Sešos lidojumos pieredzējuši piloti simulēja avarējušās lidmašīnas Jak-42 pacelšanās gaitu ar tāda paša modeļa lidaparātu, raksta laikraksts Kommersant. Eksperimenti apstiprināja sākotnējo versiju, ka katastrofu izraisījusi bremzēšana. Avarējušā lidaparāta pacelšanās simulācijā iesaistītie piloti sestajā lidojumā stūrei pievienoja dinamometru, kas mērīja pilota roku spēku. Tas apliecināja, ka bez bremžu nospiešanas nav iespējams noturēt augstuma stūres novirzi par 13 grādiem, kā fiksējusi avarējušās lidmašīnas melnā kaste. Lai saglabātu šādu novirzi, uz stūri ar rokām jāizdara 64 kilogramu spiediens. Eksperimenta laikā, nespiežot uz bremžu pedāļa, tas izdevies vien pāris sekunžu.
Nav skaidrs, kāpēc spiests uz bremzēm. Kā raksta NEWSru.com, izskanējusi versija, ka pilotu kabīnē nedarbojās mikrofoni un tas radīja pārpratumus pilotu darbībā. Tomēr, kā min eksperti, bremzes, visticamāk, pilots nospiedis neapzināti.
7. septembra katastrofā Krievijas pilsētā Jaroslavļā gāja bojā 44 no 45 cilvēkiem, kas atradās lidaparātā, arī latviešu aizsargs Kārlis Skrastiņš. Lidmašīna nespēja pacelšanās laikā sasniegt nepieciešamo augstumu un ietriecās antenu tornī. Vienīgais izdzīvojušais - bortinženieris Aleksandrs Sizovs - norādījis, ka pacelšanās laikā nav jutis bremzēšanu.