Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Klusais kliedziens pusnaktī

Starppilsētu pasažieru pārvadājumu uzņēmuma Nordeka autobusu vadītāju protestā pret zemajām algām pieteikušies vairāk nekā 20 šoferu, interese turpina augt. Streiks plānots sestdien pulksten vienos naktī. Arodbiedrības LABA valdes priekšsēdētājs Raimonds Gailis Dienai norāda, ka šī nakts stunda streikam ir piemērotākā, jo daudziem šoferiem tas ir darbadienas sākums. «Mēs to ieplānojām naktī, lai tie, kam ir agrās darba maiņas, varētu piedalīties. Ja organizētu, piemēram, astoņos no rīta, šoferiem streiks būtu jāsāk brauciena vidū,» skaidro R. Gailis.

Streiks notiks arodbiedrības birojā Rīgā, Ģertrūdes ielā. Šoferi atradīsies biroja telpās un gaidīs streika komiteju, kas pilda starpnieka lomu sarunās ar darba devēju. R. Gailis skaidro, ka Nordekai ir vēl viena arodbiedrība, ar kuru kopā LABA strādājot jau vismaz piecus gadus, tomēr pie vienota viedokļa par algu paaugstināšanu tām ir grūti nonākt.

«Ar darba devējiem par algu paaugstināšanu būtībā runājam tikai mēs. Pirms četriem gadiem vadība solīja, ka palielinās stundas tarifa likmi par 25%, tomēr tas nenotika. Likmi viņi bija iecerējuši palielināt uz valsts izsniegtās zaudējumu kompensācijas rēķina, bet jau trešo gadu solīts makā nekrīt. Turklāt notiek tieši pretējais - darba samaksa tiek samazināta. Agrāk prēmija bija 200 latu, bet tā tika samazināta uz 150,» klāsta R. Gailis. Sākotnēji streiku organizēt piekrita arī otra arodbiedrība, bet tad tā pēkšņi pārdomāja.

«Minimālā darba stundas likme mums ir 1,94 eiro, valstī noteiktā minimālā ir 1,933. Mēs redzam, ka finansiālās iespējas darba devējam ir. Tagad sanāk, ka mēs esam atkarīgi tikai no piemaksām, kas parasti veido 70% no atalgojuma, un tieši ar tām ir ļoti viegli manipulēt. Ja kāds darbinieks nav labvēlīgs pret vadību, piemaksas tiek atņemtas,» stāsta R. Gailis.

Nordekas līdzīpašnieks Juris Savickis aģentūrai LETA norādīja, ka šoferu protests ir nevis pret uzņēmuma administrāciju, bet gan pret valsts politiku autopārvadājumu nozarē, kura ir no budžeta dotējama nozare. Viņš neslēpa pārsteigumu, ka tieši Nordekas šoferi ir pirmie, kas streiko, jo šī uzņēmuma darbiniekiem ir vislielākās algas. J. Savickis vaino valdību, norādot, ka tā nepilda savas saistības, jo dotācijas netiek maksātas nepieciešamajā apjomā.

Dienai norāda Satiksmes ministrijā, tad ministrija tieši nevar ietekmēt darba samaksu, ko saņem autobusu vadītāji. Ministru kabineta noteikumi paredz to, ka valsts kompensē zaudējumus, kas radušies, ievērojot pasūtītāja noteiktos tarifus. Pērn papildus sākotnēji paredzētajiem 30,06 miljoniem eiro zaudējumu kompensēšanai tika piešķirti vēl teju trīs miljoni. Šogad dotācija ir vēl lielāka. Ministrijā norāda, ka uzņēmums daļu ienākumu gūst no biļešu tirdzniecības, tomēr šeit lielu ietekmi atstāj nelegālie pārvadātāji.

Pagaidām nav skaidrības, kuru maršrutu šoferi streikā piedalīsies, lai secinātu, kādu ietekmi tas atstās uz pasažieru pārvadājumiem. Tāpat protesta organizētāji vēl neņemas prognozēt, cik ilgi streiks notiks, tas atkarīgs no pārrunu gaitas. Par streika ietekmi izvairās spriest arī Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks. Viņš nostājas Nordekas vadības pusē, norādot, ka «uzņēmums šajā brīdī neko daudz nevar noteikt». Par spīti Satiksmes ministrijas skaidrojumam, viņš Dienai uzsver, ka sabiedriskajam transportam tarifu nosaka pasūtītājs.

«Šī ieņēmuma daļa ir stipri ierobežota un nav atkarīga no uzņēmuma. Ir valsts dotācija, kas sastāda 50-60% no visa. No 2009. gada valsts kompensācijas pasažieru pārvadājumiem zaudējumu segšanai ir samazinātas par vairākiem miljoniem. Uzņēmumi ir spiesti samazināt izdevumus. Protams, tie cenšas neķerties klāt darba algai, bet, ņemot vērā, ka papilddotāciju pieaugums turpmākos gadus nav paredzēts, mēs neredzam iespēju palielināt atalgojumu. Finanšu resursu vienkārši nav,» skaidro I. Ošenieks, norādot, ka ar ministriju jautājums vairākas reizes ir pārrunāts. Tajā pašā laikā asociācijas vadītājs norāda, ka atalgojuma problēmu nav pareizi risināt ar streika metodēm. Ministra kabineta noteikumi paredz, ka uzņēmumam noteiktos apjomos jānodrošina reisi, pretējā gadījumā būs jāmaksā soda nauda.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Salivans: Baidens ar Trampu runās par atbalstu Ukrainai

ASV prezidents Džo Baidens, trešdien Baltajā namā tiekoties ar prezidenta vēlēšanu uzvarētāju Donaldu Trampu, kā sagaidāms, mudinās Trampu turpināt atbalstu Ukrainai, telekanālam CBS sacīja prezide...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?