Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +11 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 29. septembris
Mihails, Miķelis, Mikus, Miks

Māksla ganīt lidmašīnas, lai tās netiekas

«Kad ir dzīva gaisa satiksme, jābūt spējīgam rīkoties zibenīgi, jo jākoordinē daudzi lidojumi, ir kolēģi, kurus šādas situācijas piesaista pat īpaši, rada patiesu azartu,» stāsta uzņēmuma Latvijas gaisa satiksme (LGS) lidojumu vadītājs Aleksandrs Fjodorovs, kurš ir viens no dispečeru maiņu vadītājiem. Viņš piebilst, ka varbūt no malas izskatās pat nedaudz smieklīgi, ka cilvēki runā ar displejiem, bet patiesībā sazinās ar lidmašīnu apkalpēm. Dažkārt pat ar 15 vienlaikus.

Aleksandrs apguvis gaisa satiksmes vadības dispečera specialitāti vispirms Rīgā un pēc tam Pēterburgas aviācijas akadēmijā un atklāj, ka kļūt par lidojumu vadītāju ir augstākais kāpiens karjerā. Viņš darbu sācis 1991. gadā līdz ar uzņēmuma LGS izveidi.

Nevar piecelties

«Profesija ir ļoti interesanta, bet prasa lielu atbildību,» uzsver Aleksandrs. Esot atnākuši jaunie, kas tā vēl to neapzinājušies, bet drīz vien savus paradumus maina. Arī viņam sākumā bijis vispārējs priekšstats par turpmāko darbu, jo ģimenē neviens nebija saistīts ar aviāciju. Tagadējo jaunāko kolēģu vidū esot seši, kuru vecāki šeit strādā vai ir strādājuši un nu devušies pensijā. Viņaprāt, iespaido jau tikai patiesi aizraujošais.

Galvenie pienākumi ir sekot lidmašīnu lidojumu intervālam, lai apkalpes gaisa telpā ievērotu pareizos augstumu un attālumu intervālus starp citām lidmašīnām. Bez atbildīguma, godīguma, kārtīguma, psiholoģiskas stabilitātes un spējas strādāt komandā šo darbu veikt ir gandrīz neiespējami.

«Nevar atļauties nomest pildspalvu, piecelties un aiziet vai pateikt - es nevaru,» stāsta A. Fjodorovs, kuru pašu saista zināmā stabilitāte. It kā procesi atkārtojas, bet katra diena tomēr esot citāda. Galvenais visu laiku jāmācās un jāmācās, jo noteikumi papildinās un mainās gan par augstumiem, gan attālumiem, gan apstākļiem, kuros tiek veikti lidojumi, un tie visi jāpatur prātā. Interesants fakts, ka attālumus nosaka pēdās un jūdzēs. Piemēram, dispečers seko, lai viena virs otras lidmašīnas lidotu 1000 pēdu (ap 300 m), bet viena aiz otras ievērotu intervālu - piecas jūdzes (aptuveni astoņi kilometri).

Lidojumu vadītājs koordinē darbu dispečeriem, kuri atbild katrs par savu noteiktu gaisa telpas sektoru virs Latvijas un neitrālajiem ūdeņiem Baltijas jūrā.

Mēdz būt ekscesi

Vadības centrā dzirdama saziņa ar apkalpi, kas lūdz nodrošināt policijas palīdzību. Aleksandrs stāsta, ka ik dienu jau kaut kas atgadās, bet nekas pārāk nopietns viņa 20 darba gados neesot noticis.

Visbiežākie ir tranzītpārlidojumi - ap 80 stundā, bet Rīgas lidostā apmēram 24 nosēšanās stundā. Mēdz atgadīties arī piespiedu nosēšanās, ja konstatēts kāds bojājums, kādam nepieciešama medicīniskā palīdzība vai arī jāiejaucas policijai, kad pasažieri pārāk daudz lietojuši alkoholu, un tad, ja ir slikti laika apstākļi.

Jautāts par šīs ziemas sniega ietekmi, Aleksandrs apstiprina, ka klājas grūtāk, ja stipri snieg, jo skrejceļš ir tikai viens, pieņemt var zināmu skaitu lidmašīnu. Kamēr ceļu notīra, tām nākas gaidīt rindā. Miglainās dienās dispečeri informē par laika apstākļiem, bet apkalpe pati pieņemot lēmumu, vai redzamība ir pietiekama, lai veiktu nosēšanos.

Īpaši jāuzmanās par blakus darbības zonām, kurās notiek militārie lidojumi, jo, piemēram, lidmašīna plānojusi lidot taisni, bet pēkšņi vajag šo zonu aplidot, tad visbiežāk jākoordinējas ar kaimiņvalstu kolēģiem.

«Dispečeriem, kuri stažējas pirmos mēnešus, jācenšas pierast, ka ilgi nevar domāt, jārīkojas ātri, gandrīz vai automātiski,» atklāj Aleksandrs. Visbiežākie saziņas partneri ir Tallinā un Viļņā, jo lidmašīnas lido jau samērā zemu, gatavojoties nolaisties Viļņas zonā. Saziņa galvenokārt notiek angļu valodā.

airBaltic kompānijas lidmašīnas parasti atlido no rītiem, pēc tam aizlido. Tranzītlidojumi visbiežāk ir pēcpusdienā no austrumiem uz rietumiem - plūsmas no Japānas, Ķīnas uz Eiropu, vakarā dodas pretējā virzienā, no rītiem pārlidojumu reisi uz Parīzi, Londonu. Tās ir milzīgas lidmašīnas ar lielu pasažieru skaitu.

Jāstrādā arī naktīs

Vismaz reizi gadā notiek mācību jeb avārijas situāciju treniņi, kad visiem dispečeriem jāapgūst prasmes, kā rīkoties, palīdzēt lidmašīnu apkalpei dažādos gadījumos. Jāparedz gan iespējami bojājumi, gan ievietoti spridzekļi, gan sakaru zudums u.tml.

Mēdzot gadīties, ka pilots uzreiz neatsaucas, bet, izrādās, nospiedis ne to pogu. «Cilvēki vien esam,» piebilst Aleksandrs Fjodorovs un stāsta, ka, strādājot par gaisa satiksmes vadības dispečeru, jārēķinās, ka piecas līdz sešas naktis mēnesī jāpavada darbā. Pēc nakts maiņas gadās ne visai labs noskaņojums, bieži jāaizmirst par sestdienām, svētdienām un citiem svētkiem. «Ja ir maiņa, tad jāstrādā,» stāsta Aleksandrs un skaidro, ka pirmā maiņa ilgst no pulksten 7.30 līdz 15, otrā no 14.30 līdz 22, bet nakts maiņa - no 21.30 līdz astoņiem rītā, tad divas brīvdienas, pēc tam cikls atkārtojas.

«Tie, kas šim darbam atdevuši savu sirdi, to nemaina pret citu,» ir pārliecināts Aleksandrs.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Ko dara?
Gaisa satiksmes vadības dispečeri kontrolē visu lidmašīnu kustību lidostās, to apkārtnē un attiecīgās valsts kontrolējamā gaisa telpā. Viņi organizē lidmašīnu ielidošanu un izlidošanu no lidostas. Vadoties pēc radara rādījumiem un vizuālajiem vērojumiem, uzrauga, lai katra lidmašīna ievērotu drošu attālumu no citiem gaisa kuģiem, dod norādījumus pilotiem lidmašīnu kustības ceļā.
Gaisa satiksmes vadības dispečeri sniedz pilotiem informāciju arī par konkrētās lidostas izvietojumu, apvidus reljefu, laika apstākļiem pirms lidojuma un tā laikā, ieteicamo lidojuma maršrutu. Dispečeri strādā gaisa satiksmes centros un torņos.

Kur mācās?
Nepieciešams speciāls apmācības kurss, ko var apgūt tikai specializētā sertificētā mācību iestādē. Apmācības iespējams sākt, tikai izejot speciālu testēšanu.
Gaisa satiksmes vadības dispečera specialitāti var apgūt SIA Aeronavigācijas serviss Mācību centrā ar vidējo vai augstāko izglītību vecumā no 19 līdz 30 gadiem. Mācību ilgums nepilni divi gadi - astoņi mēneši teorētiskais kurss un stažēšanās darba vietā, lai saņemtu nākamo kvalifikācijas atzīmi par atļauju strādāt patstāvīgā darbā. Angļu valodas zināšanu līmenim jāatbilst vismaz Intermediate.
Veselībai jāatbilst Noteikumam par civilās aviācijas medicīnu prasībām.
Uzņemšana notiek gandrīz katru gadu atkarībā no uzņēmuma attīstības plāniem un ņemot vērā izmaiņas esošajā dispečeru skaitā. 2010. gadā uzņēma 12 un arī 2011. gadā plānots uzņemt 12 nākamos dispečerus. Sīkāka informācija uzņēmuma Latvijas gaisa satiksme mājaslapā.
Sekmīgi nokārtojušajiem iestājpārbaudījumus un sekmīgi mācoties - bezmaksas apmācība.
Kvalifikāciju iespējams paaugstināt ārvalstīs.

Darba rīki
Gaisa satiksmes vadības dispečeri darbā lieto speciālu lokācijas, navigācijas un sakaru aparatūru.

Kur strādā?
Gaisa satiksmes vadības dispečeri var strādāt dažādās valsts un privātajās gaisa satiksmes vadības institūcijās.

Cik pelna?
Algas apmērs atkarīgs no gaisa satiksmes vadības dispečera darba pieredzes un profesionalitātes - virs Latvijas vidējā līmeņa rādītājiem.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?