Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +10 °C
Daļēji saulains
Svētdiena, 29. septembris
Mihails, Miķelis, Mikus, Miks

Latvijas teātru Ābolu ķocis

Vērtējums: 3 no 5

Ivana Viripajeva lugas vēstījums ir gaužām vienkāršs: cilvēks savu mūžu aizvada ieslodzīts sociālās uzvedības shēmās, no kurām viņu nespēj atsvabināt pat nāve. Četri radniecības, mīlestības vai draudzības attiecību saistīti indivīdi cits pēc cita nomirst un atkal ceļas augšā, kamēr pakaļ palicēji ar vieglu izbrīnu un vilšanos spiesti konstatēt, ka viņu ikdienas rutīnā smagais zaudējums neko nav mainījis. Ilzes Olingeres iestudējuma darbība risinās šaurā slimnīcas koridorā, kur varoņu smeldzīgi smieklīgās grēksūdzes plūstoši pāraug sirreāli ļimstošu ķermeņu dejās. Dzīve tēlojas kā triviāla un mokoša slimība. Par spīti tam, ka aktieri spēlē teju katrs savā stilā (sevišķi kolorīta ir Gunas Zariņas karikatūriskā baleta kritiķe), izrādei trīs ceturtdaļu garumā izdodas noturēties uz traģifarsa intriģējoši trauslās robežas. Pēdējā ceturtdaļā darbība sāk buksēt, jo autors un līdz ar viņu arī režisore pazaudē teatrālo pašironiju un tveras pie literatūras, sākot skaidrot un komentēt vīzijas (iespējams, Arto inspirētas) par Deli deju kā dzīves dubultnieci un autentiskuma glabātāju.

Vērtējums: 3 no 5

Izrādes kopiespaids ir visai gaistošs. Domas vairāk pievēršas I. Viripajeva lugai, ne iestudējumam, konkrētās situācijas relatīvismam - pulkstenis slimnīcas uzgaidāmajā telpā stāv uz vietas, visas septiņas epizodes tātad notiek vienlaikus vai, drīzāk, nenotiek nemaz, ir tikai situācijas projekcijas kāda prātā/tukšajā, baltajā slimnīcas gaitenī, pa kuru medmāsa šļūkā birsti vai skraida ar dokumentu mapi rokās. K. Neiburgas telpas risinājums ir adekvāts lugas idejai, ka visi savā ziņā atrodamies tādā uzgaidāmajā telpā, gaidot nāves ziņu; abpus spēles laukumam sasēdinātie skatītāji arī ir iekļauti gaitenī nīkstošo vidū. Jautājums gan ir, kā mēs šai uzgaidāmajā telpā uzvedamies. Dramaturga piedāvātās situācijas atklāj tēlus no dažādiem skatpunktiem: ja meitas vienaldzība pret mātes nāvi sākumā šķiet mulsinoša, cita epizode ļauj saprast, kā tā varējusi rasties, bet vēl nākamā atkal liek nostāties mātes pusē. Taču izrādē ne visu laiku un visiem aktieriem var sekot ar neatslābstošu interesi. Uzmanību fokusē R. Razumas māte, S. Zvīgules medmāsa, spilgta, varbūt pāris vietās maķenīt par daudz, ir manierīgā G. Zariņas dejas kritiķe, bet E. Samīša un I. Poles varoņi rada monotonu iespaidu, izrādē notiekošais sāk slīdēt garām neskarot. Epizožu starplaikos ieviestie kustību numuri man šķita tikai formāls paņēmiens, kā atdalīt epizodes, estētisku vērtību vai īpašu jēdzienisku nozīmi tām neieraudzīju.

Vērtējums: 3 no 5

Krievu mūsdienu dramaturga Ivana Viripajeva lugas piedāvātā eksperimentālā situācija strukturāli atgādina eksistenciālisma filozofijā gremdētās šveicieša Maksa Friša skatuviskās parabolas (piemēram, Biogrāfija): viena un tā pati situācija tiek izspēlēta vairākas reizes, pamainot kādu no elementiem, lai nonāktu pie secinājuma, ka nekas būtiski cilvēka dzīvē nemainās, ka viņa liktenis ir konstants lielums. Viripajeva lugā pa kārtai nomirst katrs no šauras savā starpā cieši saistītas grupas pārstāvjiem, bet dzīvi palikušie no savām samežģītajām attiecībām tā arī nespēj izkāpt. Viripajevs atšķirībā no Friša nopietnības gan uz situāciju, gan varoņiem skatās ar absurda iekrāsotu ironiju. I. Olingere pāreju no vienas situācijas uz otru realizē ar nereālistiskām pantomīmiski dejiskām intermēdijām, kas tapušas sadarbībā ar Olgu Žitluhinu. Taču izrādi, manuprāt, iegāž aktieru pakļaušanās publikas svētsvinīgajai nopietnībai: taču, ja sižetu spēlē (pieļauju, pretēji iecerei) kā drāmu ar dažu aktieru komiskiem «izlēcieniem», tas galīgi zaudē savu enerģētiku un iemanto didaktisku raksturu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Netici, Dauka, netici vēl!

Būt dullam latviešu ausīs vienmēr ir skanējis vairāk kā kompliments. Pēc Nacionālā teātra Dullā Daukas – vēl jo vairāk.

Receptes visam rudenim

Vienkārši ēdieni ar svētku garšu – ne tikai svētkiem, bet arī darba dienām.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?