Aviācijas eksperts Tālis Linkaits Dienai uzsver, «no nodokļu maksātāju viedokļa raugoties, uzstādījums airBaltic strādāt ar peļņu ir pamatots, jo tas nozīmē lielākus ieņēmumus valsts budžetā gan samaksāto nodokļu, gan dividenžu veidā». Turklāt jāatceras, ka airBaltic darbojas konkurences apstākļos, un valstij - saskaņā ar Eiropas Komisijas (EK) regulējumu - iespējas sniegt atbalstu nacionālajai aviokompānijai ir ierobežotas. Pašlaik EK izmeklē iespējami neatļautu valsts atbalstu airBaltic, un eksperti prognozē, ka iznākums diezin vai būs Latvijai labvēlīgs. T. Linkaits norāda, ka prasība strādāt ar peļņu nozīmē mazāku pretimnākšanu klientiem, kas ilgtermiņā var kaitēt kompānijas tēlam. Eksperts arī uzsver, ka tik zemu aviobiļešu cenu, kādas bija vēl pirms gadiem pieciem, vismaz tuvākajā nākotnē vairs nebūs.
Analizējot kompānijas mārketinga stratēģiju, eksperts to dēvē par jauktu: proti, airBaltic kombinē pilna servisa aviokompānijas pakalpojumus ar zemo cenu aviolīniju principiem. Salīdzinot ar daudzām zemo cenu aviokompānijām, airBaltic lielākais pluss ir, ka tā lido uz lidostām, kas paredzētas pilna servisa aviokompānijām, turklāt tādos laikos, lai klientiem būtu ērti nokļūt pilsētas centrā.
Cenu starpība pat 500 eiro
Savukārt no zemo cenu aviolīnijām airBaltic pārņēmusi to, ka vairākus pakalpojumus, kas, piemēram, Lufthansai vai British Airways būtu bez maksas, piedāvā par maksu.
AirBaltic korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags Dienai norāda, ka aviokompānijas galvenā inovācija ir pasažieriem piedāvātie pieci biļešu veidi: nemaināma ekonomiskās klases biļete, kur par bagāžu jāpiemaksā; par maksu maināma biļete ar vienu reģistrētu somu; bez maksas maināma biļete ar vienu reģistrētu somu; kā arī divas biznesa klases biļetes. Līdz ar to katrs pasažieris var izvēlēties to variantu, kas viņam šķiet piemērotāks gan cenas, gan servisa ziņā. Protams, vislētākā biļete ir arī ar viszemāko pievienoto vērtību - tā nav maināma un par bagāžu ir papildus jāmaksā.
Kā Diena pārliecinājās airBaltic mājaslapā, atšķirība starp vislētāko un visdārgāko biļeti var būt pat 500 eiro. Savukārt starpība starp nemaināmo ekonomiskās klases biļeti un par maksu maināmo biļeti ar vienu reģistrētu bagāžas vienību ir 134 eiro.
Ja salīdzina airBaltic piedāvāto servisu lidojuma laikā ar citām vidēja līmeņa aviokompānijām, tad jāteic, ka mūsu lidsabiedrība nepiedāvā bezmaksas ēdienus un dzērienus, pat ne ūdeni. J. Vanags skaidro, ka tirdzniecība «uz borta» ies plašumā, jo no tās gūtie ienākumi ļauj nodrošināt zemākas biļešu cenas, kas ir viena no kompānijas prioritātēm, un piebilst: «Ja kāds pasažieris vēlēsies ūdens glāzi bez maksas, tā netiks liegta. Taču mēs ūdeni vairumā vēlamies tirgot, jo ieņēmumi no tirdzniecības ļauj nodrošināt zemākas biļešu cenas.»
Sāpīgā reisu maiņa
Viena no pasažieru lielākajām sāpēm saistīta ar reisu mainīšanu un atcelšanu. Latvijas vērienīgākajā ceļojumu forumā Ceļakaja.lv ir pat atsevišķa sadaļa ar nosaukumu «AirBaltic hroniski maina lidojumu laikus un atceļ reisus». Laika posmā no 2012. gada oktobra līdz vakardienai sadaļā ir 367 ieraksti, kur cilvēki sūdzas tieši par šo problēmu.
Šā gada sākumā veikts šāds ieraksts: «Mana pēdējā jautrība ar airBaltic (BT) bija novembrī: nedēļu pirms lidojuma tika nopirktas biļetes uz Stambulu, un trīs dienas pirms lidojuma BT atcēla reisus uz Stambulu trešdienās... rezultātā nācās lidot caur Frankfurti un Minheni, lai laicīgi nokļūtu galamērķī.» Un tas ir tikai viens no piemēriem.
Te gan jāuzsver, Eiropas Savienības regulas nosaka, ka šādos gadījumos aviokompānijām ir vai nu jāpiedāvā citi reisi, vai jāatmaksā biļetes cena. Abi gadījumi, protams, pasažierim rada sarežģījumus, īpaši, ja tiešie reisi tiek aizstāti ar savienotajiem. Ja savienotie reisi iekļauj nakšņošanu, tad aviokompānija apmaksā arī viesnīcu izmaksas. Par to arī liecina viens no šā gada ierakstiem Ceļakaja.lv: «BT bez ierunām piekrita kompensēt viesnīcas izdevumus par lieko nakti, kas būs jāpavada Londonā dēļ BT atceltā lidojuma.»
J. Vanags skaidro, ka kompānija dara visu iespējamo, lai reisi nebūtu jāatceļ un laiki jāmaina. «Aviobiznesā ir divas sezonas: ziemas un vasaras. Katrai no sezonām ir savs grafiks, kurš ne vienmēr līdz pēdējam ir precīzi zināms. Taču aviobiļetes var iegādāties jau 12 mēnešus iepriekš. Līdz ar to iespējamas korekcijas. Tāpat var būt kādas tehniskas problēmas vai nepiemēroti laika apstākļi.» J. Vanags arī ieteic, ja jālido ar pārsēšanos, pirkt savienotos reisus, jo tad jebkurā gadījumā aviokompānija parūpēsies par pasažieru nogādāšanu galapunktā.
Jāatgādina, ka Diena jau rakstīja, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs lūdza Ģenerālprokuratūrai sākt kriminālvajāšanu pret bijušo airBaltic vadītāju Bertoltu Fliku, un pārmetumi B. Flikam ir saistīti arī ar atceltajiem reisiem laikā, kad viņš vadīja Latvijas nacionālo lidsabiedrību.
Pasažieru pieredze
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidents Gundars Strautmanis Dienai stāsta, ka gadā vismaz 50 reižu izmanto airBaltic pakalpojumus, un norāda: «Lai gan lidoju bieži, tomēr man nav gadījies, ka atceļ reisus vai izmaina laikus. Arī cenu politiku uzskatu par visnotaļ saprātīgu, lai gan tā nav agresīva. Vērtējot cenas un kvalitātes attiecības, jāteic, ka tās ir atbilstošas.»
Ierēdne Maija, kura bieži darba jautājumos lido ar airBaltic, Dienai gan teic, ka piedzīvojusi reisu maiņu, un tas nav bijis patīkami. «Pēdējā reizē pasažieri jau bija iekāpuši lidmašīnā, kad paziņoja, ka tai ir tehniskas problēmas. Par nākamo reisu skaidrība bija tikai pēc trim stundām. Ar piedāvāto servisu esmu apmierināta, jo lidmašīnu uztveru kā autobusu gaisā, līdz ar to neko daudz no tā negaidu. Kad pati pērku biļetes privātiem ceļojumiem, vispirms nočekoju vienoto Skyscanner meklētāju. Ir gadījies, ka tas piedāvā lētākus lidojumus nekā airBaltic. Tiesa gan, tie ir savienotie reisi, nevis tiešie. Ja cenu starpība nepārsniedz 100 eiro, tad tomēr izvēlos tiešo reisu, ko nodrošina airBaltic.» Maija norāda, ka pretēji kritikai, kas pavīdējusi sociālajos tīklos, viņa atzinīgi vērtē Briseles reisus, kas ir agri no rīta un vēlu vakarā, līdz ar to dienas laikā var pagūt nokārtot darba lietas un atgriezties Rīgā.