Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Lietuvai pārmet Rail Baltica kavēšanu

Lietuvas svārstīgums un vilcināšanās par Baltijas valstu kopuzņēmuma izveidi dzelzceļa attīstības projekta Rail Baltica otrās kārtas īstenošanai, iespējams, ir saistīts ar Lietuvas cerībām ar projekta palīdzību gūt labumu no iespējamā kravu apgrozījuma pieauguma starp ES valstīm un Krieviju - šādas bažas pauž Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Roberts Zīle (Nacionālā apvienība).

Pašas Lietuvas nostāja saglabājas svārstīga - par spīti iepriekš teiktajam, ka Lietuva konstitūcijas ierobežojumu dēļ nevarēs pildīt kaimiņvalstīm doto solījumu par kopuzņēmuma izveidi Rail Baltica II projekta īstenošanai, Lietuvas satiksmes ministrs Rimants Sinkevičs pēc visai saspringtām diskusijām ar Latvijas un Igaunijas EP deputātiem tomēr pieļāvis iespēju solīto izpildīt. Šo soli Lietuvas mediji jau paspējuši dzēlīgi nodēvēt par «kažoka apgriešanu uz otru pusi», bet R. Zīle norāda, ka ministra teiktais nekliedē Latvijas un Igaunijas bažas par iespējamiem projekta bremzēšanas mēģinājumiem no Lietuvas puses.

Prasīs ievērot vienošanos

Lietuvas neizlēmība, līdzīgi kā Visaginas atomelektrostacijas kopprojektā, jau ir novilcinājusi projekta virzību - vēl aprīlī Lietuvas, Latvijas un Igaunijas ministri vienojās mēneša laikā definēt Rail Baltica otrās kārtas realizācijai nepieciešamā kopuzņēmuma veidošanas galvenos pamatprincipus, paredzot līdz jūlija beigām nokārtot nepieciešamās formalitātes tā izveidei. Tā vietā Latvijas un Igaunijas satiksmes ministriju pārstāvjiem nākamnedēļ Eiropas Komisijā nāksies uzstāt, lai Lietuva ievēro iepriekš panāktās vienošanās, Dienai teica SM Sauszemes transporta departamenta Dzelzceļa nodaļas vadītājs Jānis Eiduks, kurš pārstāvēs Latviju gaidāmajās sarunās.

R. Zīle norāda, ka Lietuvas iepriekš paustā vēlme atteikties no sākotnējās ieceres par kopuzņēmuma izveidi Rail Baltica projekta realizācijai vieš uztraukumu par to, ka projekta īstenošana tiks būtiski apdraudēta. Galvenokārt tas saistīts ar risku zaudēt projektam atvēlēto Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu, jo tas ir garantēts tikai līdz 2016. gadam, bet projekta kavēšanās gadījumā var tikt novirzīts citur.

EP deputāts uzskata, ka būtu nekorekti, ja projektam pieejamie ES līdzekļi tiktu izmantoti tikai dzelzceļa attīstībai Lietuvas teritorijā, jo tiem būtu jākalpo pēc iespējas vairāku ES valsts interesēm un jāsniedz maksimāla pievienotā vērtība.

Pieļauj savtīgus nodomus

R. Zīle, kurš savas bažas par Lietuvas rīcību paudis arī Lietuvas satiksmes ministram nule notikušajā EP Transporta un tūrisma komitejas sēdē, pieļauj iespēju, ka Lietuva, novilcinot projektu, cer gūt labumu sev, kļūstot par galveno savienojošo posmu dzelzceļa kravu pārvadājumos starp Krieviju un Eiropas Savienību.

Tas būtu iespējams, Lietuvai uzbūvējot Eiropas platuma sliežu ceļu līdz Kauņai un izveidojot termināli, kas ļautu kravas viegli pārkraut vilcienos Lietuvas strādājošajā dzelzceļa sistēmā. Savukārt ar sliežu ceļa tālākās būvniecības novilcināšanu Lietuva spētu novērst to, ka Krievijas-ES valstu dzelzceļa kravu pārvadājumu pīrāgā varētu iekosties arī kaimiņvalstis. Tiesa, J. Eiduks šādu iespēju vērtē piesardzīgi un norāda, ka projekta potenciāls no kravu pārvadājuma viedokļa vēl ir neskaidrs.

Aizbildinās ar likumu

Līdzīgi kā pirms vairākiem gadiem skandalozi it kā slikta tehniskā stāvokļa dēļ demontējot sliedes, kas savieno Latviju un Lietuvu dzelzceļa posmā Mažeiķi-Renģe, arī šoreiz Lietuvas argumenti diskusijās ar Latviju ir nepārliecinoši. Šoreiz Lietuva aizkavējusi projektu, uzstājot, ka būtu jāmaina tam nepieciešamā kopuzņēmuma juridiskā forma, jo sākotnēji ierosināto kopuzņēmuma dibināšanu nepieļaujot Lietuvas konstitūcija, kas nosaka - ceļi Lietuvā ir valsts īpašums. Lietuvas piedāvājums paredz kopuzņēmuma vietā izveidot tā saukto Eiropas ekonomisko interešu grupu (EEIG) - īpašu, ES likumdošanā reglamentētu nekomerciālu organizāciju, kas atvieglo vairāku komersantu sadarbību pārrobežu projektos - grupas darbību regulē nevis valstu nacionālie, bet gan tikai ES likumi.

J. Eiduks norāda - konstitūcijas pants, uz kuru kā šķērsli kopuzņēmumam atsaucas lietuvieši, ir spēkā jau sen, un līdzšinējās sarunās tam netika pievērsta uzmanība. Kopuzņēmuma izveide neizslēdz iespēju, ka uzbūvētā infrastruktūra saglabājas Lietuvas valsts īpašumā, bet Lietuvas piedāvājums veidot EEIG figurējis jau iepriekš un nav atzīts par piemērotu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?