Par pasaules brīvās enciklopēdijas Wikipedia lielāko trūkumu uzskata iespēju publicēt nepārbaudītus faktus. Wikipedia versija latviešu valodā vēsta, ka «Latvijas Gada auto ir jauno automobiļu vērtēšanas konkurss, kuru konkursa organizators Māris Ozoliņš rīko kopš 1997. gada». Tā ir taisnība tikai pa pusei, jo pirmais lokālais Gada auto konkurss patiešām notika 1997. gadā, taču Jauni Auto un iAuto īpašnieks šo pasākumu kūrē tikai kopš pagājušā gada.
Pirmais konkursa organizators bija toreizējais žurnāla Auto galvenais redaktors Atis Jansons, kurš vēl arvien ir žūrijas komisijas priekšsēdētājs. Izņemot vēl vienu vēsturisku faktu, ka šo konkursu ar nelielām atkāpēm allaž atbalstījusi Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācija (tagad jau vienkārši Auto asociācija), pasākums sešpadsmit gados mainījies līdz nepazīšanai.
Lietuvieši gandrīz panākti
Šogad Latvijas Gada auto 2014 konkursam pieteikti 28 automobiļu modeļi. Pēc Eiropas un pasaules gada auto konkursu parauga arī mūsu svarīgākais modelis tiek ievēlēts it kā avansā - ar nākamā gada skaitli, lai uzvarētāji varētu izmantot laurus mārketinga aktivitātēs. Pagājušā gada uzvarētājs VW Golf 7 tos izmantojis pārpārēm, taču jāņem vērā - kompaktklases etalons bez pūlēm ieguva arī Eiropas Gada auto 2013 un Pasaules gada auto 2013 titulu. Šogad uz kroni pretendē jau citi modeļi, kas nonākuši pārdošanā pēc 2012. gada 1. novembra. Globālo konkursa žūriju izvēli uzzināsim ātrākais 4. martā - Ženēvas autoizstādes atklāšanas dienā.
Turpretim Latvijas Gada auto 2014 taps zināms jau 7. decembrī. Ja kādam 28 pretendenti šķiet pamaz, salīdzinājumam varam ieskatīties Lietuvas Gada auto konkursa «starta sarakstā». Vērienīgais un ar prāvu budžetu lutinātais kaimiņvalsts konkurss jau gadiem tiek uzskatīts par labāko Baltijā, un lietuviešu žūrijai būs jāizvēlas starp 35 pretendentiem.
Taisnības labad gan jāteic, ka atkritēji Latvijas konkursā ir. BMW, Mercedes, Porsche, Jaguar Land Rover, Citroen, Seat un dīvainā kārtā arī Dacia pārstāvji izlēmuši savus jaunākos modeļus konkursam neizvirzīt. Tas nedaudz skumdina, toties paver plašākas iespējas citiem. Grūti pateikt, cik balsu lielo apvidus auto nominācijā savāktu varenais Jeep Grand Cherokee, ja tam pretī noliktu jauno Range Rover Sport, un vai vispār atļautos pretendēt uz sportiskākā auto titulu, ja konkursā Latvijā, tāpat kā Lietuvā, piedalītos BMW 420d. Taču šiem viena dīlera pārstāvētajiem modeļiem Rīgā pat nav demoautomašīnu, tāpēc jautājums nav aktuāls.
Atraidīt vai paturēt
Šogad konkurss turpina pērn aizsāktās reformas un uzlabojumus, cenšoties kvantitāti aizstāt ar kvalitāti. Kopš 1997. gada šī bija pirmā reize, kad dažiem pretendentiem pat tika atteikta dalība konkursā nepietiekami apjomīgu jauninājumu dēļ. Par to, vai Mitsubishi ASX, kura vienīgā novitāte ir automātiskā pārnesumkārba, liekams aiz vienas līnijas kopā ar Nissan Micra, izraisījās karstas diskusijas.
Sevišķi tāpēc, ka dažu marku pārstāvji veikli izmantojuši spraugu konkursa noteikumos un pieteikuši ne pārāk jaunus modeļus, taču ar jaunām virsbūvēm vai sporta versijām. Viens no tādiem ir VW Golf Variant. Lai gan Golf jau saņēma galveno godalgu pērn un Variant ir tikai vēl viens virsbūves veids, ne viens vien žūrijas biedrs atzina, ka volfsburgieša gaitas īpašības un konsekvence pārspēj daudzus konkurentus.
Jautājumus rada arī Audi A3 sedans, kura pamatversija piedalījās konkursā pagājušogad. Taču, ja paši vācieši pret to neiebilst un žurnāls Bild pat piešķīris A3 Limousine nomināciju Zelta stūre, turklāt nevis kompakto, bet vidējo premium auto klasē, varam uzskatīt, ka viss ir kārtībā.
Balsot var ikviens
Paralēli Latvijas Gada auto 2014 vēl septiņās nominācijās 7. decembrī tiks paziņoti uzvarētāji. Tajās iespējams izcelties modeļiem, kuri dažādu iemeslu dēļ nevar cerēt uz pašu galveno godalgu. Šīs nominācijas uzliek papildu atbildību žūrijai, kas šogad kļuvusi vēl šaurāka, bez žurnālistiem, autosportistiem un auto nozares speciālistiem atstājot savās rindās tikai divus goda biedrus. Pavirši uzmetot aci pretendentu sarakstam, it kā šķiet skaidrs, kas ir kas. Taču jau priekšbalsojuma rezultāti apliecināja, ka viedokļi ir krasi atšķirīgi, turklāt žūrijas biedri no tiem neatkāpsies, jo sava izvēle būs jāpamato publiski internetā. Lai uzturētu intrigu, nedaudz izmainīta punktu piešķiršanas sistēma fināla balsojumā, arī ņemot piemēru no Eiropas Gada auto konkursa, kur šādas izmaiņas tika ieviestas pirms gada. Taču pat pārsijātā žūrija un noteikumi daļai publikas ļauj uzturēt pārliecību, ka «viņi neko nejēdz». Tad par savu auto visu mēnesi iespējams nobalsot gan Gada auto mājaslapā gadaauto.lv, gan portālā Delfi.