību?
Prudentia ir Latvijas valsts budžetam piesūkusies ērce, kuru pirmo reizi piesaistīja ZZS. Tās pakalpojumus izmanto arī Vienotība un RP. Veiksmes stāsts ir vienkāršs - saikne ar varu un tuvība atsevišķiem politiķiem, īpaši Vienotības rindās. Nu jau mums ir arī iespēja novērtēt viņu darbu rezultātu - Liepājas metalurga, AirBaltic lietās. Prudentia pat pamanās konsultēt valsts kapitālsabiedrības elektroenerģijas iepirkumos no valstij piederošā Latvenergo. Vai tie ir rezultatīvi? Šķiet, arī jauno koalīciju un valdību tas īpaši neuztrauc, galvenais, lai tiek apmaksāti prāvie rēķini.