Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Divi atšķirīgi dzimumi vienā skolā un klasē

Vīrieši no Marsa, sievietes no Veneras? Abu dzimumu atšķirības un no tām izrietošā dažādība rīcībā, uzvedībā, domāšanā ir bieži apspriesta tēma, sākot no žurnāliem, beidzot ar nopietniem pētījumiem. Arī skolas vidē skolnieku un skolnieču atšķirīgums nosaka dažādas pieejas mācību procesā, vielas uztverē un apguvē utt.

Tomēr Skolas Dienā šoreiz nolēmām palūkoties uz dažiem pieņēmumiem, kas sabiedrībā ir visai dziļi iesakņojušies - gan apzinātā, gan neapzinātā formā -, taču, ļoti iespējams, jau balansē uz stereotipu robežas. To, vai un kāpēc šie pieci pieņēmumi atbilst patiesībai un kā tie dzīvo skolu realitātē, lūdzām komentēt trim speciālistēm - skolas direktorei, skolas psiholoģei un pētniecei, kas strādā ar dzimumu līdztiesības jautājumiem. Galarezultāts, protams, nav viennozīmīgs, tomēr varbūt ļauj paraudzīties mazliet citām acīm uz ierastiem priekšstatiem.

Lai gan ir skaidrs, ka dzimumu atšķirības tiešām atstāj savu iespaidu uz izglītošanās procesu, vienlaikus ir grūti nošķirt dabisku uzvedību no iemācītas. Skolas vidē daudz kas atkarīgs gan no skolotājiem un viņu profesionalitātes, gan no zēnu un meiteņu audzināšanas ģimenē un sabiedrībā. Kā norāda skolas psiholoģe Sanita Paula, ir vērts pievērst uzmanību arī mācību saturam, kur (dažkārt neapzināti) tiek akcentēti viena vai otra dzimuma lomu sadalījumi, stereotipi. Pētījumi arī liecina, ka dzimums ir tikai viens no faktoriem, kas ietekmē sasniegumus dažādos mācību priekšmetos. Ļoti spēcīgs faktors, piemēram, ir arī sociāli ekonomiskais stāvoklis ģimenē.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Fakts

Zēni ES valstīs biežāk nekā meitenes izmanto informācijas un komunikāciju tehnoloģijas izklaidei un «tīmekļa lapu veidošanai», kaut gan citu šo tehnoloģiju lietošanas iemeslu ziņā (piemēram, saziņai, sociālajai tīklošanai, informācijas meklēšanai u. c.) dzimuma noteiktās atšķirības ir nelielas.

Fakts*

Meitenes vidēji lasa vairāk un labprātāk nekā zēni. Augstāki meiteņu sasniegumi lasītprasmē vērojami visās ES valstīs, dažādās vecuma grupās, dažādos pārskata periodos un izglītības programmās. Meitenēm arī ir labāki sasniegumi pārbaudes darbos, kas jāveic esejas veidā, savukārt puišiem ir labāki rezultāti testos ar izvēles jautājumiem.

Fakts

Aptuveni trešdaļā Eiropas izglītības sistēmu meitenēm parasti ir sliktāki sasniegumi matemātikā, taču 4. un 8. klasē vairākumā ES valstu zēniem un meitenēm šajā priekšmetā sasniegumi ir līdzīgi. Augstāki zēnu sasniegumi novērojami vēlākās klasēs. Meitenēm gan parasti ir mazāka ticība savām spējām dabaszinātnēs nekā zēniem. Tomēr dabaszinātnes zēnus un meitenes interesē vienādā mērā, un kopumā zēnu un meiteņu vēlme saistīt turpmāko izglītību vai profesiju ar dabaszinātnēm ir aptuveni vienāda. Tiesa, Vācijā noskaidrots, ka katram dzimumam fizikā interesē atšķirīgas tēmas: meitenes vairāk saista gaisma, skaņa un siltums, zēnus - mehānika, elektrība un radioaktivitāte.

Fakts

Atpalicība mācībās un otrgadība ES valstīs biežāk notiek ar zēniem. Zēni biežāk nekā meitenes priekšlaicīgi pamet skolu, un vairāk meiteņu nekā zēnu pabeidz vidējo izglītību. Meitenēm parasti arī ir labākas atzīmes skolas noslēguma eksāmenos.

Fakts

Meitenēm ir augstāka mācīšanās kultūra, bet zēnu izglītības sasniegumus vairāk ietekmē problēmas, kas saistītas ar sliktāku disciplīnu un uzvedību. Zēnu zemie izglītības sasniegumi tiek saistīti ar viņu kopumā negatīvo attieksmi pret skolu, īpaši ar viņu pasliktinātajām attiecībām ar skolotājiem, nepietiekamo labsajūtu skolā un nevērīgo attieksmi pret mācībām. Tajā pašā laikā pētījumi rāda, ka pat tad, kad skolotāji uzskata, ka viņu izturēšanās pret skolēniem ir vienlīdzīga, viņi tomēr biežāk rāj zēnus, pievērš viņiem lielāku uzmanību, bet skolniecēs vienlaikus rada lielāku atkarību. Skolotāji nereti veicina skolnieču pasivitāti un pakļaušanos, bet skolniekos augstu vērtē neatkarību un individualitāti. Zēniem skolotāji ļauj būt nepaklausīgākiem, jo uzskata, ka tas ir dabiski, un tā paša iemesla dēļ viņi sagaida, ka meitenes sāks «ar mājas dzīvi saistītas» darbības, piemēram, rūpēsies par citiem vai uzkops klasi.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?