Izārstēt bez ķīmijas
Doma par naturālo medicīnu Kintijas smadzenēs riņķoja jau labu laiku. Pirms pusotra gada viņa izlēma pārtraukt ilggadējo darbu farmācijas uzņēmumā Grindeks un kļūt saimniece pati sev. Izveidojās komanda ar ķīmiķi Sarmu Barloti, kura jau gadu desmitiem strādā ar Latvijas augu valsts produktu izstrādēm, un Lieni - ekonomisti, kura pēdējos septiņus gadus palīdzējusi virzīt dažādus inovatīvus projektus. Innovative Nature visas trīs dara to, ko pieprot vislabāk, - Kintijas lauciņš ir produktu izstrādes un mārketings, Lienes - biznesa menedžēšana, savukārt Sarma kopā ar vēl divām ķīmiķēm rosās Rīgas Inovāciju inkubatorā, kur uzņēmums patlaban apmeties, un RTU laboratorijām.
Uzņēmuma pirmā - Cough and Cold jeb pretsaaukstēšanās preparātu līnija ar egles sveķu komponenti jau gatava, vasarā plānots palaist dermatoloģisko produktu līniju, bet tālākā nākotnē iecerēta arī trešā - Libido and anti-aging līnija. «Šīs indikācijas mūsu klimata joslā ir starp visizplatītākajām. Turklāt mums pašām tā bija problēma - kā var izārstēties bez ķīmijas,» saka Liene.
Preparātu dabīgums ir Innovative Nature galvenais trumpis. Tie nekairina gļotādas, ādu, tiem nav pievienotas krāsvielas vai ķīmiskas vielas, kas izraisa alerģiju. Taču galvenais izgudrojums ir tas, ka šie preparāti, piemēram, sūkājamās pastilas kaklam, pastiprināti uzsūcas un sniedz ilgstošāku efektu nekā līdzšinējie augu valsts medikamenti. «Cilvēkam mūsdienās vajadzīgs ātrs risinājums. Panācām, ka mūsu zāle ir vienlīdz efektīva kā ķīmiskie preparāti,» uzsver Liene. «Palīdz dabiski atgūt veselību vai arī neļauj saslimt,» piebilst Kintija un stāsta par inhalāciju ziedes labajiem rezultātiem izmēģinājumu grupās. «Tas bija arī pats pirmais uzstādījums - jātaisa produkts, kas tiešām strādā. Ja tā nav, tad nav vērts par to cīnīties,» viņa saka.
65 iespējami varianti
Radīto zāļu iedarbīgums pārbaudīts arī ar LIAA palīdzību veiktajā pirmspatentu testēšanā. Nu pirmie patenti rokā, un Kintija un Liene līdz ar tiem ieguvušas pārliecību par to, ka «visu darām pareizi». Pagaidām Innovative Nature ražojumi veikalos vēl nav nopērkami, taču tuvākās nākotnes plāni uzņēmējām ir skaidri. «2014. gadā plānojam saražot 690 vienību un strādāt 13 tirgos,» smaidot noskaita Liene.
Iespiešanās ārvalstu tirgos varētu būt gan grūta, jo citas Eiropas valstis ar zaļajām idejām tikušas tālāk, gan viegla, jo visu izšķir produkta unikalitāte - dabīgums, kvalitāte, efekts. Eksporta solis nepieciešams, jo Latvijā vien nav iespējams panākt apgrozījumu, kas sniegtu atdevi investīcijām, tāpēc uzņēmums raugās uz Baltiju, Kazahstānu, Ukrainu, Dāniju, Vāciju, Zviedriju, tālākā perspektīvā - arī uz Japānu. «Tas, cik daudz mums izdosies šo plānu īstenot, atkarīgs no mūsu kapacitātes un resursiem,» saka Liene. Laiks rādīs, kā uzņēmums augs. Par vairāku produktu, piemēram, ziežu, ražošanu plānots slēgt līgumus ar Latvijas ražotnēm, kam jau ir pamatīgas iestrādes šajā lauciņā, taču pastilu ražošana gan palikšot uzņēmuma iekšienē - tās ir Innovative Nature galvenais know-how. Pirms gala varianta tapšanas ķīmiķēm arī nācies pacīnīties ap 65 iespējamajām pastilu versijām.
Zaļās idejas ir modē, tomēr Kintija un Liene no konkurences nebaidās, jo uzskata, ka dabīguma piekritēju kustība, jo īpaši farmācijā, vēl tikai uzņem apgriezienus. «Vienīgā zāļu produkcija, kam pēdējā laikā pieauguši pārdošanas apjomi, ir tieši šādi dabīgie preparāti,» Kintija iezīmē biznesa aspektus. Sava vieta Innovative Nature produktiem atradīšoties arī pircēju acīs. «Vieni ir tie, kas ir absolūti pārliecināti, ka jāmeklē dabiski risinājumi, jo pietiekami daudz lietu ap mums nav zaļas, lai nelietotu, piemēram, antibiotikas iesnu gadījumā. Otra grupa saka, ka dabiskam preparātam ir tikai placebo efekts. Mēs nekad neizdabāsim abām grupām, bet lielākajai daļai, kas ir pa vidu, piedāvājam izvēles iespēju,» saka Liene.
Solīši kalnā
Kopumā Innovative Nature attīstība līdz šim ripojusi raiti un gludi. Pirmais lielais stimuls bijusi projekta apstiprināšana programmā Atspēriens, «kad mums noticēja citi». Svarīgākais ir uzņēmuma komanda un spēja uzdrīkstēties dabūt savu ideju līdz realizācijai, lai gan pārliecības saglabāšana ir visgrūtākais, uzskata uzņēmējas. «Lai ideja nonāktu līdz veikala plauktam, jāveic daudz solīšu. Ja tiem iziet cauri, tad tajā lielajā kalnā ir uzkāpts. Bet ir jātic saviem spēkiem,» teic Kintija. «Arī mums ir savas veiksmes un kļūdas, bet to mēs droši vien varēsim pateikt pēc pieciem gadiem, kad būsim ļoti lieli,» atzīst Liene.
Biznesa sākuma kapitālu savākušas no saviem līdzekļiem, uzņēmējas vēlāk saņēmušas atbalstu ne vien Atspērienā, bet arī LIAA pirmssēklas atbalsta programmā. Marta sākumā bijis prezentāciju pasākums potenciālajiem investoriem, maijā gaidāms nākamais forums, kur būs iespēja tikties ar ārvalstu ieguldītājiem. Innovative Nature saņēmis visai daudz intereses apliecinājumu no investoru puses un cer, ka līdz ar finansējuma piesaisti izdosies savus preparātus izlikt veikalos un aptiekās. Pagaidām gan tuvāko nedēļu uzdevums ir pārvākties uz Andrejsalu, kur uzņēmumu uzaicinājis apmesties Radošo industriju inkubators.