Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +4 °C
Skaidrs
Otrdiena, 1. oktobris
Lāsma, Zanda, Zandis

Latvijas teātru Ābolu ķocis

Silvija Radzobe

***

Pērkondimdošai mūzikai skanot, kas tiecas slāpēt pat Ivara Pugas (Bušs) labi nostādīto teicēja balsi, izrāde burtiski uzbrūk skatītāju zālei ar dīvainām fiziski un garīgi izķēmotām būtnēm. Aktieriem ir polsteri uz vēdera un dibena, gaisā sa-slieti mati, nedabisks grims - bērnu orķestrantu sejas sudraba un zelta krāsā. Kāpēc šie ērmi skrien, kliedz, lec, sit cits citam? Kāpēc viņu reakcijās nav nekā cilvēciska? Kāpēc nevienu pašu reizi mums nedod iespēju ielūkoties Artusa Kaimiņa Maksa un Artura Krūzkopa Morica sejā? Izrādei ir mežonīgs temps, tā tiecas smīdināt bērnus ar mehāniskiem trikiem un tādējādi atgādina amerikāņu filmu Viens pats mājās. Ar to atšķirību, ka tur trulo joku kaskādēm bija vismaz loģiska izejas situācija - zēns mēģināja izglābties no zagļiem. Te - nav saprotams, kāpēc pusaudži ar īpašām vajadzībām apstrādā tādu pašu vajadzību apskādēto pieaugušo pasauli. Toties lieliskas ir lelles (kaza, vistas, kucēns) un to funkcionēšana uz skatuves. Varbūt asprātīgs ir eņģelis, kas nolaižas no debesīm un aizsmēķē. Nezinu. Tikai nestāstiet, lūdzu, šoreiz neko par māksliniecisko grotesku un fantāzijas dzīrēm. Apnicis.

Henrieta Verhoustinska

*****

Regnārs Vaivars apguvis skatuves telpu arī tās augstumā - lielākā daļa aktieru, elastīgās drošības jostās lidinoties, metot kūleņus, kā zirnekļcilvēki staigājot pa sienām un laižoties pa taisno paradīzē, pa vertikāli kustas ne mazāk kā horizontāli. Stilizēti cirka triki, atrakciju montāža, kabarē (īpaši konferansjē I.Pugas un pavadošā bērnu orķestra personās) un leļļu teātra elementi - žanra robežas un «tīrs stils» sen nav obligāti priekšnosacījumi labam teātrim. A.Heinriksones smalki stilizētajos tērpos un skaņu partitūrā izrādes veidotāji pauž cieņu pret retro pirmavotu - V.Buša dzejojumu par diviem blēņdariem, kas ņem nelabu galu, tomēr ne mirkli nerodas šaubas, ka izrādi skatāmies XXI gadsimtā. Režisors iestudē izrādi bērniem, necenšoties sekot pagājušā gadsimta vidus bērnu izrāžu kanoniem un atsakoties no didaktikas, tāpat kā man nešķiet trūkums, ka par iedvesmas avotu kalpo drīzāk franču režisoru Ž.P.Ženē (Amēlija) un M.Karo filma Pazudušo bērnu pilsēta, nevis V.Braslas lieliskie Emīla nedarbi. Lai arī izrādei nepiemīt bērnu iestudējumos bieži klātesošais uzvilktais priecīgums, vismaz savā atvasē ne brīdi nemanīju garlaicības pazīmes. Varbūt mazliet žēl, ka šajā izrādē atsķirībā no Visiem zināmā lāča un viņa dr. Regnārs nedod aktieriem «izspēlēties», jo šobrīd viņi - gan ērmīgie, groteskie pieaugušie, gan ūdenszāles Makss un Morics - vairāk ir funkcionālas zīmes scenogrāfa A.Ozoliņa radītajā pasaules modelī (ar saulīti zenītā), kur nedarbi - Maksa un Morica jaunrade - pielīdzināta teju tektoniskām svārstībām. Tomēr liekas, ka Regnārs runā par ko līdzīgu kā V.Kairišs nupat pirmizrādītajos Pinokio pelnos turpat Nacionālajā - par neiznīdējamo radošo garu, kas rūgst un burbuļo un ko nevar ne samalt miltos, ne citādi iznīcināt.

Undīne Adamaite

****

Dulla izrāde pilnīgi bez «morālā virsuzdevuma». Iespējams, vairāk pat pieaugušajiem, kas novērtēs režisora rokrakstam tradicionālo «skaņu celiņa» kokteili. Acīmredzot režisors apzinājies, ka Vilhelma Buša pasaku par Maksa un Morica nedarbiem iestudēt kā gaišu, pūkainu pasaku no avota «riti, riti kamolīti» nav iespējams principā. Koši atceros apmulsumu, ja ne šausmas bērnībā, nonākot līdz pasakas pēdējam zīmējumam, kur treknas zosis uzknābā apaļās ripiņās samaltos puišeļus. Regnāra Vaivara un radošās grupas (Anna Heinriksone, Aigars Ozoliņš) Bregoviča/Kusturicas stilā ieturētā izrāde šādu «traumu» nesagādā. Puikas, atkal izmukuši, sēž uz jumta un met skatītājiem miltu/sniega pikas. Temps kā karuselis. Lai arī brīžam tas, manuprāt, griežas par ātru (pazūd Ivara Pugas stāstnieka balss un sižeta pavediens mazliet neobligātās intermedijās. Pārāk sadomāta šķiet aina ar labo un slikto eņģeli). Lieliskas lelles, īpaši, sunītis - Mārcis Lācis. Mans mīlulis - sava darba dedzīgais entuziasts - skroderis Āzītis - Ģirts Liuziniks.


Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

,,,,,

Pērkondimdošai mūzikai skanot, kas tiecas slāpēt pat Ivara Pugas (Bušs) labi nostādīto teicēja balsi, izrāde burtiski uzbrūk skatītāju zālei ar dīvainām fiziski un garīgi izķēmotām būtnēm. Aktieriem ir polsteri uz vēdera un dibena, gaisā sa-slieti mati, nedabisks grims - bērnu orķestrantu sejas sudraba un zelta krāsā. Kāpēc šie ērmi skrien, kliedz, lec, sit cits citam? Kāpēc viņu reakcijās nav nekā cilvēciska? Kāpēc nevienu pašu reizi mums nedod iespēju ielūkoties Artusa Kaimiņa Maksa un Artura Krūzkopa Morica sejā? Izrādei ir mežonīgs temps, tā tiecas smīdināt bērnus ar mehāniskiem trikiem un tādējādi atgādina amerikāņu filmu Viens pats mājās. Ar to atšķirību, ka tur trulo joku kaskādēm bija vismaz loģiska izejas situācija - zēns mēģināja izglābties no zagļiem. Te - nav saprotams, kāpēc pusaudži ar īpašām vajadzībām apstrādā tādu pašu vajadzību apskādēto pieaugušo pasauli. Toties lieliskas ir lelles (kaza, vistas, kucēns) un to funkcionēšana uz skatuves. Varbūt asprātīgs ir eņģelis, kas nolaižas no debesīm un aizsmēķē. Nezinu. Tikai nestāstiet, lūdzu, šoreiz neko par māksliniecisko grotesku un fantāzijas dzīrēm. Apnicis.

,,,,,

Regnārs Vaivars apguvis skatuves telpu arī tās augstumā - lielākā daļa aktieru, elastīgās drošības jostās lidinoties, metot kūleņus, kā zirnekļcilvēki staigājot pa sienām un laižoties pa taisno paradīzē, pa vertikāli kustas ne mazāk kā horizontāli. Stilizēti cirka triki, atrakciju montāža, kabarē (īpaši konferansjē I.Pugas un pavadošā bērnu orķestra personās) un leļļu teātra elementi - žanra robežas un «tīrs stils» sen nav obligāti priekšnosacījumi labam teātrim. A.Heinriksones smalki stilizētajos tērpos un skaņu partitūrā izrādes veidotāji pauž cieņu pret retro pirmavotu - V.Buša dzejojumu par diviem blēņdariem, kas ņem nelabu galu, tomēr ne mirkli nerodas šaubas, ka izrādi skatāmies XXI gadsimtā. Režisors iestudē izrādi bērniem, necenšoties sekot pagājušā gadsimta vidus bērnu izrāžu kanoniem un atsakoties no didaktikas, tāpat kā man nešķiet trūkums, ka par iedvesmas avotu kalpo drīzāk franču režisoru Ž.P.Ženē (Amēlija) un M.Karo filma Pazudušo bērnu pilsēta, nevis V.Braslas lieliskie Emīla nedarbi. Lai arī izrādei nepiemīt bērnu iestudējumos bieži klātesošais uzvilktais priecīgums, vismaz savā atvasē ne brīdi nemanīju garlaicības pazīmes. Varbūt mazliet žēl, ka šajā izrādē atsķirībā no Visiem zināmā lāča un viņa dr. Regnārs nedod aktieriem «izspēlēties», jo šobrīd viņi - gan ērmīgie, groteskie pieaugušie, gan ūdenszāles Makss un Morics - vairāk ir funkcionālas zīmes scenogrāfa A.Ozoliņa radītajā pasaules modelī (ar saulīti zenītā), kur nedarbi - Maksa un Morica jaunrade - pielīdzināta teju tektoniskām svārstībām. Tomēr liekas, ka Regnārs runā par ko līdzīgu kā V.Kairišs nupat pirmizrādītajos Pinokio pelnos turpat Nacionālajā - par neiznīdējamo radošo garu, kas rūgst un burbuļo un ko nevar ne samalt miltos, ne citādi iznīcināt.

,,,,,

Dulla izrāde pilnīgi bez «morālā virsuzdevuma». Iespējams, vairāk pat pieaugušajiem, kas novērtēs režisora rokrakstam tradicionālo «skaņu celiņa» kokteili. Acīmredzot režisors apzinājies, ka Vilhelma Buša pasaku par Maksa un Morica nedarbiem iestudēt kā gaišu, pūkainu pasaku no avota «riti, riti kamolīti» nav iespējams principā. Koši atceros apmulsumu, ja ne šausmas bērnībā, nonākot līdz pasakas pēdējam zīmējumam, kur treknas zosis uzknābā apaļās ripiņās samaltos puišeļus. Regnāra Vaivara un radošās grupas (Anna Heinriksone, Aigars Ozoliņš) Bregoviča/Kusturicas stilā ieturētā izrāde šādu «traumu» nesagādā. Puikas, atkal izmukuši, sēž uz jumta un met skatītājiem miltu/sniega pikas. Temps kā karuselis. Lai arī brīžam tas, manuprāt, griežas par ātru (pazūd Ivara Pugas stāstnieka balss un sižeta pavediens mazliet neobligātās intermedijās. Pārāk sadomāta šķiet aina ar labo un slikto eņģeli). Lieliskas lelles, īpaši, sunītis - Mārcis Lācis. Mans mīlulis - sava darba dedzīgais entuziasts - skroderis Āzītis - Ģirts Liuziniks.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

LOK: Apdraudētas iespējas nodarboties ar sportu Rīgā

“Rimi” Olimpiskais sporta centrs saņēmis vēstuli no Rīgas domes ar paziņojumu, ka sakarā ar veiktajiem grozījumiem MK noteikumos nr. 350, no 1. oktobra vairāk nekā desmit reizes tiek paaugstināta ...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?