Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +16 °C
Skaidrs
Trešdiena, 25. septembris
Rauls, Rodrigo

Klaipēda konkurēs ar Gazprom

Lietuva jau pēc aptuveni pusotra gada varēs pārliecinoši teikt, ka vairs nesēž uz Krievijas gāzes «adatas», jo lielāko daļu no valsts dabasgāzes patēriņa un būtiski lielāku energoapgādes drošību spēs nodrošināt Latvijā iepriekš neviennozīmīgi vērtētais, Klaipēdā topošais sašķidrinātās dabasgāzes terminālis.

«Lai vajadzības, piemēram, dabasgāzes piegāžu pārtraukuma, gadījumā nodrošinātu pieprasījumu pēc kurināmā, Igaunijai ir degslānekļa resursi, bet Latvijai - Inčukalna pazemes dabasgāzes krātuve, bet Lietuva šādā situācijā ir nenodrošināta, tāpēc termināļa būvniecība mums ir vitāli svarīgs jautājums,» Lietuvas apsvērumus skaidro termināļa būvnieka, valsts kontrolētā naftas pārkraušanas uzņēmuma Klaipedos Nafta ģenerāldirektors Roks Masulis. Šo iemeslu dēļ Lietuva projektam ir piešķīrusi ļoti augstu prioritāti, un tas tiek realizēts ar «buldozera» pieeju - visās atbildīgajās institūcijās vajadzīgo atļauju izsniegšanas un saskaņošanas darbi tiek veikti paātrināti.

Cer atpelnīt ātri

Plānotās investīcijas termināļa būvniecībā - 613 miljonus litu jeb aptuveni 122 miljonus latu - Lietuva cer atpelnīt jau dažu gadu laikā. Saskaņā ar Klaipedos Naftas aplēsēm, ja terminālis pārkraus aptuveni divus miljardus kubikmetru dabasgāzes gadā jeb aptuveni divas trešdaļas Lietuvas patēriņa, tad, saglabājoties esošajām Gazprom dabasgāzes piegāžu un sašķidrinātās dabasgāzes cenām, tas Lietuvas patērētājiem sniegs aptuveni 400 miljonus litu jeb 80 miljonu latu ietaupījumu gadā. Dabasgāzes termināļa pārkraušanas izmaksu ietekme uz gala cenām ir neliela - aptuveni 2-3%.

«Tā maksa, ko gadā Lietuvas patērētājiem par termināli nāksies piemaksāt, ņemot vērā ar to saistītos drošības un ekonomiskos aspektus, ir niecīga,» ir pārliecināts R. Masulis. Viņš norāda, ka terminālis ir nozīmīgs arī no reģiona apgādes ar elektroenerģiju viedokļa, jo nodrošinās alternatīvas kurināmā piegādes Lietuvas lielākajai elektrostacijai Elektrēnos. Pēc viņa teiktā, terminālis sevi būs pilnībā attaisnojis pat tad, ja Lietuvai izdosies panākt Krievijas dabasgāzes piegāžu cenas samazinājumu par dažiem procentiem, un tā rentablai darbībai pietiek ar aptuveni 0,5 miljardu kubikmetru pārkraušanu gadā.

Tomēr Lietuva neslēpj, ka nozīmīgākais arguments par labu terminālim ir drošība un atkarības samazināšana no pašreizējā piegādātāja, jo terminālis dos iespēju piegādāt gāzi par konkurētspējīgu cenu pat no ASV vai Kataras. Tiesa, pilnīgu neatkarību no Krievijas gāzes piegādēm terminālis nenodrošina - lai gan tā pārkraušanas jauda gadā atbilst Lietuvas patēriņam, tas nespēj pilnībā pielāgoties visām sezonālajām patēriņa svārstībām. To Lietuva daļēji cer atrisināt, vienojoties par gāzes uzglabāšanu Inčukalna dabasgāzes krātuvē, uzsver R. Masulis.

Uzsver niecīgo risku

Lai gan Lietuvas iecere, kas sašķidrinātās dabasgāzes piegādēm paredz izmantot peldošu termināli - kuģi ar 170 tūkstošu kubikmetru ietilpību -, sākotnēji tika uztverta ar skepsi, Klaipedos Nafta vadītājs uzskata, ka Lietuva ar termināļa būvniecību ir uzņēmusies ļoti nelielu risku. «Pašu kuģi vajadzības gadījumā mēs varam iznomāt, un attiecīgi vienīgās nosacīti riskantās investīcijas ir ostas infrastruktūra un gāzes cauruļvadu paplašināšana,» skaidro R. Masulis. Savukārt, ja terminālis tiktu būvēts krastā, riski būtu lielāki, jo paša termināļa būvniecība prasītu vismaz par diviem gadiem vairāk laika un aptuveni par 50% lielākus kapitālieguldījumus, izvēlēto tehnisko risinājumu pamato Lietuvas pārstāvis. Savukārt pēc 10 gadiem termināļa pārkraušanas izmaksas samazināsies aptuveni uz pusi, jo tad Lietuva iegūs tiesības atpirkt peldošo termināli un attiecīgi samazināsies izmaksas par tā nomu.

Iespēja arī kaimiņiem

R. Masulis norāda - lai gan termināļa jauda nav pietiekami liela visa reģiona apgādei ar dabasgāzi, no tehniskā viedokļa tam var būt nozīme arī reģiona apgādē, ja vien kaimiņvalstis pieņems attiecīgus lēmumus par tirgus liberalizāciju, jo Lietuva neplāno ierobežot tirgus dalībnieku pieeju termināļa jaudām. Savukārt tehniskās iespējas piegādāt dabasgāzi kaimiņvalstīm jau šobrīd lielā mērā nodrošina esošā dabasgāzes pārvades infrastruktūra, un tās vēl palielinātos, izmantojot Inčukalna pazemes dabasgāzes krātuvi.

Vēl pērn Latvijas politiķi neslēpa skepsi par topošo Klaipēdas termināli, raksturojot to kā lokālas nozīmes piegādes avotu un uzskatot, ka Baltijas valstu tirgus apstākļos tas var negatīvi ietekmēt iespējas uzbūvēt plānoto kopīgo Baltijas reģionālo sašķidrinātās dabasgāzes termināli, par kuru Latvijai bija cerības, ka tas varētu tikt būvēts tieši Latvijas teritorijā. Ekonomikas ministrs Pavļuts iepriekš arī uzsvēra, ka Latvijā šāda vietēja termināļa būvniecība būtu vērtējama kā «pēdējais solis», savukārt pavasarī Saeimas Tautsaimniecības komisijā tika pieņemts lēmums veikt grozījumus Enerģētikas likumā, daļēji atliekot gāzes tirgus liberalizāciju līdz laikam, kamēr netiks panākti efektīvi starpsavienojumi ar trešajām valstīm, izņemot Igauniju, Lietuvu un Somiju.

Latvijas enerģētikas eksperts, bijušais ES enerģētikas komisāra padomnieks Juris Ozoliņš norāda - šobrīd jau ir pārliecinoši redzams, ka Klaipēdas terminālis taps, un ir skaidrs, ka tas ir kaut kas daudz vairāk nekā tikai mazs vietēja mēroga terminālis. Tāpēc Latvijas, Lietuvas un Igaunijas politiķiem jau ir jāsāk plānot, kā darbosies Baltijas valstu kopīgais dabasgāzes tirgus un kā patērētāji visās valstīs varēs saņemt gāzes piegādes caur šo termināli, uzskata J. Ozoliņš.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?