Otrā iespēja - nedēļas nogalē doties uz Londonas vēsturisko un finanšu centru Sitiju, lai izbaudītu Sūzanas Filipsas projektu Surround Me. A Song Cycle for the City of London/Ieskauj mani. Dziesmu cikls Londonas Sitijai - tas ir veltījums Sitijas klusumam nedēļas nogalēs, Elizabetes laika Londonas atmosfērai un cilvēka balss nozīmei tajā (daudzus XVI-XVII gadsimta komponistus iedvesmojusi ielu tirgotāju sasaukšanās un madrigāla tradīcija). Ielās starp Sitijas biroju ēkām, baznīcu pagalmos, viduslaiku laukumos un skvēros, zem Londonas tilta skan Džona Doulenda, Orlando Gibonsa, Džona Beneta un viņu laikabiedru mūzika Sūzanas Filipsas vokālajā izpildījumā. Audioizstāde «atvērta» sestdienās un svētdienās plkst. 10-17 līdz 2. janvārim. Karti ar norādījumiem, kur meklēt mākslinieces balsi, var saņemt tūrisma informācijas centrā pie Sv. Paula katedrāles un artangel.org.uk.
Kas notiek zem tilta
Tērnera balva, kas Teita galerijā tiek pasniegta kopš 1984. gada, ir prestižākais apbalvojums Lielbritānijas laikmetīgajā mākslā - uzvarētājs iegūst ne tikai 25 000 sterliņu mārciņu, bet arī publicitāti, kuru nav iespējams nopirkt ne par kādu naudu. Šo prēmiju Sūzana Filipsa pirmdien, 6. decembrī, saņēma par audioinstalāciju Lowlands, kas tika demonstrēta Glāzgovas starptautiskajā mākslas festivālā. Māksliniece trijās versijās iedziedājusi XVI gadsimta skotu tradicionālo dziesmu Lowlands Away - šie ieraksti divas nedēļas tika translēti zem trim tiltiem Sūzanas dzimtajā Glāzgovā. «Man patīk tilti. Skats uz tiltu no augšas ir romantisks, savukārt atmosfēra zem tilta ir absolūti citāda, tumša. Man interesē tas, kas notiek zem tilta,» viņa saka.
Kaut kas ļoti privāts - neprofesionāla dziedāšana - tiek «ievietots» publiskā telpā un kļūst par skaņas skulptūru. Sūzana Filipsa uzskata skaņu par telpisku, arhitektonisku «substanci», kura transformē pašu telpu, turklāt uz skaņu nav iespējams nereaģēt. «Vietas, telpas, atmiņas un klātbūtnes izjūta Sūzanas Filipsas darbos man atgādina tēlnieka Ričarda Seras labākās skulptūras. Sūzanas māksla jums liek aizdomāties par jūsu vietu pasaulē un atver jums jūsu pašu emocijas un pārdzīvojumus,» uzskata britu laikraksta The Guardian mākslas kritiķis Edriens Sērls.
Neredzamais skaistums
Audioinstalācija Lowlands patlaban skatāma - nē, klausāma - Teita galerijā, tā noslēdz četru Tērnera balvas finālistu izstādi. Pirmajā izstāžu telpā - gleznotāja Dekstera Delvuda portreti, kuros konceptuāli netiek atainots pats portretējamais, taču darbi piepildīti ar kodiem un atsaucēm uz mākslas un literatūras vēsturi, aktuāliem sabiedriskiem notikumiem. Otrajā telpā - apvienības The Otolith Group filma un videoinstalācija. Trešajā telpā - Anhelas de la Krusas gleznas, kas izpildītas skulptūras formā. Ceturtā telpa ir gandrīz tukša - koka sols un trīs skandas, kas piestiprinātas zemu pie sienas. No skandām plūst Sūzanas Filipsas balss, no katra skaļruņa vienlaikus - mazliet atšķirīga senās lūgšanu dziesmas Lowlands Away versija. Skaņas telpā krustojas, šķiras un apklust. Šā darba skaistums nav redzams - tikai jūtams.
Māksliniece uzsver, ka viņa nav profesionāla vokāliste, taču viņas dziedājums ir ļoti tuvs britu folkmūzikai. Jaunībā viņa kopā ar māsām dziedājusi baznīcas korī. Sūzana Filipsa sāka apgūt mākslu 23 gadu vecumā, viņa studējusi Dandī un Belfāstā. Jau deviņus gadus māksliniece dzīvo un strādā Berlīnē. Sūzanas Filipsas audioinstalācijas līdz šim tika ierīkotas ēku kāpņu telpās, lielveikalos, promenādēs, kā arī muzejos un galerijās. 1998. gadā viņa a cappella iedziedāja Radiohead, Marianas Feitfulas, Nirvana un The Velvet Underground dziesmas, kuras tika pārraidītas Belfāstas autoostā. 2009. gadā pie ieejas laikmetīgās mākslas muzejā MARCO Spānijas pilsētā Vigo apmeklētājus sagaidīja Sida Bareta dziesma Long Gone Sūzanas Filipsas interpretācijā.