Boils, kurš pēc atkārtotās divu mēnešu Frankenšteina izrāžu triumfa sērijas, kas vēlreiz lika britu kritiķiem kolektīvi elst aiz sajūsmas, ironiski piezīmēja, ka «Olimpisko spēļu atklāšanas šovā mēs gan nevienu līķi neatdzīvināsim». Par pārsteidzošo Frankenšteinu tad arī šoreiz sīkāk.
Boila citi labie darbi
Protams, 1959. gadā dzimušā kinorežisora Denija/Daniela Boila vārds arī Latvijā nav svešs - reiz, jau pasen, viņš bija tas dulnais Mančesteras džeks, kas pasauli pārsteidza ar britu jauno - jauno dusmīgo paaudzes kinomanifestu - Ērvina Velša skandalozā romāna ne mazāk neķītro un talantīgo ekranizāciju Trainspotting jeb Vilcienvakti (1996), kas nu tūkstošiem fanu kļuvusi par kulta filmu, tajā tēlojušos aktierus iecēlusi zvaigžņu kārtā (vismaz par Aivenu Makgregoru, Džoniju Lī Milleru, Īvenu Bremneru, Kelliju Makdonaldi to var teikt droši), pie mums demonstrēti arī citi viņa labie darbi - tirpulīgais krimiķis Naktssargs/Nightwatch (1989), ironiskā paskvila Seklais kaps/Shallow Grave (1994), episkā vīzija par jaunajiem hipijiem ar Leo Di Kaprio un Moby mūziku Pludmale/Beach (2000), radioaktīvā zombijšausmene 28 dienas pēc/28 Days Later (2002) un, protams, Oskariem apbērtais eksotiskais kičs Graustu miljonārs/Slumdog Millionaire (2008), vienīgi perfektā ekstrēmā drāma par klintīs iestrēgušo riteņbraucēju 127 stundas/127 Hours (2010) pēc vietējo kinoizplatītāju nolēmuma par bēdīgi slaveno «mazo komercpotenciālu» mums gājusi secen.
Tieši tāpat, kā jūnija sākumā secen gāja Denija Boila izcilais teātra projekts Frankenšteins/Frankenstein, par kuru, kā smejies, šopavasar runāja visa pasaule un kuru arī varēja demonstrēt Latvijas skatītājiem, kā to jau piekopj ar pasaulslavenu teātru operām un baletiem tā dēvētajām «tiešraidēm» kinoteātros Splendid Palace un Forum Cinemas. Bet nekā - atkal kādam likās «pārāk mazs komercpotenciāls». Kaut gan tieši Frankenšteins būtu spējis kļūt par sezonas hitu - tieši tāpat, kā tas kļuva par trīs mēnešu izpārdotu gabalu Nacionālajā teātrī Londonā, kupli apmeklētu kinoizrādi 6. jūnijā kinoteātros no Ņujorkas, Parīzes, Berlīnes līdz Maskavai un, saprotams, arī mūsu tuvākajiem kaimiņiem «tur, kartē, drusku uz augšu». Jo - panākumiem ir visi nepieciešamie priekšnoteikumi plus pāris «odziņu», kas Frankenšteina reklamēšanu dara jo amizantāku.
Teātris - katrā mājā
Pirmkārt, komentārus neprasa angļu rakstnieces Mērijas Šellijas slavenais romāns - tā ir katra britu skolnieka obligātās literatūras sarakstā atrodamā gotiska šausmu žanra klasika, pēc kuras motīviem Niks Dīrs uzrakstīja lugu (citu starpā - arī lugu kā aktuālās literatūras paraugu apsviedīgie briti knaši iekļāvuši koledžu literatūras stundu analizējamajā vielā).
Otrkārt, Denija Boila izrāde ir kārtējais «ķieģelītis» Anglijā kopš 2009. gada plaši izvērstajā tautas kultūrizglītības programmās Teātris - katrā mājā un Teātris visiem. Šīs programmas ne tikai popularizē teātri visos iedzīvotāju slāņos (valsts sniedz subsīdijas, lai katrā britu teātrī būtu regulāras neticami lētās atlaižu dienas un pat teātris par brīvu), bet speciāli filmē labākās britu izrādes, kuras HD formātā izrādīt starptautiskajā kinoteātru tīklā. Pārlūkojot National Theatre Live četros projekta gados safilmēto izrāžu sarakstu, galva reibst no tās bagātības, kas mums aizšāvusi gar degunu: 17 izrāžu nosaukumi - Ķiršu dārzs, Virtuve, Hamlets, Kļūdu komēdija, Karalis Līrs…
Treškārt, izrāde Frankenšteins, kuras teātra pirmizrāde notika 2011. gada 17. martā, fascinē ne tikai ar tehnisko vērienu, apgaismojumu, kuram pat franču Vogue, žurnāls, kas par teātri neraksta, atvēlējis uzslavas kā «apbrīnojamam gaismas triumfam mākslā», vizuāli iespaidīgo skatuves efektu veidotāju - inženiertehniskā personāla - izdomu (jo stāsts taču ir par to, kā apsēsts zinātnieks Viktors Frankenšteins rada no miroņa «detaļām» jaunu būtni, bet vai dzīvu?), ar populārā britu elektroniskā dueta Underworld nervus kairinošo mūziku, bet galvenokārt ar šā šova veidotāju un izrādes dalībnieku vārdiem un māksliniecisko kvalitāti, ko šie vārdi garantē.
Tie ir režisors Boils un abi galveno lomu tēlotāji - Viktors Frankenšteins un viņa Radījums (The Creature, kā programmiņā) - Trainspotting Sikbojs jeb Slimais - Džonijs Lī Millers un aktieris ar pat angļiem grūti izrunājamo uzvārdu Benedikts Kamberbečs. Ahā - un te, lūk, slēpjas izrādes galvenais āķis! Boila triks - Millers un Kamberbečs spēlēja ABAS lomas, turklāt skatītāji nezināja, kurš būs kurš. Kurš šovakar būs prātu izkūkojušais fanātiskais zinātnieks, ārsts, kas uzņēmies pārcilvēka jeb Dieva funkciju - no nedzīvas dabas (miroņa) radīt dzīvību? Un kurš būs Frankenšteina eksperimenta «upura» - Radījuma lomā? Jo abas lomas vienlaikus sagatavoja abi aktieri. Un abi tika galā ar radītāja-radījuma duālo saspēli briljanti! Šellijas «gotiskie», tumšie, baiļu, izmisuma, pārdrošības, kvēla romantiska izaicinājuma pilnie teksti britu aktierskolas decentajā manierē divu tehniski virtuozu aktieru sniegumā ieguva šekspīrisku mērogu.
Satiekas divi Šerloki Holmsi
Visbeidzot, Latvijas, tāpat kā pārējās pasaules jaunajiem cilvēkiem, ne mazsvarīgs kairinātājs jeb āķis ir arī fakts, ka uz skatuves satikās divi Šerloki Holmsi - Benedikts Kamberbečs, kurš kopā ar savu pelēko tvīda mētelīti iemantoja ārprātīgu popularitāti pēc britu seriāla Sherlock pirmo divu sezonu daļām, un Džonijs Lī Millers, kurš šoruden būs «Kamberbeča vietā», tātad tēlos mūsdienu Šerloku Holmsu - šī paša seriāla amerikāņu versijā. Tikai, atšķirībā no angļu Šerloka, amerikāņu deduktīvajam ģēnijam Votsons būs aziātu meitene.
Tikmēr Facebook turpinās aktīva petīcijas parakstu vākšanas kampaņa, lai Frankenstein teātra versiju, kuru kinoteātru vajadzībām pielāgoja pats izrādes režisors - kinoprofesionālis Denijs Boils, izdotu DVD. Kulta gabals tomēr! Pievienojies arī tu: http://www.facebook.com/pages/Danny-Boyles-Frankenstein-Cumberbatch-Miller-DVD-Petition/108219549261254.