Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +16 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 27. septembris
Ilgonis, Ādolfs

Dienas gada balva kultūrā

Kultūra nevar izbeigties, jo «nesatrūd tikai gars», kā teicis rakstnieks Roalds Dobrovenskis.

Un, ja pastāv kultūra, pastāv arī Dienas gada balva kultūrā. Turpinot laikraksta Diena tradīciju kopš 2001. gada, turpinām atrast Latvijas kultūras dzīvē «kvalitatīvus un pārsteidzošus» mākslas faktus, piekrītot Dienas galvenā redaktora Gunta Bojāra DGBK desmitgades ceremonijā teiktajam: «Radošuma eksplozivitāte, ko dod kultūra, ir spēcīgāka par jebkuru atomelektrostaciju.»

DGBK žūrija šogad strādās nedaudz mainītā un papildinātā sastāvā: kinokritiķe Dita Rietuma, muzikoloģe Inese Lūsiņa, teātra un kino kritiķis Normunds Naumanis, pielikuma Kultūras Diena redaktore Undīne Adamaite, Dienas žurnālists un rakstnieks Osvalds Zebris. Ekspertiem - mākslas zinātniekam Eduardam Kļaviņam un mākslas kritiķim Vilnim Vējam - pievienojusies teātra kritiķe Henrieta Verhoustinska.

Par DGBK 1. pusgada nominantiem klausieties arī Kultūras rondo 6. jūlijā plkst. 11.05.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

14 intervijās ar latviešu rakstniecības darba cilvēkiem rakstniecei Gundegai Repšei izdevies tikt pie atbildēm tālu ārpus kultūrnorišu telpas. No rakstnieka atbildības un literatūras lomas demokrātijā līdz valsts pastāvēšanas pamatiem. Obligāta literatūra Latvijas politiskās darba kārtības veidotājiem.

Bez nosaukuma

Vērienīga, emocionāli pamatota objektu un instalāciju kompozīcija, kurā atklājas gan kritiski rotaļīga un nostalģiska tradicionālo reliģisko apsolījumu un procedūru apcere, gan iespaidīga kosmiskas metafizikas simbolika.

Bez nosaukuma

Mākslinieka individuālā ekspresionisma krāšņs izvērsums daudzveidīgu kompozīciju, mērogu, formātu, motīvu, triepienu un līniju variācijās.

Bez nosaukuma

Izrāde ir režisora autordarbs ik mazākajā sīkumā. Jaucot skatītājiem galvu, kurš te ir uzbrucējs, izmantotājs un upuris, Nastavševs un viņa aktieri gladiatoru cīņai līdzīgajās vīrieša un sievietes attiecībās divu soļu attālumā no skatītāja drosmīgi demonstrē nežēlīgu un vardarbīgu seksualitāti patiesībā trauslu cilvēku starpā.

Bez nosaukuma

Latvijā pirmo reizi tapis darbs, kurš jaudīgi, pat ar šoka elementiem (dāsna nenormatīvā leksika, varone - hameleons, apzināta provokācija kā darba metode) piedāvā ielūkoties ne tikai savdabīgās Purva Intas dzīvē, bet aicina domāt par tā dēvētā dokumentālā kino manipulatīvo dabu, kas bieži jau robežojas ar mākslinieku/autoru morālu bezatbildību savu izpētes objektu - cilvēku - priekšā. Godīga filma par mākslas divdabību.

Bez nosaukuma

Pazīstamā grāmatu grafiķa personālizstāde ievietojama retumu kategorijā - gan mākslinieka līdzšinējās daiļrades kontekstā, gan izvēlētā žanra, skaidrās domas un perfektās formas dēļ.

Bez nosaukuma

Pārsteidz jaunā režisora Karapetjana «absolūtā dzirde» kinematogrāfisko vērtību - atmosfēriska kadra, aktierspēles un dialogu nesamākslota «dabiskuma», montāžas ritma perfekcijas - realizēšanā. Kaut arī sabiedrības labklājīgā vairākuma nepamanīto margināļu (asociālo krieviski runājošo dzīves pasažieru) tēmas apspēle ir pašpietiekama un nav novitāte pasaules kino, Latvijā filma ideāli nostrādā kā mūsu sabiedrības «tolerances» līmeņa mērvienība.

Bez nosaukuma

Kuratores Irēnas Bužinskas taktiski veidotā izstāde, ko pavadīja Intas Rukas un Andreja Granta sakārtots izdevums, iezīmēja izcilā fotogrāfa vietu mūsu kultūras apziņā ne tikai fakta, bet arī spēcīgas klātbūtnes veidā - īpaši uzsverot saistību ar sava laika estētiskajiem strāvojumiem un ietekmi uz mūsdienu fotogrāfiju.

Bez nosaukuma

Ideāli strukturēta dokumentāla anekdote par latviešu mūslaiku mītiem - kā pauguru un pakalniņu zemē mēs lepojamies ar sevi kā dižu slēpotāju tautu. Asociācija ar latvjiem kā dziedātājtautu himniski «ierāmē» šo formā kompakto īsfilmu, kurā nav nekā lieka un kurā dominējošā kinovērojuma intonācija ir labdabīgi mīļa skepse. Tieši šī attieksme ir retums mākslā.

Bez nosaukuma

Izsmalcināti iedarbīgs lakonisku apjomu plastikas un ornamentālu virsmu savienojums, kura tehnoloģiski virtuozā keramiskās akmens masas apstrāde ļāva māksliniekam saistīt augstvērtīgu abstraktu formu estētiku ar brīvās dabas mikrostruktūrām. Smalki režģotās akmens masas skulptūras uzdeva rosinošus jautājumus par dekora vietu laikmetīgās mākslas kontekstā un par keramikas iespējām veidot nekonkrētus, bet suģestējošus tēlus.

Bez nosaukuma

Viņpus kategorijām «dziļa»/«augstā» literatūra, jo Sarkano bērnu gadījumā mums ir darīšana ar ekspresīvu izaicinājumu cilvēcīgumam, cilvēka pamatu pamatiem. Un šajā pārbaudījumā ir daudz kritušo, un daži, kas spītīgi kuļas sprīdi virs ūdens. Trāpīgā valoda un dialogu iepludināšana tekstā rada papildu fonu, ēnojumu. Spoži.

Bez nosaukuma

Fundamentāls un aizraujoši uzrakstīts pētījums ar plašu kontekstu un pārsteidzošiem, jauniem faktiem par Latvijas mūzikas ievērojamajām personībām un viņu rīcību sarežģītajā vēsturiskajā laikā.

Bez nosaukuma

Turpinot Latvijai nozīmīgo Otrā pasaules kara un pēckara laika atmiņu dokumentēšanu spilgtos kultūrfaktos (Viļa Daudziņa Vectēvs, Ata Klimoviča Personiskā Latvija, Valentīnas Freimanes Ardievu Atlantīda u. c.), apgāds Mansards sarūpējis jaunus pirmavotus turpmākiem pētījumiem - latviešu karavīru atmiņu stāstus 1. personā divos apjomīgos izdevumos. Veras Kacenas dokumentālais atmiņu romāns un sešas karavīru dienasgrāmatas - pārliecinoša atkāpšanās no t. s. ģenerāļu rakstītās Otrā pasaules kara vēstures.

Bez nosaukuma

«Zini, visas Tavas vēstules ir kā krāšņi stāsti un esejas, kur Jāņa Streiča dinamiskais intelekts apskaujas ar dzīvi, cilvēku un pasauli redzīgajām jūtām,» 1991. gadā vēstulē Jānim Streičam raksta Jānis Klīdzējs. Sirsnīga, aizkustinošu emociju pilna literatūra, kur Jāņa Streiča dienasgrāmata, tapusi Latvijai un kinorežisoram tik nozīmīgā laikā, kļūst arī par lasītāja dienasgrāmatu.

Bez nosaukuma

Artura Hansona izsmeļošie komentāri (daļa no tiem balstīti paša Dzintara Soduma rakstītajos skaidrojumos) kļūst par atslēgu, «ceļaspieķi» lasītājam uz Džoisa Ulisu, palīdz tulkot šo Dzintara Soduma mūža darbu, kurā viņš tulkojis gan angļu valodu, gan «rakstnieka gribu». To skaits, kas izlasīs līdz galam Ulisu, pateicoties šim izdevumam, noteikti pieaugs.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?