Ir atzīts, ka piloti sliktajos laikapstākļos nedrīkstēja piezemēt lidmašīnu Tu-154 Smoļenskas kara lidlaukā, jo horizontālā redzamība tobrīd bijusi 400 metru, kaut arī, lai veiksmīgi nolaistos, nepieciešami vismaz 1000 metru. Nesen publicētajā lidmašīnas pilotu sarunu atšifrējumā lasāms, ka pilots Arkadjušs Protasjuks sākotnēji nevēlējies nolaisties un apsvēris iespēju lidot uz rezerves lidlauku Minskā vai Vitebskā. Tomēr pēc vairāku minūšu riņķošanas virs lidlauka viņš pieņēmis lēmumu nolaisties.
Piezemēšanās brīdī iedarbojusies automātiskā brīdināšanas sistēma TAWS, kas vēsta, ka lidaparāts ir pārāk tuvu zemei un nepieciešams palielināt augstumu. Brīdinājums tika atkārtots vairākas reizes, taču bija par vēlu.
Agrāk izskanējušas aizdomas, ka piloti nolaidušies Smoļenskā, jo to pavēlējis L. Kačiņskis, kurš ļoti vēlējās paspēt uz Katiņas traģēdijas 70. gadadienas piemiņas pasākumu. Zināms, ka aptuveni 20 minūtes pirms katastrofas pilotu kabīnē atradušās divas nepiederošas personas. Viens no viņiem bijis Polijas Gaisa kara spēku komandieris Andžejs Blasiks. Izmeklētājiem zināma arī otra persona, tomēr tās vārds netiek atklāts.