Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +20 °C
Skaidrs
Sestdiena, 21. septembris
Matīss, Modris, Mariss

Līdzsvars starp apollonisko un dionīsisko

«Lai būtu efekts, ir jārīkojas lokāli, bet jādomā globāli,» uzskata pieredzējušais angļu izcelsmes Spānijā dzīvojošais scenāriju konsultants Kristians Rūts, kurš šajās dienās viesojas Rīgā, lai palīdzētu Nacionālā kino centra (NKC) šogad izsludinātā projektu attīstīšanas konkursa uzvarētājiem attīstīt savus darbus: profesionāli, konstruktīvi un mērķtiecīgi (ar visiem projektiem tuvāk var iepazīties blakus lapā). «Mēs varam būt kulturāli atšķirīgi, bet mums ir jācenšas ar savām filmām sasniegt ārvalstu publiku, jo kino ir starptautisks bizness,» viņš akcentē.

Vairāk trakuma

Nedēļas sākumā Kristians Rūts sniedza publisku lekciju, kurā akcents tika likts uz žanriem, jo šī gada NKC konkurss attiecībā uz spēlfilmu projektiem bija vērsts uz Latvijas kino mākslinieciskās daudzveidības veicināšanu. Viņš norādīja, ka nevar runāt par noteiktām formulām scenāriju radīšanā, taču to autorus mudina domāt par apolloniskā un dionīsiskā duālisma nepieciešamību mākslas attīstībā, par ko savā darbā Traģēdijas dzimšana no mūzikas gara (1871) runāja vācu filosofs Frīdrihs Nīče, atsaucoties uz abām sengrieķu dievībām.

«Apollons ir glīts, labi safrizēts un jauks puisis, kurš lasa dzeju un mīl kārtību un kādus parasti mātes grib redzēt par vīriem savām meitām,» uzskata Kristians Rūts, «turpretim Dionīss ir mežonīgs, apreibis un traks.» Ir nepieciešams atrast balansu starp šīm lietam, lai projekti nebūtu pārāk garlaicīgi vai pārāk haotiski. «Patlaban lielākā problēma ir tā, ka Eiropas autoru scenārijos ir par daudz apolloniskā un par maz dionīsiskā,» atklāj kino speciālists un mudina rakstītājus uz lielāku craziness un pārsteiguma momentu savos darbos.

Es, Kens Loučs

Bez auditorijas nav filmas, - uzsver Kristians Rūts un vērš uzmanību uz to, ka pēdējo gadu laikā ir izplūdušas robežas starp iepriekš krasi izteiktajām grupām. «No 16 līdz 24 gadus vecu popkornu ēdošu jauniešu pūļa un nobriedušiem, izglītotiem cilvēkiem,» paskaidro kino speciālists, jo labi stāsti var savaldzināt dažādu publiku - piemēram, britu režisora Toma Hūpera Karaļa runa/The King's Speech (2010) ar oskaroto Kolinu Fērtu galvenajā lomā uz kinoteātri atvilināja astoņdesmit deviņdesmit gadu vecus skatītājus, kuri juta nostalģiju pēc pagājušiem laikiem.

Angļu izcelsmes scenāriju konsultants stāsta, ka daudzās Eiropas valstīs ražotās filmas tiek uzņemtas daudz sirsnīgāk ārpusē nekā vietējā tirgū. «Pat Lielbritānijā,» atzīst Kristians Rūts un piemin režisora Kena Louča drāmas Es, Daniels Bleiks/I, Daniel Blake pirmizrādi šī gada Kannu kinofestivālā, pēc kuras sekojušas 20 minūšu stāvovācijas. «Visi raudāja, jo tā ir ļoti aizkustinoša filma,» raksturo kino speciālists. Savukārt mājās tā sagaidīta ar vārdiem: «Ak dies, atkal tas vecais garlaicīgais Loučs ar savu sociālreālismu.»

Nepamatotās bailes

«Mums ir bail no žanra filmām,» kino veidotāju vārdā saka Kristians Rūts, jo šim jēdzienam ir parādījusies negatīva konotācija, kas ir galīgi nepamatota. «Tas ir pārpratums,» savu viedokli pauž scenāriju konsultants un piebilst, ka noteikta žanra birka palīdz skatītājiem identificēt filmas, piemēram, esmu noguris pēc garās darba dienas fabrikā, tāpēc gribu redzēt kaut ko smieklīgu vai romantisku. «Vēlos atstāt iespaidu uz savu jauno draudzeni, tāpēc kopā ar viņu skatīšos Tarkovski,» speciālists dod mājienu skatītājiem.

Katram žanram ir savi plusi un mīnusi. Šausmu filmas ir finansiāli lētas, bet prasa piepūli izdomāt kaut ko jaunu, komēdijas kļūst par hitiem savā dzimtenē, bet ar grūtībām ceļo ārpus valsts robežām, jo katrai nācijai ir sava specifiska humora izjūta. Taču šī gada Kannu kinofestivālā bija pamanāmas šī žanra atdzimšanas pazīmes. Viens no darbiem bija franču režisora Bruno Dimona melnā komēdija Maluts/Ma Loute par zvejnieku ģimeni - kanibāliem, kuri pusdienās «gardu muti mēdz notiesāt cilvēku miesas», rakstīja kino kritiķe Dita Rietuma.

Nekad tā nedari!

Vairāki žanri var kalpot arī par vienas filmas izejvielām, kuru miksēšanas meistari ir brāļi Džoels un Ītens Koeni, kuri savos darbos sajauc kopā «nekad tā nedari!» elementus un dara to ļoti veiksmīgi. Kristians Rūts izceļ amerikāņu režisoru neo-noir kriminālo komēdiju Lielais Lebovskis/The Big Lebowski (1998), kas kļuvusi par kulta parādību. Šī darba kontekstā izgaismojas vēl viena scenāriju un filmu problēma, proti, dialogi liek pamatus varoņiem, līdz ar to viņiem ir jāiedod atšķirīgas balsis, bet daudzos Eiropas projektos visi runā vienādi.

Savas lekcijas noslēgumā Kristians Rūts atgādina, ka kino pirmām kārtām ir par emocijām, un piemin japāņu režisora Jasudziro Odzu meistardarbu Tokijas stāsts (1953), kas līdzās viņa amerikāņu kolēģa Orsona Velsa leģendārajam darbam Pilsonis Keins (1941) tiek uzskatīts par vienu no visu laiku labākajām filmām. Tas vēsta par novecojošu pāri, kuri dodas uz Tokiju apciemot savus pieaugušos un mūžam aizņemtos bērnus, kuru uzvedība kontrastē ar viņu dēla atraitnes laipnību. «Tas ir ļoti vienkāršs stāsts, kas trāpa tieši sirdī,» atklāj scenāriju konsultants.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Jogurts un sviests,
komēdija
Režisors un scenārija autors Ivo Briedis, pēc Māra Bērziņa darbu motīviem, producente Inese Boka-Grūbe, studija Mistrus Media

Patmīlīgais bankas darbinieks Varis Fiskers aizrijas ar jogurta iepakojumā gadījušos auskaru un gandrīz nosmok, tāpēc dusmīgs dodas uz piena kombinātu atrast vainīgos. Tā sākas notikumu virkne, kurā viņš nonāk saskarē ar cilvēkiem, no kuriem vairs nav iespējams tikt vaļā. Drīz Varis tā sapinas, ka pazaudē ne tikai darbu, bet arī saprašanu, kas viņš vispār ir. Tāpēc Varis inscenē savu bezvēsts pazušanu un atgriežas tur, kur viss sākās - savā bērnības istabā pie mammas laukos.


Kukaiņu nakts, fantastika
Režisore, scenārija autore un producente Laila Pakalniņa, studija Kompānija Hargla

Entomoloģijas biedrības rīkotajā Kukaiņu naktī Kristam Kukainim pirkstā iekož liels un neredzēts kukainis, ko atnesis Kapracis. Tad kukaini apēd Mammas Suns, un zinātnieki sāk viņam sekot, lai dabūtu neredzēto insektu atpakaļ. Bet Krists Kukainis iet pa ūdens virsmu kā Jēzus Kristus, kamēr noslīkst, jo patiesībā jau viņš nav nekāds Jēzus Kristus. Taču noslīkst viņš ne jau tāpēc, ka nav Jēzus Kristus, bet gan tāpēc, ka viņu neviens neglābj, lai kas viņš būtu (un ļoti daudzi redz, ka viņš slīkst).

Sanctum, trilleris
Režisors un scenārija autors Renārs Vimba, producente Alise Ģelze, studija Tasse Film
Sabiedrībā izplatoties neārstējamam vīrusam, pilsētnieku ģimene patvērusies nomaļā lauku mājā. Pazūd elektrība, apklust mediji, varas iestādes situāciju nekontrolē un līdz ar klaiņojošajiem bēgļiem turpina izplatīties nāvējošais vīruss. Ģimenei kādu laiku izdevies izvairīties no kontakta ar ārpasauli, taču pienāk brīdis, kad tas vairs nav iespējams. Sarežģītās savstarpējās attiecības un ekstremālā situācija ne tikai liek izrunāt nepateikto, bet arī apjaust, ka ciešanu avots ir nevis pasaulē, bet viņos pašos.

Trajektorija, komēdija
Režisors Roberts Kuļenko, scenārija līdzautors Pēteris Pūrītis, producents Sergejs Serpuhovs, studija Baltic Pine Films

Zinātniskā fantastika ar satīriskas komēdijas elementiem, stāsts par veselā saprāta saglabāšanu un galu galā izdzīvošanu. Zinātnieki atklāj potenciāli apdzīvojamu planētu, un lielvalstis sūta Visumā kolonizatoru delegācijas. Latvija iztērē visu gada budžetu, no Ungārijas iegādājoties kravas kuģi ICARUS 9, kas aprīkots sešu kosmonautu ērtībām - pieci no viņiem ir brīvprātīgi pieteikušies, bioloģe Karīna iesaukta piespiedu kārtā. Dažādu sarežģījumu dēļ komandu pamazām pārņem pašdestruktīvas tendences, bet Karīna padoties negrasās.

Uzbrukums, trilleris
Režisors Armands Zvirbulis, scenārija autors Mārtiņš Slišāns, producente Arta Ģiga, studija Red Dot Media

1991. gada 20. janvāra nakts bija smagākais brīdis Latvijas neatkarības atgūšanā, vairāku cilvēku nāve bija Latvijas upuris šajā cīņā - tā esam raduši uz to raudzīties. Tomēr ir pavisam konkrēti iemesli un konkrēti cilvēki, kas izraisīja šo notikumu. Filmas žanrs ir politisks detektīvs, trilleris, galvenie varoņi divi - protagonists un antagonists, katrs savā barikāžu pusē un informatīvajā laukā. Viņi ir tie, kuri riskē ar savu dzīvību, izpildot lomas, kuras izplānojis kāds cits. Taču paliek vēl iespēja domāt un pieņemt patstāvīgus lēmumus, mainīt notikumu gaitu sava morāli ētiskā pasaules redzējuma un... izdzīvošanas instinkta vadītam.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?