Hipotēku bankas Biznesa uzsācēju kreditēšanas daļas vadītājs
Nosaukšu četras, manuprāt, svarīgākās lietas, kas jāņem vērā, sākot biznesu. Pirmā vērtība ir zināšanas. Ja zināšanu trūkst vai tās ir nepilnīgas - jāmācās, jāapgūst tas, kā trūkst. Robi var sāpīgi atspēlēties! Otrkārt - finansējums. Tas var būt papildināts ar atbalsta dāvinājumu, piemēram, grantu, kas nodrošina finanšu rezervi pirmajos biznesa sākšanas gados. Trešā būtiskā lieta ir pieredze. Atbalstu šeit var nodrošināt mentorings. Ja ir pieejams mentors, viņš palīdzēs sākumā pareizo darbību izvēlē un neļaus pieņemt kļūdainus lēmumus. Iespējams, jaunajā uzņēmumā - vismaz darbības pirmajā gadā - būtu jākontrolē un jāpalīdz risināt arī finanšu jautājumi. Ceturtā lieta ir risku izvērtēšana. Parasti 90% iesācēju ir pārliecināti par sava biznesa veiksmi un ne no kā nebaidās. Šeit galvenokārt strādā intuīcijas faktors. Konsultanta atbalsts biznesa plāna gatavošanā palīdzētu identificēt iespējamos tiešos riskus, piemēram, konkurentu pretdarbību, prognozēto ieņēmumu negūšanu, neparedzētu tehnisko un tehnoloģisko problēmu rašanos, arī darbaspēka problēmas. Aivars Timofejevs
Rīgas Ekonomikas augstskolas Biznesa vadības fakultātes pētnieks
Lai gan universālas atbildes, kāds atbalsts visvairāk nepieciešams jaunajiem uzņēmējiem, protams, nav, tomēr divas lietas noteikti vēlētos uzsvērt. Pirmkārt, tā ir motivācija - tieši motivācija palīdz pārvarēt bailes no neveiksmes un sākt kaut ko darīt. Motivācija katram ir jāmeklē sevī. Otrkārt - tās noteikti ir zināšanas, zināšanas, ko darīt un kā darīt. Tas, ko uzņēmēji, sākot biznesu, visbiežāk pārvērtē un uz ko raugās pārāk rožaini, ir savas preces vai pakalpojumu noiets. Visiem šķiet, ka viņu produkts ir tik lielisks, ka no pircējiem sastāvēs pilnīgi visa viņu izvēlētā auditorija. Realitātē tie parasti ir tikai divi trīs procenti. Nepietiekami novērtētas parasti ir arī ražošanas izmaksas un amortizācija. Man sanāk labot daudzus biznesa plānus, un parasti amortizācija ir tā, kā pietrūkst. Uzņēmēji saka: «Jā, bet tas jau neskaitās!» Neskaitās tikai īstermiņā, pēc gada vai diviem iekārta būs nolietojusies, un tā būs jāmaina. Uzņēmēji pārvērtē termiņus un savas spējas, domājot, ka biznesu var izveidot, piemēram, divos mēnešos. Pēc sešiem mēnešiem nāk uz konsultāciju, un izrādās, ka joprojām nekā nav.