Ar 900 statistikai par maz
IPad ir planšetdators - ierīce, kas pēc darbības principiem būtu ierindojama starp viedtālruni un portatīvo datoru. Interese par šādām ierīcēm pēdējā laikā pieaugot, taču pārdoto iekārtu skaits neesot tik liels, lai to vispār būtu iespējams uzskatīt par statistiku, - mēneša laikā, kopš tirdzniecībā pieejams iPad3, kas ir Apple ražotā planšetdatora trešā versija, pārdotas aptuveni 900 šādas vienības, stāsta Hardijs Sametis, Apple produktu līnijas vadītājs uzņēmumā Capital. Viņš norāda, ka līdzšinējā cilvēku iecienītākā izvēle no iPad2 bijusi melna ietvara versija ar mobilo sakaru operatoru nodrošinātu interneta pieslēgumu un 64 Gb atmiņu.
Capital pārstāvis uzsver, ka Apple esot «ārkārtīgi efektīvs» uzņēmums, produktu ceļš līdz patērētājiem esot ļoti īss. To varot novērot arī Latvijā - katras atjaunotas iPad versijas klajā nākšanas laika atšķirība starp valstīm esot sarukusi no vairākiem mēnešiem līdz dažām nedēļām. Līdzīgas atsauksmes sniedz arī iDeal veikala pārstāvis Pēteris Celms. Viņš norāda: «Pirms dažiem mēnešiem, kad tirdzniecībā parādījās iPad 3. paaudzes planšetes, domājām, pārdošanas tendences nebūs tik spilgtas kā 2. iPad tirdzniecības laikā, tomēr, par spīti visam, jaunā iPad tirdzniecības apjoms salīdzinoši ir pieaudzis par gandrīz 100%.»
Iespējas lielas, risks arī
Iespējas nopirkt planšetdatorus ir samērā plašas - Apple ražotie iegādājami oficiālajās to pārdošanas vietās - iDeal, Capital -, savukārt citu ražojumi - mobilo telefonu un datortehnikas veikalos. Līdztekus tam gan vienus, gan otrus, kā lietotus, tā jaunus var iegādāties, izmantojot sludinājumus. Tajos planšetdatoru cenas svārstās no 45-120 latiem par mazāk pazīstamu uzņēmumu produktiem līdz 350-500 latiem par it kā jaunu iPad3. Jāpiebilst, ka abos populārākajos sludinājumu portālos ss.lv un zip.lv planšetdatoriem nav atsevišķas sadaļas. Tie meklējami datortehnikas kategorijā un parasti atrodami pie plaukstdatoriem. Taču planšetdatora pirkšana, izmantojot sludinājumus, saistās ar zināmiem riskiem - vispirms jau konsultāciju un garantiju neesamību. Pastāv arī risks, ka iekārotais planšetdators var nebūt tas, par ko tiek uzdots. «Bieži sastopami arī viltojumi, kas ārēji izskatās ļoti līdzīgi, taču iekšā var atrast nepatīkamus pārsteigumus,» skaidro iDeal veikala vadītājs Pēteris Celms. Viņš uzsver, ka šādu ierīču pirkšana ar sludinājumu palīdzību atšķirībā no pirkšanas veikalā varot nozīmēt vadīšanos pēc informācijas, kas cilvēku var maldināt.
Šādi gadījumi parasti nonāk Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) kompetencē, taču centra pārstāve Ilze Žunde laikrakstam Diena norāda, ka kopš 2011. gada sākuma par planšetdatoriem saņemtas tikai divas sūdzības. Papildus tam uzzinu, ka PTAC uzskaitē planšetdatoriem nav atsevišķas kategorijas, sūdzību statistika tiek iekļauta datortehnikas sadaļā.
Pusmilimetru nepamanīs
«Izvēlējos alternatīvu iPad. Pēc parametriem bija tobrīd ātrākais tirgū, bet es biju iedomājies, ka ar planšeti varēs aizstāt laptopu. Diemžēl vīlos,» tā par iegādātu un uzreiz pārdotu planšetdatoru stāsta Jānis. «Planšete ir daudz lēnāka, nav iespējams ātri un ērti rakstīt, lai arī manam modelim līdzi nāca klaviatūra. Peles izmantošana apgrūtinoša. Android vide nav ērti savienojama ar Windows, kas man mājās,» viņš papildina.
«Izņemot no rūpnīcas iepakojuma, jaunais iPad ne ar ko būtiski neatšķiras no iepriekšējā. Tas pats ārējais izmērs, tas pats noformējums. Vai lietotājs pamanīs, ka jaunais modelis ir pusmilimetru biezāks? Diezin vai. Vai pamanīs, ka tas ir par 51 gramu smagāks par iepriekšējo modeli? Ne visi, bet daži lietotāji to sajutīs. Toties, ieslēdzot ekrānu, ja vien cilvēks nav gandrīz akls, ikviens saskatīs milzīgu atšķirību attēla asumā!» tā blogā macpasaule.lv par jaunāko iPad raksta Guntis.
Fotografēt - absurds
Viedokļi par planšetdatoriem un cilvēku pieredze atšķiras - vieni tos sauc par datortehnikas lielāko sasniegumu, citi neuzskata, ka planšetdatori būtu kas revolucionārs. Daļu no abiem viedokļiem pauž pieredzējušais tehnoloģiju nozares žurnālists Juris Kaža - viņš uzskata, ka iPad ir «uzvarējis tirgus cīņu» ar to vien, ka ir pirmais, taču neuzskata, ka šis produkts ienestu kādus dramatiskus datortehnoloģiju uzlabojumus. Viņa personīgie novērojumi dažādās konferencēs un pasākumos gan liecinot, ka šo ierīču lietotāju skaitam ir tendence pieaugt.
Fotografēšanu, izmantojot iPad, viņš uzskata par absurdu, savukārt attēla izšķirtspēju pieticīgi nosauc par apmierinošu, lai gan piebilst, ka tā tiešām esot gana detalizēta. Lūgts prognozēt šo ierīču tirgus attīstību, J. Kaža uzsver, ka tā jāuzlūko, nošķirot vietējo tirgu no tirgus kopumā. Viņaprāt, kopumā tirgus augs strauji, taču vietējā tirgus attīstību lielā mērā noteiks produkta cenas samērība ar Eiropu, proti, tas, vai šādu ierīci nav izdevīgāk nopirkt kāda ārzemju brauciena laikā. Viņš gan uzreiz piebilst, ka, neskatoties uz to, iPad būs dominējošais tirgus produkts «vēl ilgi un dikti».