Kāds sakars Renātei ar motocikliem, Svetlana sākumā nevarēja saprast. Vēlāk atklājās - draudzenes pilngadības ballītē jau pirms pusnakts jauniešiem radās ideja aizbraukt ar motociklu uz veikalu. Policijas informācija vēsta - 18. septembra naktī 23 gadus vecs motocikla vadītājs nenovaldīja spēkratu un ietriecās nožogojumā, meitene nomira nelaimes vietā, puisis - slimnīcā. Ļoti iespējams, vadītājs bija alkohola reibumā, nelaimes vietā konstatētas arī garas bremzēšanas pēdas, kas varētu vēstīt par lielu ātrumu, liecina neoficiālas ziņas. Šo gadu var dēvēt par asiņaināko motociklistiem, līdz septembra beigām uzskaitīti 18 nāves gadījumi. Salīdzinājumam - pērn visa gada laikā 11. Kādēļ, skaidras atbildes nav arī Satiksmes uzraudzības birojam.
Pāris glāzīšu
«Bija pagājusi jau pusstunda, nevarējām viņus sagaidīt mājās. Zvanījām uz 112, vai nav notikusi avārija,» saka Videga, kuras dzimšanas dienas ballītes laikā nelaime notika. Gan Hondas vadītāja Videgas drauga Kristapa, gan Renātes mobilie telefoni klusējuši. Renāte bija piekritusi braukt līdzi, jo kompānijā vienīgā bez jubilāres pārzinājusi Salaspili. «Mums policijā teica - jā, pie dzelzceļa notikusi nelaime, meitene gājusi bojā. Parādīja fotogrāfiju, kur bija redzamas Renātes kājas, viņas botas,» saka Videga.
Pēdējoreiz viņa Renāti redzējusi smaidīgu, Videga vēl kāpņu telpā vēlreiz pajautājusi - vai tiešām gribi braukt. «Viņa kā vienmēr ar laimīgu seju - jā! Arī uzvilka ķiveri,» saka Videga. Puisim izbraucot gan ķivere neesot bijusi galvā. Draugi atceras, Kristaps vakara gaitā iedzēris pāris glāzīšu. «Es jau tā neredzēju, visu vakaru ar Renāti runāju. Kristaps ar draugiem spēlēja zolīti,» atceras Videga. Viņa tajā naktī pazaudēja abus - gan draudzeni, gan draugu.
Kādēļ abi atradās pie dzelzceļa, neesot īsti saprotams, jo veikals atrodoties pavisam citā vietā, varbūt Kristaps meiteni gribējis izvizināt. Tikai pēc nelaimes Videga uzzinājusi, ka Kristapam ir tikai aptuveni pusgadu ilga motocikla vadīšanas pieredze.
Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes pārstāvis Toms Sadovskis saka: vairāk par šīs avārijas apstākļiem neko nevar pastāstīt, kamēr nav saņemts ekspertīzes slēdziens. Vienīgais, ko policija varot atklāt: jaunietis brauca bez tiesībām un šovasar jau reiz sodīts par braukšanu alkohola reibumā bez motocikla vadītāja apliecības. «Šī viennozīmīgi ir smagākā šāda veida avārija, kurā iesaistīts motocikls. Rīgas reģionā iepriekš avārija ar diviem bojā gājušajiem bijusi pagājušā gada pavasarī,» saka T. Sadovskis.
Krišana un celšanās
«Tikai 18 gadu. Pirmā mīlestība pat vēl nebija,» nopūšas Renātes tante Svetlana. Taču diezgan klusajai Renātei šie 18 gadi labā nozīmē pavadīti visai skaļi. Nereti, kad Renāte nāca mājās, ģimene jau viņu iztālēm dzirdēja, jo viņa mēdza braukt ar skrituļdēli. Šis krišanas, dēļu un kaulu laušanas un atkal celšanās sports Renāti sevī ievilka jau pirms sešiem gadiem. Kā goda rakstus trenējoties salauztos skrituļdēļus meitene karināja istabā pie sienas, arī sportā iegūtās vietas bija labas. «Viņa bija vienīgā meitene, kas Grīziņkalnā sacensībās piedalījās,» atceroties pasmaida vecmāmiņa. Un tur viņa noteikti nebija starp pēdējiem - piebilst vectētiņš. Renātei veicās gandrīz visā, kam viņa ķērās klāt, bērnībā - dziedāšanā, kokles spēlē, arī zīmēšanā. Viņa šogad bija iecerējusi braukt pie savas labākās draudzenes uz Angliju, taču ar ģimeni sarunājusi - vispirms pabeigs profesionālo skolu. «Klusa un nebija tāda klačīga. Ja tu viņai kaut ko pateici, viņa tālāk neko nestāstīja, nepasūdzējās. Viņai varēja arī izstāstīt noslēpumu,» saka Renātes vecmāmiņa.
Ģimenes locekļi Dienai saka - nevienu notikušajā nelaimē nevainojam, vēlamies tikai, lai vismaz tagad kāda meitene apdomātos pirms braukšanas kopā ar jaunu nepieredzējušu vadītāju, kur nu vēl alkohola reibumā. Un, lai jauns puisis, iegādājoties motociklu, padomātu, vai varēs to savaldīt. «Kādēļ, piemēram, nevarētu, vadoties pēc kubatūras, piešķirt tiesības uz motociklu? Kā tāds jauns puisis var tik lielu spēkratu savaldīt?» jautā Svetlana. Problēma arī esot tā, ka nav manīts, ka Salaspilī policija pārgalvīgos motociklistus kontrolētu, jo īpaši vakaros tie skaļi ālējas pa visu pilsētu, saka Renātes vectētiņš.
Ātrums un alkohols
Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs sarunā vairākkārt uzsver - kopējais motociklu negadījumu skaits pēdējo gadu laikā samazinājies, arī cietušo skaitam tendence ir katru gadu mazināties. Kādēļ tik daudzi negadījumi šogad beigušies letāli, nav tiešas atbildes. «Vairākumā negadījumu, kas saistīti ar motocikliem, bijis ļoti liels ātrums. Viena no standarta situācijām - korķu apbraukšana, otra - kreisais pagrieziens,» saka A. Locs un piebilst - tomēr situācija gadu no gada kļūst labāka, arī autovadītāji norāda uz to, ka motociklisti ir mainījušies, arī autovadītāji viņus ņemot vērā. Tiesa, bijušas arī liela ātruma kombinācijas ar alkohola lietošanu.
A. Locs arī cenšas kliedēt bažas par to, ka pārgalvīgos, ātros braucējus policija «neķer». «Noķeram, nav nekādu problēmu. Vasarā ar močiem, kad esam, nav neviens motociklists mums aizmucis. Pat ja viņi aizmūk, mums vienmēr ir postenis tālāk, pa rāciju paziņojam,» viņš saka. Aptuveni 90% gadījumu gan paši motociklu vadītāji apstājoties - «mūk, saprot pēc kilometra diviem, ka nevar aizmukt, un paši apstājas». Arī fotoradari konstatējot pārkāpumus - tiesa, tikai aizbraucošajiem motocikliem, jo šiem spēkratiem numurs ir tikai aizmugurē. Lai arī valdot viedoklis, ka parasti ātruma pārkāpēji ir tieši «šosejnieki», nereti fotoradari nofotografējuši arī atgāzušos čoperu vadītājus, braucot ar 150, 160 km/h.
Latvijas Motokluba asociācijas prezidents Aivars Freimanis uzskata - viens no iemesliem daudzajām motociklistu nāvēm šogad varētu būt sliktais ceļu stāvoklis: «Ja cilvēkam visu laiku jāuzmanās no bedrēm, no smiltīm uz ceļiem, var neredzēt, ka kāds no mugurpuses apdzen. Visu laiku tikai jākoncentrējas uz ceļu segumu.»
Ceļu Satiksmes drošības direkcijas sabiedrisko attiecību pārstāve Alise Kleinberga saka: gada nogalē gatavojam plānus nākamajam gadam, arī kampaņām. Iespējams, pārgalvīgie motocikli varētu izpelnīties sociālo kampaņu.