Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Latvijas dzelzceļš uztraukts par ES plānoto nozares politiku

Eiropas Komisijas (EK) ierosinātās pārmaiņas Eiropas Savienības (ES) dzelzceļa politiku regulējošajā likumdošanā ir drauds Latvijas dzelzceļa nozares interesēm, jo iecerētās pārmaiņas neņem vērā Latvijas tirgus un dzelzceļa pārvaldes sistēmas īpatnības, uzskata va/s Latvijas dzelzceļš (LDz) valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis.

Tiesa, šiem viedoklim nepievienojas EP deputāts, bijušais satiksmes ministrs Roberts Zīle (Nacionālā apvienība), kurš uzskata - pašreizējā dzelzceļa pārvalde nebūt nav ideāla un ir pārlieku atšķirīga un izolēta no ES valstīm. Tomēr viņš atzīst, ka likumdošanas priekšlikums Baltijas uzņēmumus var padarīt nekonkurētspējīgākus ar Krievijas uzņēmumiem.

U. Magonis norāda, ka LDz ir uztraukts par ES 4. dzelzceļa likumdošanas paketē paredzēto dzelzceļa uzņēmumu funkciju vertikālu nodalīšanu, izveidojot neatkarīgus uzņēmumus infrastruktūras pārvaldīšanai un kravu pārvadājumiem, kas sarežģītu un sadārdzinātu dzelzceļa darbu. «Eiropā varbūt šīs izmaiņas izjustu pozitīvāk - tur daudz vairāk ir pasažieru satiksmes, bet mūsu gadījumā, kad noslodze ar kravas pārvadājumiem ir maksimāla, tas sarežģītu darbu,» skaidro U. Magonis. Ja Latvijā censtos nodalīt, piemēram, mūsu pārvadātāju no māteskompānijas, dzelzceļa sistēma kļūtu daudz neefektīvāka kaut vai tāpēc vien, ka daudzas kravas, piemēram, ogles, neviens negribētu vest, jo tās nav kravas ar augstu pievienoto vērtību. Koncerna ietvaros tās ved, jo koncernam ir izdevīgi - tiek iekasēta maksa par infrastruktūru, bet tieši pārvadātājam nav izdevīgi, uzsver LDz vadītājs.

Savukārt R. Zīle skaidro - lai gan Latvija atrodas ES, viss mūsu dzelzceļa sektors, sākot no dzelzceļa līniju virzieniem un sliežu platumu un beidzot ar ritošo sastāvu, ir pilnībā integrēts NVS telpā. «Paradoksāli, bet, piemēram, Baltijas valstu ritošā sastāva datubāze atrodas Maskavā, un, kad Igaunijas prezidents Ilvess gribēja ierasties ciemos pie mūsu prezidenta ar vilcienu, viņš to varēja izdarīt tikai pēc tam, kad dabā tika pārbaudītas igauņu lokomotīves un vagonu drošība uz Latvijas sliedēm,» raksturojot problēmas, kas jārisina jaunajai likumdošanai, norāda R. Zīle.

Šī situācija nav laba no ģeopolitiskā viedokļa un ietver arī biznesa riskus, Krievijai vairāk kravu novirzot uz savām ostām, viņš uzskata. Dzelzceļa monopoluzņēmumu uztraukums, ka neatkarīgu uzņēmumu nodalīšana dažādu funkciju veikšanai var izraisīt nozares pagrimumu, ir nepamatots, jo likumdošanas priekšlikumā atstāta iespēja dzelzceļa uzņēmumus nodalīt ne tikai īpašnieka, bet arī pārvaldes līmenī, uzsver EP deputāts. Pēc viņa teiktā, jaunās likumdošanas kontekstā ir svarīgāk nodrošināt vienlīdzīgu konkurenci ar Krievijas pārvadātājiem, proti, ja ES atbilstoši jaunajai likumdošanai ļauj darboties savā teritorijā trešo valstu dzelzceļa operatoriem, Krievijai tādā pašā mērā ir jādod pieeja savam tirgum ES valstu uzņēmumiem, uzsver R. Zīle.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?