Pasažieru lidmašīnā Airbus A330 bija 216 pasažieru un 12 apkalpes locekļu. Ja apstiprināsies aizdomas par lidmašīnas iekrišanu okeānā, upuru skaita ziņā tā būs lielākā civilās aviācijas katastrofa kopš 2001.gada novembra, kad aviokatastrofā Ņujorkā gāja bojā 265 cilvēki.
Zibens spēriens?
Air France lidmašīna bija ceļā no Riodežaneiro uz Parīzi, bet pazuda bez vēsts jau dažas stundas pēc izlidošanas no Brazīlijas lielpilsētas. Nekāds trauksmes signāls no pilotiem netika saņemts. «Iespējams, ka lidmašīna nokrita ļoti strauji, tik strauji, ka piloti nepaspēja paziņot par ārkārtas situāciju,» ziņu aģentūrai AP stāsta aviācijas eksperts Kriss Jeitss.
Zināms, ka pirms katastrofas lidaparāts lidoja vairāk nekā 10 000 metru augstumā. Air France pārstāvji ziņo, ka lidmašīna iekļuvusi spēcīgā tropu vētrā. Iespējams, ka lidmašīnai iespēris zibens, kas sabojāja lidaparāta elektrosistēmas, tādēļ piloti nevarēja paziņot par nepatikšanām. Ap pulksten 5.14 pēc Latvijas laika no lidmašīnas gan saņemts automātisks ziņojums par īssavienojumu. Tas noticis neilgi pēc tam, kad lidmašīna bija nokļuvusi spēcīgā turbulencē.
Aviācijas eksperti apšauba, vai zibens spēriens var notriekt lidmašīnu, jo modernās lidmašīnas tiek aizsargātas pret šādu risku. Zibens diezgan bieži trāpa lielām lidmašīnām, bet lādiņš tiek novadīts pa lidaparāta virsmu, nenodarot nopietnus bojājumus. «Nesenā pagātnē es nevaru atcerēties nevienu gadījumu, kad zibens būtu notriecis lidaparātu,» sarunā ar AP uzsver aviācijas drošības eksperts Bils Voss. Pēc speciālistu domām, lielāku kaitējumu varētu nodarīt spēcīga turbulence, kas var bojāt lidmašīnu un izraisīt strauju kritienu. Arī tas būtu ļoti neparasts gadījums, jo mūsdienu aviācijā gandrīz nav dzirdēts par katastrofām lidojuma laikā. Aviokatastrofas visbiežāk notiek pacelšanās un nolaišanās laikā, turklāt parasti tās izraisa pilota kļūda, nevis tehniskas problēmas.
Drošas lidmašīnas
Brazīlijas glābšanas dienesti pēc lidmašīnas pazušanas nekavējoties sāka lidaparāta meklēšanu. Meklēšanas operācijas teritorija ir ļoti plaša, bet kā iespējamais pazušanas rajons minēts Fernandu di Noroņas arhipelāgs ap 300 km no Brazīlijas piekrastes. «Meklēšana prasīs daudz laika. Lidmašīnas melnā kaste droši vien ir jūras dibenā,» vēsta Brazīlijas Civilās aviācijas aģentūras pārstāvis Duglass Fereira Mačadu.
Pazudusī lidmašīna bija diezgan jauna, ražota 2005.gadā, pēdējā tehniskā apkope veikta 16.aprīlī. Airbus A330 lidmašīnas tiek vērtētas kā ļoti drošas, jo kopš 1994.gada cietušas tikai vienā katastrofā. Arī lidsabiedrībai Air France ir ļoti laba reputācija. Pēdējais traģiskais negadījums ar Air France lidmašīnu notika 2000. gadā, kad neilgi pēc pacelšanās no Šarla de Golla lidostas aizdegās un nokrita virsskaņas lidmašīna Concorde. Toreiz gāja bojā 113 cilvēku.