Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +19 °C
Skaidrs
Otrdiena, 24. septembris
Agris, Agrita

Kafija kā piedzīvojums

Par cilvēku, kam ļoti garšo kafija un kurš to bieži bauda, Rolands Boļšakovs (36) kļuva tikai tad, kad sāka strādāt šī aromātiskā dzēriena ražotnē Melnā kafija. Nu jau viņš uzņēmumā kā tirdzniecības un kvalitātes speciālists ir pietiekami ilgi, lai labi pārzinātu gan kafijas ražošanu, gan apiešanos ar klientiem horeca sektorā, kas ir viņa pārziņā.

Tāpat Rolands jau pāris gadu ir uzņēmumā izveidotās Kafijas skolas pasniedzējs. Apguvis baristas prasmes, viņš par kafijas pagatavošanas smalkumiem zina daudz un ir gatavs zināšanās arī padalīties. Interese par kafiju šādā darbā nepārstājot augt. «Kad ir brīvs laiks, aizeju paskatīties, ko jaunu izdevies radīt uzņēmuma laboratorijā, ik pa laikam nogaršoju gan jaunus kafijas veidus, gan tos pašus vecos - garšas izjūta ir jākopj, citādi nogaršotais aizmirstas.»

Vārtījās mazutā

Smaržīgajā kafijas pasaulē Rolands gan nenokļuva uzreiz. Pēc vidusskolas un pēc tēva ieteikuma viņš aizgāja mācīties uz Rīgas Dzelzceļa skolu, kur apguva remontmeistara metinātāja profesiju. Pēc tam vairākus gadus nostrādāja Rīgas TEC 2. «Tas nav gaišs darbs,» Rolands nosmaida. «Tolaik TEC vēl bija mazuta katli, un trubas, kas silda mazutu ar tvaiku, bieži plīsa. Tad nu vajadzēja mazutā vārtīties un metināt. Visādi gāja - ir metināts gan ārā, gan telpās, vietās, kur nevar viegli tikt klāt.» Rolands gan atzīst, ka bijis arī interesanti un patīkami justies noderīgam - redzēt, ka paša sametinātais ikdienā kalpo.

Pirmā saskare ar viesnīcu, restorānu un kafejnīcu profesionālo vidi Rolandam radās, kad viņš piekrita drauga un klasesbiedra uzaicinājumam sākt strādāt SIA Mono - par izlejamā alus iekārtu inženieri. «Iekārtas uzstādījām, regulāri skalojām, taisījām apkopes. Apstaigāju daudzus Vecrīgas pagrabus, bija arī klienti ārpus Rīgas,» Rolands stāsta.

Kad paziņa piedāvāja darbu SIA Simeks, kas tolaik ražoja gan Ķekavas ūdeni, gan Melno kafiju, Rolands uzņēmumā kļuva par kvalitātes pieskatītāju. Vēlāk Simeks kafijas ražotni pārdeva, un nu tā jau vairākus gadus ietilpst zviedru kafijas ražotāja Lᅢᄊfbergs Lila grupā. Te arī sākās Rolanda attiecības ar kafiju. «Man iedeva lielu grāmatu par tās vēsturi, atšķirībām, problēmām, ar kādām sastopas klienti, un teica - mācies!» Viņš atzīst, ka darbā bez jaunu klientu meklēšanas un esošo apkalpošanas joprojām klātesoša ir arī tehniskā puse. «Klienti mēdz zvanīt arī brīvdienās, ja pēkšņi saplīsis kafijas aparāts. Ir pat bijis tā, ka pusvienpadsmitos vakarā pēc Rīgas Dinamo hokeja spēles braucu remontēt, jo horeca sektorā neviens nevar gaidīt līdz pirmdienas rītam, vajag izlabot tūlīt.»

Baudām kofeīnu

Rolands stāsta, ka Lᅢᄊfbergs Lila daudz ieguldījis darbinieku zināšanās - viņš pats izgājis baristu kursus, regulāri dodas uz starptautiskajām izstādēm. Ik pa laikam parādās jauni kafijas veidi, par ko jābūt lietas kursā. Rolands atklāj, ka jaunus horeca klientus pārliecināt par sadarbību nereti izdodas tikai trešajā kafijas degustēšanas reizē, kad tā kārtīgi iegaršojusies, bet esošie klienti novērtē servisu un attieksmi. Lᅢᄊfbergs kafijas ir samērā stipras, tāpēc viesnīcām un restorāniem to pietiek ilgākam laikam. Savukārt zīmols Melnā kafija, kafiju grauzdējot un fasējot tepat uz vietas Latvijā, pielāgots tieši šejienes iedzīvotāju garšas gaumei. «Mums patīk stipra kafija, taču ne tāda, kur stiprums pārvēršas rūgtumā,» Rolands raksturo, bet arī kritizē: «Latvijā kafijas dzeršanas kultūra ir mazliet sabojāta kopš padomju laikiem, kad bija šķīstošās kafijas rūpnīca Liepājā - tad visi zināja vienīgi to, ka kafija jāber krūzē un jāaplej ar ūdeni. Tā tas palicis arī patlaban. Zviedri brīnās, kāpēc mēs tā darām, arī Igaunijā un Lietuvā to dara minimāli. Bet sanāk, lūk, kas - kafiju no krūzes parasti dzeram ilgstošāk, bet krūzē palikušie biezumi pēc brīža vairs neizdala aromātu vai garšu, bet gan kofeīnu - īsta kofeīna bumba! Neizbaudām garšu un aromātu kā pienākas, baudām kofeīnu.» Rolands atklāj, ka pat stiprajā espresso kofeīna ir mazāk nekā krūzē aplietā kafijā.

Kafijas gatavošana pēdējos gados Latvijā kļuvusi ļoti populāra, arī kā dzīvesstila sastāvdaļa. «Kad sāku strādāt, bija melna, balta kafija un mazliet kapučīno. Tagad kafijas dzērienu karte daudzās kafejnīcās ir uz divām lappusēm. Kafijas aparāti daudziem ir arī mājās,» Rolands stāsta. Tomēr viņš novērojis, ka kafejnīcu darbinieki mēdz arī pieļaut kļūmes kafijas gatavošanā, piemēram, pārvāra pienu, gatavojot kapučīno. Lai klienti kļūtu zinošāki, tapusi Kafijas skola, kurā Rolands vada nodarbības gan viņiem, gan citiem interesentiem.

Kas jāprot baristam

Rolands uzskata, ka labam baristam ne vien jāpārvalda daudzveidīgā kafijas pagatavošanas māksla, bet arī jābūt ar degošām acīm par to, citādi rezultāta īsti nav. Jābūt drosmei eksperimentēt, jābūt ar attieksmi. Tad baristam arī veidojas sava pastāvīgā klientūra, un cilvēki iedzert kafiju pie viņa nāk kā uz piedzīvojumu.

Rolands stāsta, ka pasaulē modē nākusi kafijas pagatavošana pie galda, klienta acu priekšā un īpašā traukā, ar savu devu «teātra». Viņam pašam pie sirds iet kafijas dzimtenes Etiopijas kafija, kas ir ar savdabīgu, augļainu garšu un citrusu aromātu. Eksotisko civetkaķa pārstrādāto kafiju Rolandam vēl nav nācies nogaršot, jo tā lielā daļā gadījumu esot tikai mārketings. «Pasaulē ir daudz tādu piemēru ar dažādām kafijām, kuras pārdod vairāk nekā saražo,» viņš teic.

Rolands labi pārzina ceļu, ko kafijas pupiņas no koka Brazīlijā, Etiopijā vai Vjetnamā iziet līdz kļūšanai par aromātisku dzērienu tasītē. To, ka joprojām sanāk uzzināt ko jaunu, Rolands uzskata par lielu sava darba plusu. Ar gadiem pati kafija viņam patīk arvien vairāk, patīkami esot arī būt kopā ar «modes lietu». Tāpat darbā ar klientiem vairāk esot pozitīvā nekā negatīvā, tāpēc arī tuvākajā nākotnē Rolands redz gana daudz pieturas punktu, lai par darba mainīšanu nedomātu. Savukārt enerģiju, ko prasa jebkurš darbs, viņš atgūst sportojot - spēlējot futbolu, florbolu, hokeju.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Karjeras kāpnes

Kopš 2011
pasniedzējs SIA Melnā kafija Kafijas skolā
Kopš 2006
tirdzniecības un kvalitātes speciālists SIA Melnā kafija
2002-2006
kvalitātes speciālists horeca sektorā SIA Simeks
1997-2002
izlejamā alus iekārtu inženieris horeca sektorā SIA Mono
1993-1997
remontmeistars metinātājs Rīgas TEC2

Hierarhija

SIA Melnā kafija ģenerāldirektors

pārdošanas vadītājs

tirdzniecības un kvalitātes speciālists Rolands
Boļšakovs

divi kafijas aparātu remontmeistari un viens ekspeditors

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?